Neljapäev 8. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Kütuseturgu ähvardab monopol

27. juuli 2014, 10:52

Eesti kütusemüüjad leiavad, et Maþeikiai naftarafineerimistehase pikaajaline sulgemine võib kaasa tuua turu muutusi, sealhulgas hinnasurve.

Püsib oht, et Maþeikiai tarnete peatumisel Eestisse võib hulgiturul tekkida monopol.

Kütusetootja Orlen teatas, et kaalub aasta lõpus sulgeda Leedus asuva Maþeikiai rafineerimistehase. Põhja-Leedus asuv riigi üks suuremaid tööstusi on olnud mitu aastat järjest kahjumis. Ettevõte on juba suure osa tehase väärtuses maha kandnud.

Orlen teatas, et suure tõenäosusega suletakse Leedu tehas ajutiselt ja seisaku pikkus sõltub globaalse turu seisust.

Eesti Õliliidu tegevjuhi Toomas Saksi sõnul jääb Orleni turuosa Eestis 60-70% vahele. Favora tanklaketi tegevjuht Sulev Schasmin ütles, et ettevõte ostab peaaegu kogu müüdava kütuse Orlenilt. „Seega on nad meile väga oluline partner,“ ütles ta.

Võimalik hinnasurve. Schasmin lausus, et kuna praegu imporditakse suurem osa Eestisse toodavast kütusest Neste ja Orleni tehastest, siis võib suure hankija asendamine osutuda keeruliseks just väiksematele kütusemüüjatele. „Võivad tekkida tarneraskused ja seega ka hinnasurve,“ lisas ta.

Schasmin rääkis, et kuna praegu on öeldud, et seisak oleks umbes aasta pikk, siis tahab ta olla lootusrikas, et sedavõrd suur kontsern nagu Orlen varustab Eestis olevad ostjad kas oma teiste tehaste või sisseostetud toodanguga ning probleeme ei teki üldse.

"Tehase sulgemine tegevuse lõpetamise mõttes oleks keerulisem lugu, tooks arvatavasti kaasa hinnatõusu ning veidi pikemas perspektiivis võimaluse turule sisenemiseks uuele importöörile," arutles ta.

Saks lisas omalt poolt, et kütusehindu on raske prognoosida, sest kuigi Orleni käes on suur turuosa, on ka teisi tehaseid ning lõpliku hinna kujundab siiski turg.

Alternatiiviks on Soome ja Venemaa. Saksiga oli nõus ka Statoil Fuel & Retail Eesti ASi peadirektor Kai Realo, kes märkis, et kütuste hind sõltumata ostukohast lähtub ikka maailmaturu hindadest, kuid mida kaugemalt tooteid tuleb tuua, seda kõrgemaks kujuneb toodete tarnekulu, mis kindlasti mõjutab ka toodete jaemüügihinda.

Peale Orleni Leedu tehase on lähimaks alternatiiviks Neste Porvoo rafineerimistehas ja ka Venemaa tehased. "Sealt saab küll kvaliteetsed tooted, kuid tarnekindlus ei ole alati tagatud, sest lepingutest kinnipidamine on mõjutatud suuresti poliitikast," sõnas Realo.

Olerexi turundusjuht Liina Kivimägi ütles, et kuigi Olerexil on tänavuseks aastaks mootorikütuste tarnelepingud Soomes asuvate Naantali ja Porvoo rafineerimistehastega ning ettevõte enda jaoks alternatiive otsima ei pea, võib Maþeikiai tehase pikaaegne sulgemine muutusi kaasa tuua küll.

Sarnaselt Olerexiga tuleb ka mullu Eesti kütusemüüjate seast suurima majandusliku hüppe teinud Alexela kütus Soomest. „Kaudselt võib Maþeikiai naftatehase sulgemine muidugi mõjutada kogu kütuseturgu, kuna mõned konkurendid jäävad ilma peamisest tarnijast ning neil tuleb hakata otsima alternatiive,“ rääkis Alexela turundusjuht Kadri Ambos. Milles mõju täpsemalt seisneb ja milline on selle ulatus, on praegu tema hinnangul liiga vara spekuleerida.

Praegu ei muutu midagi. Orlen Eesti OÜ juhatuse esimees Siret Liivamägi kinnitas, et seni, kuni tehas töötab, ei muutu Eesti turul midagi. „Võimalike muutuste korral otsime klientidele alternatiivseid lahendusi,“ jäi ta napisõnaliseks. Küsimusele, missugused võiksid alternatiivid olla, ei õnnestunud Liivamägilt paraku vastust saada.

