Logistika. Reklaam kapoti peal

01. aprill 2014, 00:00

Autole reklaamkleebise valimisel tuleks mõelda, kas eesmärk on ettevõtte autopargi ühtlustamine või pilgupüüdmine ja klientide kogumine.

Kui tellimiseks läheb, on kleebisepakkujate valik suur. Reklaamiteenuseid pakkuva firma Splash juhataja Kirill Tsaussov ütles, et kleebised saavad olla kas välja lõigatud või prinditud – viimane tähendab, et kleebis kaetakse kaitsekilega, et värv maha ei kuluks.

Kui suurt ja uhket pilti ei taha, võib autole panna ainult telefoninumbri või kodulehe aadressi. Selle eelis on, et kui info vahetub, saab hõlpsasti uue kleebise panna, selgitas Tsaussov. Raskem on infot vahetada siis, kui kontaktandmed on trükitud suurema pildi peale. Tavaliselt  on see Tsaussovi sõnul ka kulukam.

Ainult telefoninumbrit või mingit muud teksti on lihtsam valmistada ja paigaldada, mis teeb selle enamasti prindipildist odavamaks.

Odavam kile kestab vaid kuu. Kleebisreklaamidega tegeleva ReklEnno juhataja Enno Eichen rõhutas, kui oluline on reklaam kilega katta. Odavamad kiled kestavad tema sõnul vaid kuu, mistõttu sobivad vaid kampaaniareklaamideks. “Kuna keskkond on karm, ei tasu odavamaid kilesid panna,” selgitas ta. ReklEnno pakub viie- kuni seitsmeaastase liimigarantiiga kilesid.

Eicheni sõnul on kliendil enamasti kindel soov ja ka valmis disainilahendus. Vahel tuleb kujundus päris ümber mängida, vahel mitte.

“Mõni klient soovib end üsna tagasihoidlikult reklaamida – logo, telefon ja kodulehekülje aadress,” sõnas ta. “Veidi ekstreemsem lahendus on teha autole täies ulatuses fotoprint, mis eristab ­autot liikluses kardinaalselt, või lihtsalt katta ­auto teatud tooni kilega ja hiljem logod peale kleepida,” rääkis ta klientide soovidest. ­Auto täielik ülekleepimine on kõige kallim – nn piruka puhul tuleb hinnaks keskmiselt 1000 eurot auto kohta, aga sealjuures antakse tööle garantii.

Eichen ütles, et kujunduses võib kasutada ka reflekteeruvast kilest kleebiseid või reflektorkilest prinditud fotot, mis toimib pimedal ajal liikluses kui valgusreklaam. “Kuna meil on pimedat ­aega nii palju, siis kes vähegi viitsib rohkem maksta, valib reflektorkleebised.”

Eichen lisas, et kleebiseid on lihtne eemaldada ja need ei kahjusta kuidagi auto värvi, mistõttu ei teki hiljem probleemi auto müümisega.

Klient ei tea, et kujundus maksab. Eichen lausus, et kujundus käib kliendi ja reklaamifirma vahel edasi-tagasi seni, kuni klient on rahul.

Ta rääkis juhtumitest, kus klient tuleb tema juurde valmis kujundusega, mille on saanud mõnest teisest firmast, kuid pole hinnaga rahule jäänud. “Otsitakse odavamat tootmist, ilma et oleks kujunduse eest kellelegi makstud,” märkis ta. Tema sõnul on klienti vaja eelnevalt kindlasti teavitada, et ta peab disaini eest maksma ega tohi sellega minna konkureerivasse agentuuri.

Probleeme tekitab Eicheni sõnul ka see, kui klient soovib kujundusest osa kleebiseid välja vahetada, kuid tal pole vana kujundusfaili, sest see toodeti mõnes teises firmas, mida enam olemas ei ole.

Hind sõltub Eicheni sõnul kujundusest ja tööle kuluvast ajast. “Selles valdkonnas on väga raske sellist hinnakirja teha, nagu on poes leival-saial,” nentis ta.

Üldiselt pole vahet, kas kleebise tellib suur­ettevõte või väikefirma, ütles trükiteenuseid pakkuva firma SYS Print partner Ilmar Aavik. “Leidub suuri ettevõtteid, kes tellivad kleebise ainult ühele oma autole ja samas väikefirmasid, kelle üks­ainus kleebis maksab rohkem kui mõne suurfirma kõigi ­autode omad kokku,” tõi ta näite.

Aavik rääkis, et enne kleebise tellimist peaks kindlasti hoolikalt läbi mõtlema, millist lahendust soovitakse ja mida sellega saavutada tahetakse. “Et kas oleks lihtsalt ilus ja äge või tooks see ka reaalselt kliente juurde,” selgitas ta. “Kui näiteks Eesti Post tellib oma autodele logo, siis polegi seal eesmärk klientide saamine, vaid see, et kõik ­autod oleks ühesugused. Kui aga kleebise tellib väike mööbli­tootja, soovib ta eeldatavasti ikka oma klientide arvu kasvatada.”

