Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Finnairi strateegiliseks osanikuks sobib Tallink
Soome rahvuslik uhkus Finnair on hädas. Viie aastaga 200 miljonit eurot kahjumit tootnud riiklik lennufirma otsib praegu aktiivselt nii strateegilist kui ka finantsinvestorit, kes aitaks rahastada säästlikumate lennukite soetamist.
Kas oleks väga pöörane siinkohal korraks mängida mõttega, mille kohaselt võiks Finnairi strateegiliseks osanikuks hakata Tallink?
Võrreldavad ettevõtted. Firmade suurus on võrreldav. Finnairi aastakäive on 2,5 miljardit eurot, Tallinkil 1 miljardi euro juures.
Viis aastat tagasi korra kuuldavasti Estonian Airi ostu kaalunud Tallinki laevaliiklus praegu suuremaid investeeringuid ei vaja, laenude teenindamine on kontrolli all. Pealegi, üks kord on Soome teine rahvuslik uhkus - laevafirma Silja Line - juba ostetud.
Mõlemad ettevõtted teenindavad reisijaid. Finnair on tugev Aasia suunal, kuid vägagi tegev ka Euroopas. Ei ole ju uus mõte hakata nappide võimalustega Tallinna lennujaamast tihedalt Helsingisse Finnairile lennureisijaid ette vedama, tehes Helsingist eestlaste paralleelse kodulennujaama.
Tallinna kaudu Helsingisse. Või teiselt poolt – osa mujalt maailmast Finnairiga Helsingisse suunduvaid reisijaid saab ju Tallinnas maha panna, siit lobedalt Tallinki laevadega üle lahe saata ning tee peal veel nende reisipaunad korralikult täis müüa. Tallink saaks Finnairist odavamalt majandada, seda muu hulgas ka lennuteenindajate puhul.
Seadusemuudatused ja rahvuslik uhkus. Esmalt peaks asi mõistagi majanduslikult tasuv olema. Teiseks peaks Soome riik ilmselt soostuma oma praegust 56protsendilist osalust Finnairis vähendama allapoole hetkel seaduses oleva miinimummäära, milleks on 51 protsenti. Kolmandaks on asi veidi ka põhjanaabrite rahvuslikus uhkuses kinni.
Kuid kui Eesti riik ei saanud Estonian Airi suureks tegemisega hakkama, ehk oskab Enn Pant koos Tallinki meeskonnaga teha uue, esmapilgul uskumatuna näiva investeeringuna midagi sellist, mis hästi meelde jääb?