Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kalevipojana Soomes

    Soomes ehitustöid tegeva Saaremaa firma OÜ Trajali juht ja omanik Kaino Traumann.Foto: Väinu Rozental

    Üheksa aastat tagasi Saaremaal soomlaste suvilate renoveerimisega alustanud Muhumaa ehitusfirma OÜ Trajali koduturuks on juba aastaid olnud hoopis Helsingi ja selle lähiümbrus.

    Järjepidev ja kvaliteetne töö teisel pool Soome lahte on andnud Trajali arengule tubli hoo - firma platseerus tänavuses kiiresti arenevate ettevõtete ehk gasellfirmade TOPis 514. kohale. Aastatel 2010-2012 kasvas ettevõtte ärikasum 3,20 ja käive 2,17 korda.Trajali omaniku ja juhi Kaino Traumanniga on võimalik kohtuda tema kodus Orissaares vaid nädalavahetusel, sest äripäeviti viibib ta Soomes, juhtides mitut ehitusobjekti ja korraldades 15 eestlasest töömehe eluolu.Energilise oleku ja jutuga Traumanni sõnastuses tabab kuulaja korduvalt üht omapärast tegusõna, millega ta iseloomustab oma tegutsemist. Ta räägib, kuidas ta on üksinda mürranud Saaremaa objektidel, koos töömeestega mürranud Soome ehitusobjektidel ja koos kaardilugejaga mürranud ralliradadel."Kaino ilma tegutsemiseta olla ei saa, ta kogu aeg midagi ehitab," sekkub köögist kohvikannuga naasev elukaaslane Elerin Mahlak. "Kaino naudib ehitamist. Kui üks asi valmis saab, siis ta juba otsib teist. Ma arvan, et ehitamine on tal geenides. Tema isa töötas ehitajana ja Kaino vennal on oma ehitusfirma."Tagasilöök andis uue hooKaino Traumanni osalusega OÜ Trajali alustas 2005. aastal soomlaste suvilate renoveerimisega Saaremaal. Õige pea sattus kliendiks üks soomerootslane, kellele suvila ülesvuntsimisel tehtud töö meeldis sedavõrd, et ta tegi saarlastele ettepaneku tulla ehitama Rootsi. 2006. aastal sai Trajali esimese ehitustellimuse Soomes.Paar aastat hiljem tabas Trajalit tõsine tagasilöök, kui üks koostööpartner Soomes ja teine Rootsis pankrotistusid, ning saarlaste väikefirmal jäi saamata kokku ligi 50 000 eurot. Ehkki kaasosanikud olid valmis Trajali tegevuse lõpetamiseks, otsustas Kaino Traumann siiski jätkata ning ostis kompanjonide osalused välja.  "See ei olnud minu jaoks riskantne samm," kinnitab Traumann. "Olin siis ja olen siiamaani kindel, et tänu oma kvaliteedile lööme igal pool läbi. Ma ei kartnud firma ainuomanikuks saades, et tööd ei ole."Alates 2012. aastast on Trajali keskendunud vaid Soome ehitusturule. "Mitmes riigis töötamine muutus liiga kurnavaks ja kulukaks," põhjendab Traumann. "Samuti oli Rootsis keelebarjäär liiga suur, sest rootsi keelt ma ei oska."Tööle kaatri ja lumekelgugaTrajali keerukamad ehitised on olnud Soomes Strömso saarel. Kuna ööbimisvõimalused saarel puudusid, ostis eramute tellija tööl käimiseks uue kaatri. "Igal hommikul 10 minutit kaatrisõitu objektile jõudmiseks ja õhtul tagasi," meenutab Traumann. "Õnneks kuulus brigaadi üks saarlane, kellel oli mingisugunegi ettekujutus kaatriga sõitmisest. Eks algul oli päris keeruline ka õige saare ülesleidmisega." Talveks osteti tööl