Neljapäev 8. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Investoril pole põhjust nutta

15. juuli 2014, 17:52

Mõne erandiga pole investoreil, kes tänavu oma raha Euroopa suuremate autotöösturite aktsiatesse usaldasid, põhjust nuriseda.

Neil päevil rekordiliste müüginumbritega üllatanud autotootjate kasvu on vedanud eeskätt suurem nõudlus Aasia autorurul.

Aktsiainvesteeringuna on end kõige paremini ära tasunud Prantsuse autotootjate aktsiad. Suurima tõusu on tänavu teinud mai lõpus börsilt ligemale kaks miljardit kaasanud PSA Peugeot Citroen, kes on teatanud agressiivsest laienemisplaanist Hiina autoturule. Tänavu on ettevõtte aktsia Pariisi börsil teinud 42,45% hüppe.

Edukuselt teine investeering on maailma autovalmistajate rivis tänavu olnud Euroopa suuruselt kolmanda autotootja Renault’ aktsia, mis on näidanud18,84% tootlust. Prantsuse firma autode müük kasvas esimese poolaastaga 4,7 protsenti. Müüki vedas säästuauto Dacia suurenenud nõudlus.

“Esimesel poolaastal Lääne-Euroopas Dacia brändiga tehtud tulemus oli selgelt tohutu üllatus,” kommenteeris Londonis baseeruva ISI Group autotööstuse analüütik Arndt Ellinghorst Bloombergile.

Renault, mis omab 43% Jaapani autotootjast Nissan Motor, on sarnaselt mitmetele rivaalidele suuna võtnud arenevatele turgudele, vähendamaks sõltuvust kahe kümnendi madalseisust aegamisi toibuvast  Euroopa autoturust.

Rekorditesadu Euroopas. Euroopa konkurendid prantslastele alla ei jää. Nii müüs Saksa autotootja BMW AG tänu suurele nõudlusele Hiinast esimese poole aastaga rohkem autosid kui kunagi varem. Üleilmselt tarnis autotootja kokku 1,02 miljonit BMWd, Mini ja Rolls-Royce’i.

Võrreldes möödunud aasta sama ajaga, vedas BMW 6,9% rohkem autosid. Eelmisel kuul tarniti 193 342 autot, mis on 4,8 protsenti rohkem kui eelmisel aastal samal ajal. Eriti suur oli müük Hiinas, kus esimese poole aastaga müüdi 23 protsenti rohkem autosid kui eelmisel aastal samal ajal.

Hoolimata nõrkadest USA müüginumbritest, kasvas juunis ka Euroopa suurima autotootja Volkswageni sõiduautode müük 1,1%, 514 900 autoni. Seda tänu suuremale nõudlusele Euroopas ja Aasias. 3,8% võrra 3,07 miljoni autoni tõusnud kuue kuu müügitarned pole Saksa ettevõte juhi Martin Winterkorni kinnitusel kunagi varem sellisele tasemele küündinud.

Volkswagenile kuuluvad ka Audi, Seati ja Skoda kaubamärgid, mis toodavad ja müüvad autosid Hispaanias ning Lõuna- ja Ida-Euroopas. Samuti kuulub kontsernile Itaalia sportautode tootja Lamborghini.

Ka Saksa luksusautode tootja Audi teatas, et esimese poolaasta müük kasvas Hiina tarbimise kiiluvees 11,4 protsenti. Kuue kuu jooksul müüdi rekordilised 869 350 autot, peamiselt tänu tugevale nõudlusele A3 mudeli järele. Varasemalt on Audi teatanud rekordilistest poolaasta tulemustest Hiinas, mis ühtlasi on Audi jaoks suurim müügiturg.

Tugev nõudlus Aasiast paisutas ka Mercedese müüginumbrid läinud kuul rekordkõrgustele, üle maailma kasvas müük 13%.