Mida vähem teksti, seda informatiivsem. ­Aavik rõhutas, et kleebisel peaks olema ­ainult vajalik info. “Mida rohkem teksti, seda vähem jõutakse seda lugeda ja sellesse süveneda,” oli ta veendunud. “Ja mida vähem teksti, seda suurem on lugejate protsent.”

Aavik lausus, et nende firmas kasutatakse venivaid kilesid, mille peale prinditakse tekst, ja ka kile­lõikust, mille puhul lõigatakse tähed eraldi välja. Teenuste hinnad on tema sõnul väga erinevad. “Kõige odavam on see, kui tahta näiteks auto ­tagaossa lihtsalt ettevõtte nime ja telefoninumbrit, sellise teenuse hind algab paarikümnest ­eurost,” ütles ta.

Firmas on tehtud ka päris ulatuslikke töid, näiteks kaetud busse tervenisti fotoprindiga. See on Aaviku sõnul kallis, juba pelgalt kujundamisvaeva pärast. “Kujunduse hind on umbes 40 eurot tund ja kleebised sinna juurde kuni 1500 eurot.”

Aavik märkis, et teatud tingimustel saab ­auto juba autofirmast koos kleebistega osta, ka liisinguga ostes – sellisel juhul pöördub automüüja ise reklaamifirma poole. “Nii on mõne jaoks lihtsam, kui kogu summa liisingusse jaotub,” ütles ta.

 

Mis on mis

  • Kleebise hind sõltub töö keerukusest

Splash OÜ (K-Reklaam)
Hind alates 10 eurost (kõige lihtsamad), sõltub aja­kulust ja tellitu keerukusest, kas on tegemist printkleebise või väljalõigatud tähtedega.

RekLenno
Hind sõltub kujundusest, kogusest ja ajakulust, tava­kleebise hind võib alata paarist eurost ja väiksemad isegi alla sendi.
 
SYS Print
Hind alates 20 eurost (lihtne, kujunduseta).

 

Kommentaar

  • Kleebise kasulikkus sõltub firmast

Priit Mikelsaar, OÜ Biomarket tegevjuht ja OÜ La Muu tegevjuht
Meil on kleebis ainult ühel ­autol ja see sai sinna tellitud eelmisel suvel. Hinda ei mäleta, aga ega ta odav polnud. Tundus loomulik ja tore mõte, et jäätisebrändiga seotud autole tuleb ka vastav märge peale. Seda ma kommenteerida ei oska, kas sellest ka kuidagi reaalselt kasu on olnud. Seega ei julge öelda, et see oleks olnud ülinutikas investeering, mida kõik ettevõtjad peaksid tegema.
Kasulikkus on individuaalne ja sõltub firmast. Kui on tegemist suurema ettevõttega, kellel on palju firmareklaamiga autosid, on päris tõenäoline, et see jääb kellelegi silma ja toob kliente juurde. Kui aga on väike firma ja ainult üks auto vurab sellega mööda linna ringi, siis ei pruugi reklaamiaspekt väga suur olla.

  • Üleni kiletamine kaitseb autot

Sten Kübarsepp, Multireklaam OÜ projektijuht
Sõiduki ülekiletamine kaitseb autot kriimustuste ja välis­mõjude eest. Samuti saab siis valida autole värve ja eri­lahendusi, mida tootja ei paku. Raske on leida ka vaid aasta vana ­autot, millel poleks värvikahjustusi. Kahjustamata originaalvärv suurendab auto järelturuväärtust. Kuna liisingu lõppedes peab üldjuhul välised kahjustused likvideerima ­auto kasutaja, siis auto ülekiletamisega on võimalik selle väljamineku kulukust märkimisväärselt vähendada. Ülekiletamine on odavam ja kiirem kui auto üleni värvimine.
Sõidukit kiletavad üle nii  äri- kui ka erakliendid. Era­klientide puhul on tihti põhjus, et nende soovitud mudelile ei pakuta teatud värvi, samuti soovivad nad kaitsta autot. Ärikliendid tahavad üldiselt kleepida autole logod ja reklaamid. Ülekiletamine on kõige soodsam moodus ühte värvi autopargi loomiseks. Reklaamkleebised on tõhus viis muuta ettevõtte või isiklik sõiduk liikuvaks reklaampinnaks. Võimalused on suhteliselt avarad – pea kõike, mida on võimalik välja mõelda, on võimalik ka teha.
Ülekiletamisse toomisel peaks sõiduk olema korralikult pestud, eelistatult ka pigipesu. See aitab vältida õhumullide tekkimist kilesse. Samuti tuleks arvestada, et suuremad roosteplekid, kriimud ja mõlgid võivad jääda kile alt nähtavaks ja muuta lõpptulemuse ebaühtlaseks.
Hinnavahemik sõltub auto suurusest, iseärasustest, kiletamise ulatusest ja kliendi soovidest. Üldjuhul aga jäävad hinnad vahemikku 800–3000 €.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
31. March 2014, 19:09
Otsi:

Ava täpsem otsing