käimiseks lumekelk ja ATV.Traumann räägib, et üldiselt võtavad nad Soomes teha igasuguseid objekte, aga korterite remontimisest proovivad siiski hoiduda. "Korterid asuvad linnades ja siin tekivad kohe parkimisprobleemid," lausub ta. "Meenub, kuidas me ühel objektil olime esimesel päeval jõudnud vaevalt veerand tundi kohal olla, kui saabus politsei. Helistajaks oli õel naaber, kelle arvates oli meie kaubik valesti pargitud, kuna rattad olid jäänud äärekivile."Mis puudutab tööasju, siis siin on Kaino Traumann äärmiselt pedantne ja planeerib kõik asjad ette. "Tulin eile Soomest ära ja jätsin poistele maha paberi, kus kõik tööd punkthaaval kirjas," räägib ta ajakirjanikuga kohtumisel ühel juunikuu nädalavahetusel. "Ja muidugi olen ma täna hommikul juba poistega suhelnud. Ma ei saa magada, kui midagi on lahendamata või ripub õhus teadmatus."Traumann nendib, et eduka firma ülesehitamine ja töös hoidmine pole lihtsalt tulnud. "Mul on terviseprobleem olnud," tunnistab ta pärast väikest pausi. "Kui mind Soomes haiglast välja kirjutati, siis arst käskis mul kõigepealt elu mõtte üles leida, sest muidu võin ma tema juurde tagasi jõuda. Arst ütles, et pean vähendama töömahtu 30 protsenti. Mis ma pean tegema? Ma ei saa ju kolmandik töömehi lahti lasta!"Tegelikult plaanib Traumann hoopis lisatööjõudu palgata ja tegevust Soomes laiendada. "Et osaleda suurematel hangetel, tuleks arvatavasti ühineda mõne teise ettevõttega," mõtiskleb ta. "Ma ei eita, et kui mulle kunagi tehakse hea pakkumine, siis ma hea meelega müün firma maha ja saan tegeleda asjadega, millega ma praegu tegeleda ei saa. Arvan, et kõik ettevõtjad unistavad sellest, et mingil hetkel peab palgapäev ka ju tulema."TAUSTMis on kiire kasvu põhjused?Aastatel 2010-2012 kasvas OÜ Trajali ärikasum 3,20 ja käive 2,17 korda.
    Ei ütle ühelegi pakkumisele ei. Alati proovitakse leida tegijad kas oma firmast või väljastpoolt. Trajali omanik Kaino Traumann tavatseb sellisel juhul helistada läbi oma tuttavad, kes teevad Soomes tööd FIEna. Kellelgi ikka on võimalik appi tulla ning töö ära teha. Trajali põhimõte on, et ükski objekt ei tohi kunagi venima jääda, sest see ei ole ei tellija ega ehitaja huvides.Keskendumine Soome ehitusturule. 2012. aastast loobus Trajali ehitustest Rootsis ning tegutseb vaid Soomes. Tänu sellele on firma ehitusmahud kasvanud väga kiiresti, näiteks 2013. aastal sisuliselt kaks korda. Firma on ehitustöödega Soomes kindlustatud vähemalt 2015. aasta suveni.Investeeringud vaid omavahendeist. Trajali ei ole oma arenguks kasutanud laene ega pankade abi. Kõik masinad ja seadmed on kohe välja ostetud, firma rendib suurtel objektidel vajadusel vaid suurt kraanat. Kuna firmal ei ole ühtegi võlga kaelas, on see aidanud üle elada raskeid aegu.Lepingud otse tellijaga. Trajali ei kasuta vahendajaid ja üritab vältida alltöövõttu. Otsest reklaami ettevõte ei tee, küll aga on olemas kodukülg, kus kirjas ja pildil firma poolt ehitatud objektid.
    Milline vanasõna iseloomustab teie tegevust?
