Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ettevõtjaks saab õppida
Ettevõtja edu määravad oskused, mida saab õppida, ja omadused, mida on võimalik arendada. Haridus on oluline, suur edu tuleb kogemusega.
Oktoobris üle 400 Eesti ettevõtja osalusega tehtud Estonian Business Schooli uuring näitas, et ettevõtja neljast võtmekompetentsist kaks on õpitavad oskused: võimaluste nägemise ja kasutamise oskus ning inimeste juhtimise oskus; kaks aga on arendatavad isikuomadused: järjepidevus ja riskivalmidus. Inimeste juhtimise oskust ja riskivalmidust peavad väga edukad ettevõtjad ligi kaks korda olulisemaks kui vähem edukad ettevõtjad.
Võimaluste nägemise võime. Teadlased jaotavad ettevõtja edutegurid kolmeks. Esiteks väliskeskkonnast tulenevateks, teiseks ettevõtja strateegilistest ja taktikalistest otsustest tulenevateks ja kolmandaks ettevõtja isikust tulenevateks teguriteks.
Kui esmapilgul võib tunduda, et vaid kahe viimase muutmine on ettevõtja võimuses, siis tegelikult sõltub ka väliskeskkonna mõjudega toimetulek ettevõtja isiklikest kompetentsidest. Seega taandub edu valem ettevõtja oskustele ja isikuomadustele. Need ettevõtjad, kes süüdistavad kehvades tulemustes viletsat konjunktuuri, kõrgeid makse, langevaid eksporditurge, palgasurvet vms ei ole ilmselt mõistnud, et ettevõtja peamine roll ongi otsida muutuvas keskkonnas uusi võimalusi ja neid ära kasutada, võttes riske.
Õpitavad oskused tulevad teadmiste eri allikatest: ettevõtluskogemusest, sh ebaõnnestumisest, aga ka (äri)ülikoolist, täiendõppekursustelt, kogenumatelt kolleegidelt jne. Eesti ettevõtjate hinnangul ongi kõige olulisem rahalist edu tagav teadmiste allikas ettevõtluskogemus.
Seda arvamust kinnitavad faktid – mida kauem on ettevõtja tegutsenud ja mida nooremalt alustanud, seda suurem on ettevõtja isiklik rikkus. Ka Äripäeva Rikaste TOP 500 pingeritta kuuluvate ettevõtjaga tehtud intervjuudest selgus, et kõige olulisemaks teadmiste allikaks ettevõtjale osutuvad ebaõnnestumised.
Ülikoolis käinud on edukamad. Akadeemilist haridust teadmiste allikana ei saa ettevõtjate hinnangul panna samasse pingeritta teiste teadmiste allikatega. Kuigi on terve rida kompetentse, mida pole võimalik akadeemilise hariduse raames omandada, on see siiski oluline eeltingimus ettevõtjana tegutsemiseks, nn hügieenitase. Nominaalajal ülikooli lõpetanud ettevõtjad on edukamad. Kõige rohkem on väga edukate ettevõtjate hulgas neid, kes on ülikoolis käinud 4–5 aastat ja omandanud ettevõtluse, juhtimis- või majanduseriala. Samuti on väga edukate ettevõtjate hulgas rohkem kõrghariduse omandanuid kui väheedukate hulgas. Edukus ülikooliõpingutes korreleerub selgelt hilisema edukusega ettevõtluses. Ettevõtjate hinnangul annab ülikool ettevõtjale eelkõige süsteemse mõtlemise, terviklikuma maailmapildi ja olulise suhtevõrgustiku.
Ettevõtja olulisimad isikuomadused on järjepidevus ja riskivalmidus. Järjepidevus on üks nendest ettevõtja kompetentsidest, mis aitab seletada korrelatsiooni ülikooliõpingute edukuse ja ettevõtlusedu vahel. Riskivalmidus aga üks peamisi omadusi, mis eristab ärijuhte ettevõtjatest.
Mis ei tapa, teeb tugevaks. Järjepidevust ja riskivalmidust arendab eelkõige keskkond, milles isiksus kujuneb, seega lastetuba ja üldharidussüsteem. Ettevõtluskogemuse järel on tähtsuselt teine edu tagav teadmiste allikas ettevõtja isiklik taustsüsteem ja kasvukeskkond.
Eesti ettevõtjatelt kogutud info võiks olla tõsiseks mõtteaineks igale lapsevanemale oma laste kasvatamisel. Laps on uudishimulik ja avatud uutele kogemustele ning teadmatusest riskialdis. Täiskasvanute maailm hakkab neid ettevõtjale vajalikke omadusi järjekindlalt piirama ja pahatihti ka ebaõnnestumisi karistama. Ettevõtjad jaotavad riskid kaheks: üleelatavad riskid ja fataalsed riskid. Ka lapsevanemad peaksid sellest liigitusest lähtuma. Nagu öeldakse, mis ei tapa, teeb tugevaks.
Riskivalmidus, soov eksperimenteerida, ebaõnnestumiste aktsepteerimine, neist õppimise võime ja järjepidevus on arendatavad. Neid oskusi on lihtsam kujundada, kui inimene on noor, seega sõltub tulevaste ettevõtjate edu suuresti lapsevanematest, üldhariduskoolide programmidest ja õpetajaskonna väärtushinnangutest.
Ettevõtja võtmekompetentsid on ühtlasi universaalsed oskused, mis aitavad elus paremini toime tulla ükskõik millise ameti pidajal. Mida rohkem on meil ettevõtjakompetentsiga inimesi, seda vähem on ühiskonnas vaesust ning seda suurem on inimeste rahuolu endaga.