USA samuti tugev. USA autotootja Ford kasvatas juunis Hiina käibenumbreid 17 protsendi võrra ning poolaasta lõikes lausa 35%. Samuti loodab ettevõte tänavu Aasia turul veelgi jõulisemalt kanda kinnitada ja avada Hiinas kaheksa Lincolni brändi müüvat jaekauplust. Firma tugevuseks on seegi, et sõidukite tootmisel tehakse koostööd kohaliku ettevõtte Chongqing Changan Automobile ja Jiangling Motorsiga.

Teiste seas pole põhjust kurta teiselgi suurel ookeanitagusel autotootjal, General Motorsil, mille läinud kuu müük kasvas mullusega võrreldes 1% võrra. Ettevõtte USA müügiosakonna asepresident Kurt McNeil teatas ametlikus teadaandes, et juuni oli väga tugev kuu ja esimese poolaasta jaemüügi tulemus on kuue aasta parim.

Lisaks General Motorsile ja Fordile ületasid kuu varasemate müüginumbritega oluliselt analüütikute ootusi ka Chrysler, Nissan ja Toyota.

Maailma automüük kasvutrendis. Kogu Euroopa automüük kasvas mais võrreldes mullusega 4,3%, olles Bloombergi teatel järjest üheksas tõusukuu.

Euroopa autotootjate assotsiatsiooni ACEA teatel registreeriti mais 1,13 miljonit uut autot ja viie kuuga on sõidukite müük kasvanud 6,6 protsenti, 5,62 miljonile. 10 suurima autotootja seas tegid suuremaid tõusu Renault (18%), Volkswagen (9,5%) ja PSA Peu­geot Citroen (4,2%). Ka globaalne autotoomine on alates sajandivahetusest tublisti kasvanud - vähem kui 15 aastaga on numbrid kahekordistunud.

Washingtonis asuva World Watch Institute’i teatel toodeti ainuüksi läinud aastal üleilmselt 85 miljonit autot ja väikeveokit. See tähendab, et maailma teedel liikleb ühtekokku1 miljard sõidukit.

Suurim autotootja on Hiina, järgnevad USA ja Jaapan. IHS Automotive teadlased usuvad, et Globaalne autotoodang ületab 2021. aastaks 100 miljoni piiri, kusjuures pool kasvust tuleb Hiina turu suurenenud nõudlusest.

Paljulubavad osade tootjad. Autotootjate tõusude ja langustega on tihedalt seotud ka autoosade tööstus ja varustajad. Autoosad võib jagada kahte põhikategooriasse: originaalseadmed ja järelturu osad. International Trade Administration (ITA) andmetel on USAs autoosade eksport küll tõusutrendis, küündides 1,92 miljardi dollarini, ent sektorit ohustab inimeste sissetulekute kasv.

See tähendab, et vana auto parandamise asemel, soetatakse pigem uhiuus sõiduriist. Veebilehe Equities andmetel on need mõjud siiski lühiajalised ja praegu on USA autoosade tööstus tugev. HIS Automotive prognoosi kohaselt jääb USA autode keskmine eluiga 11 aasta ja 2018. aastaks ennustatakse keskmiseks elueaks juba 11,5 aastat.

Suurimad USA varuosadega tegelevad ettevõtted nagu AutoZone, Advance Auto Parts, Pep Boys, ja O’Reilly Automotive, on suuremalt jaolt kõik viimase poolaasta jooksul näidanud häid tulemusi. Nõnda on AutoZone tänavu poole aastaga tõusnud 12,56%, Advance Auto Parts 22,84% ja O’Reilly Automotive 21,07%. Ainsana on 9,74% langenud Pep Boys.

Suurimatest autotootjatest parim tootlus prantslastel
(aktsia tootlus tänavu, %)

  1. Peugeot 42,45
  2. Renault 18,84
  3. Suzuki 15,59
  4. Ford 13,42
  5. Nissan 11,09
  6. Hyundai -5,71
  7. Toyota  -6,21
  8. General Motors  -6,8
  9. Volkswagen -8,69
  10. Honda  -17,85

Allikas: Bloomberg

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
17. July 2014, 15:10
Otsi:

Ava täpsem otsing