    Vastab OÜ Trajali omanik ja tegevjuht Kaino Traumann
    Ehitaja Kaino Traumanni kolm soovitust
    Kuluta kasum otstarbekalt. Pärast esimest laekumist ei ole mõtet osta kasutatud Audi või ATV, pigem osta kaubik või tellingud. Ma saan aru, et inimestel tekib kihk viia ellu oma unistusi, kui tulevad head laekumised. Tasuks kaaluda, kas unistust ellu viia pole veel liiga vara.Alati vasta telefonile ja meilile. Probleemidele proovi leida kohe lahendus. Ma vastan telefonikõnedele ka õhtul ja nädalavahetusel. Meil on kliente, kes ei saa päevasel ajal suhelda, nendega suhtlen neile vabal ajal. Samuti vastan ma meilile alati kiiresti, kirjutan kas või OK, mis annab inimesele teada, et olen kirja kätte saanud ja tegelen tema probleemiga.Oska puhata. Alustava ettevõtte juhile/omanikule on ka laupäev ja pühapäev sageli tööpäevad. Kui sa võtad asja südamega, oled mõtetes kogu aeg töö juures. Kui ma olen nädalavahetusel Eestis, suhtlen iga päev objektidel töötavate meestega. Möönan, et mul on puhkamisega probleeme. Vähemalt korra aastas püüan siiski perega pikal reisil käia, et end täielikult välja lülitada. Ületöötamine ruineerib tervist.
    Asutatud 20.12.2004 Saaremaal.tänavuses Gaselli TOPis 514. kohal.Tegeleb ehitusega ja majutusteenuse pakkumisega.Asutajad Kaino Traumann, Mihkel Ling ja soomlane Aleksei Jakovlev, 2008. aastal ostis Kaino Traumann kaasomanikud välja.Traumann on registreerinud Rootsis firma Trajali AB ja Soomes firma Trajali OY.2005 - alustas tegevust soomlaste suvilate renoveerimisega Saaremaal.2005 - sai esimese tellimuse Rootsis.2006 - sai esimese tellimuse Soomes.2012 - loobus ehitusest Rootsis ja Eestis ning keskendus vaid Helsingi ehitusturule.2012 - alustas kodumajutuse pakkumisega Orissaares, majutusega tegeleb Kaino Traumanni elukaaslane Elerin Mahlak.Helsingis ja selle ümbruses on praegu ehitamisel 4 eramaja ja renoveerimisel mitu korterit. Ootejärjekorras on 3 eramaja, mis peavad valmima järgmise aasta kevadel.Soomes töötab 15 ehitusmeest, neile on üüritud Helsingis 2 maja ja 2 korterit; transport Eestist tööle ja tagasi on firma kulul.Enne oma firma asutamist töötas Kaino Traumann Saaremaal oma vennaKulder Traumanni ehitusfirmas OÜs Kehte.Kaino Traumann on tegelenud rallispordiga.
    Äripäeva gaselli rubriik, kus kirjutame kiiresti arenevatest väikefirmadest ja nende omanikest, ilmub kaks korda kuus.Äripäeva Gaselli TOPi lähteandmeteks on ettevõtte müügitulu ja kasum enne makse aastatel 2010, 2011 ja 2012. 2010. aasta müügitulu peab olema üle 100 euro ja2012. aasta müügitulu alla 13 miljoni euro.Gaselli TOPi jõudis tänavu 1115 ettevõtet.
    "Arenenud koos koristusturuga" Lääne-Virumaa firmast OÜst Puhastusekspert 7. mai lehes."Rehviäri veereb ludinal" Viljandi firmast OÜst Aalux Trading 20. mai lehes."Äri, mida ei saa katsuda" Tallinna firmast OÜst Donoway Assurance 6. juuni lehes."Reisipisik nakatas õpetaja" Võru firmast OÜst Loodusreisid 16. juuni lehes.
    Gaselliliikumist toetab LHV
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Fordi elektriautode tootmisest tulenev kahjum ületab miljardit
Fordi elektriautode üksus teatas, et esimese kvartali kahjumid kasvasid 1,3 miljardi dollarini, ehk iga kvartalis müüdud 10 000 sõiduki kohta 132 000 dollari võrra, mis andsid panuse ettevõtte üldkasumi vähenemisele.
Fordi elektriautode üksus teatas, et esimese kvartali kahjumid kasvasid 1,3 miljardi dollarini, ehk iga kvartalis müüdud 10 000 sõiduki kohta 132 000 dollari võrra, mis andsid panuse ettevõtte üldkasumi vähenemisele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.