Neste Eesti peadirektor Ivar Kohv jäi samuti teemat kommenteerides ettevaatlikuks. "Hetkel on siiski tegemist pelgalt spekulatsioonidega, mida ei soovi kommenteerida ja pöördume teema juurde tagasi kui asjad konkreetsemad," ütles ta ja lisas, et on veendunud, et konkurents Eesti kütuseturul jääb pingeliseks ka edaspidi.

Monopoli teke? Maþeikiai tehase sulgemine annab eelduse küsida, kas nii ei või tekkida Eesti turul oht monopoli tekkeks? „Usun, et monopoli ei teki. Tõsi, Neste turuosa võib küll päris palju suureneda,“ ütles Saks. Orlenil on veel tehaseid, mistõttu võivad nad ka teiste tehaste kaudu hakata kütust vedama. Seega pidas Saks monopoli tekke võimalust praegu liialduseks. Samas Äripäevaga konsuleerinud turuosalised nentisid, et Maþeikiai tarnete peatumisel võib Soome tehastest mõneks ajaks saada monopol.

TASUB TEADA

Poola suurim naftakompanii PKN Orlen SA teatas rekordilisest 5,2 miljardi zloti ehk 1,25 miljardi eurosest kvartalikahjumist pärast Leedus ja Tðehhis asuvate rafineerimistehaste väärtuse mahakandmist. Sellest 4,2 miljardi zloti suuruse miinuse sai Orlen just Leedu rafineerimistehase väärtuse mahakandmisest, mis teeb kõigi mahakandmiste ulatuseks 2006. aastast 6,4 miljardit zlotti ja mis hindab firma Leedus asuvate varade väärtuseks 500 miljonit zlotti (120,9 mln eurot).

Mis on Orlen?

  • Orlen on Poola ettevõte ja Kesk-Euroopa üks suuremaid kütusefirmasid. Ettevõttele pandi alus juba poolteist sajandit tagasi.
  • Orlenil on seitse rafineerimistehast, millest kolm asuvad Poolas ja Tðehhis ning üks Leedus.
  • 2011. aasta seisuga töötab Orleni alluvuses kokku üle 22 000 töötaja. Portaali 15min.lt andmeil töötab Orlen Lietuva alluvuses 1411 inimest.
  • 15min.lt kirjutab, et Orlen Lietuva on riigi jaoks strateegiliselt oluline, olles tihedalt seotud teiste ettevõtetega, nagu näiteks Klaipeda Nafta või Leedu Raudtee.
  • Eestis pakub Orlen Orlen Lietuva (endise nimega AB Maþeikiu Nafta) toodangut. Orlen Lietuva varustab lisaks Leedule ja Eestile kütusega ka Lätit, Ukrainat ja erinevaid Lääne-Euroopa riike. Muu hulgas eksporditakse Orleni kütust ka USA-sse.
  • Eestis on Orlen tegelenud peaasjalikult kütuse hulgimüügiga, kuid alates 2010. aasta lõpust hakati teenindama ka erakliente, pakkudes kodukütteks kvaliteetset kütteõli.

Allikas: Orleni ametlik kodulehekülg, Orlen Eesti kodulehekülg, 15min.lt

Miks kaalub Orlen Maþeikiai rafineerimistehase sulgemist?

PKN Orlen ostis Maþeikiai rafineerimistehase 2006. aastal 2,8 miljardi dollari eest. Alates sellest aastast on Orlen Lietuva investeerinud Maþeikiai tehasesse enam kui 900 miljonit dollarit, ent samal ajal oli kumulatiivne EBITDA ehk ärikasum enne kulumit veidi enam kui 600 miljonit dollarit.

Orleni pressiteates seisab, et Orlen Lietuva ei suuda praegu enda finantseerimist tagada, mistõttu toetub ta majanduslikult Orlen PKN-ile. Vähetulus ettevõtmine on pannud Orleni silmitsi seisma faktiga, et aasta lõpus tuleb ilmselt sulgeda Maþaikiai naftarafineerimistehas, kuigi Orlenilt ametlikku kinnitust sulgemise kohta pole tulnud.

Ettevõte on teinud ka juba esimesed kalkulatsioonid, kui palju tehase sulgemine maksta võiks ning missugused oleksid kulud sel ajal, kui tehas on suletud ning kui palju võiks maksta tehase taasavamine. Kui need kulutused on väiksemad kui potentsiaalne Maþeikiai tehase kahjum, sulgeb Orlen tehase. See, kui kauaks tehase uksed suletuks jäävad või kas tehas üldse kunagi avatakse, sõltub globaalse turu arengust.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
30. July 2014, 08:35
Otsi:

Ava täpsem otsing