Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kuidas disainida pööringut
Kruiisivaldkonnas peetakse tegijateks neid sadamaid, mis kruiisilaevade tavakülastuste teenindamise kõrval toimivad ka kruiiside algus- ja lõpp-punktina. Alates 2011. aastast on ka Tallinna Sadam astunud selliste sadamate hulka.
Hispaania kruiisifirma Happy Cruises otsustas kasutada Tallinna ühena oma Läänemere kruiiside algus- ja lõppsadamast. Selline otsus sai võimalikuks eelkõige tänu aastatepikkusele tööle üritamaks turundada Tallinna sadamat kui võimalikku kruiiside algus- ning lõppsadamat, aga ka headele isiklikele kontaktidele. Vähemoluline polnud Tallinna sadama ja lennujaama lähedus ning meie konkurentsivõimelised hinnad teenusele. Kokku toimus Tallinnas reisijate vahetus 5 korda, mille jooksul teenindati 7204 kruiisireisijat.
Lähenesime loominguliselt. Kui enamuses kruiisisadamates on pööringu läbiviimiseks paigaldatud spetsiaalsed telkterminalid või kohandatud mõni vana laohoone, siis Tallinnas kasutasime pööringu korraldamiseks sadama peahoone aatriumi, kuhu oli paigaldatud spetsiaalsed check-in lauad. Selline lahendus, mis kõlas esmalt väljaöeldult küll pigem naljana, toimis, ja igal juhul suutsime eristuda. Sahinad räägivad, et meie tegevust käisid piilumas naabersadamate ja ka kruiisifirmade inimesed.
Koostöö on võimalik isegi Eestis. Pööringu korraldamisega Tallinnas olid hõivatud mitu erinevat firmat. Reisijate vahetuse operatsiooni oli kaasatud lisaks Tallinna sadamale ka Tallinna lennujaam, turismifirma DenEesti, kes hoolitses reisijate transpordi eest lennujaamast sadamasse ja tagasi ning reisijatele pakutud ekskursioonide eest. Laevaagentuur CF & S Estonia tegeles lisaks laeva agenteerimisele ka pagasi laadimise ja veoga. Turvafirma G4S jälgis, et nii reisijad kui ka pagas liiguks sadama ning lennujaama vahel häirimatult. Lisaks olid projektiga seotud veel teised kruiisituristide teenindamisega seotud ettevõtted. Üheskoos nende firmadega suutsime Eestis üles ehitada täiesti uue äri nii, et keegi ei üritanud üksteisele "ära panna". Tulemus on, et juba 2012. aastal on oodata Tallinnasse pööringut tegema kruiisiturul hoopis tunnustatum ja veelgi suuremaid reisijate hulkasid toov kruiisifirma Pullmantur (kuni 20 000 turisti)
Võimatu sai teoks. Veel aastaid tagasi tundus utoopiline mõte, et ka Tallinnas võiks toimuda kruiiside reisijate vahetus - pole piisavalt lennuühendusi; sihtturud, kust reisijad tulevad, on kaugel; pole kohapealset nõudlust. Nüüd on see kõigile üllatuseks teostunud.
Pööringu korraldamine on huvi tekitanud ka teistes sihtgruppides - 23. septembril tutvustasid Tallinna sadam ja Tallinna lennujaam pööringu teenuse väljatöötamist ja rakendamist Eesti esimesel teenusedisaini konverentsil.
Tunnustuseks on ka see, et pööring valiti Tallinna linna ettevõtlusauhindade konkursil kategoorias "Koostööprojekt 2011" nelja nominendi hulka.
Tallinna toimimine reisijate vahetussadamana ei ole oluline mitte ainult tänu suuremale sellega seotud firmade osalusele ja nende teenitud rahahulgale, vaid see on võimalus Tallinna ja Eestit turundada väljapoole. Nendele üle 7000-le hispaanlasele, kes Eestis alustasid või lõpetasid, jäi Tallinn kindlasti meelde.
Tallinna Lennujaama ja Tallinna Sadama uus kruiisturistide teenus tõi eesti keelde uue sõna, pööring.
Tallinna Lennujaam ja Tallinna Sadam kuulutasid üheskoos välja konkursi leidmaks eesti keelne vaste sõnale turnaround. Laevakruiiside mõistes tähendabki see reisijate vahetamise protseduuri, kus sama sadam on nii kruiisi algus- kui ka lõpp-punktiks.
Konkursile laekus üle 300 ettepaneku, sõnause hindajateks olid Tallinna Lennujaama, Tallinna Sadama ja Eesti Keele Instituudi esindajad. Sõna väljapakkuja sai auhinnaks sadamalt ja lennujaamalt nädalase kruiisi.
Autor: Sirle Arro
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.