Materjaliturg ootuses, suuri muutusi pole

15. september 2014, 00:00

Eesti ehitusmaterjaliturg on äraootav nagu kogu ehitusvaldkond. Eelmine euroraha on otsa lõppenud, uus pole veel tulnud. Auku täidab elamuehitus ja eratellimused, mis aitavad ka materjalitootjatel käivet teha.

Eesti Ehitusmaterjalide Tootjate Liidu juhi ja Kunda Nordic Tsement ASi tegevdirektori  Meelis Einsteini sõnul on nende müügimahud üldiselt veidi kasvanud või eelmise aasta tasemele jäänud, tooterühmade vahel on erinevused aga päris suured.  “Ega eriti suuri muudatusi pole märgata,” lisas Einstein. Suurema kasvuga on tema sõnul näiteks sillutuskivide ja betoonelemendi müük. “Selgelt on näha, et infrastruktuuri ehitus on vähenenud ja elamuehitus on kasvanud. See on toonud endaga kaasa väiksemad ja keerulisemad objektid, aga hinnad on surve alla ja pole vastavat arengut teinud," sõnas Einstein.

“2012 ja 2013 oli teine poolaasta hästi tugev ja on kahtlane, kas sel aastal ehitus suudab sama tempot hoida," ütles Kunda Nordic Tsement ASi tegevdirektor. “See sõltub palju ka ilmadest, kui on pikalt soe, saab rohkem ehitada," lisas ta.

“Meie positsioon turul on kindel. Me oleme samuti kaheksa kuuga eelmise aasta tasemel," rääkis Einstein ja lisas, et see vastab ka ettevõtte eelarvele. “Oli teada, et Euroopa Liidu raha kasutuses on seoses uue perioodi algusega märgatav langus," selgitas ta. “Nüüd on näha, et eraehituse tõus on seda auku vähemalt osaliselt kompenseerinud," ütles Einstein ja lisas, et nende puhul tuleb eksport veidi suurem kui eelmisel aastal.

Rohkem eksporti. Ehitusmaterjalide tootjade liidu juhina väljendas Einstein lootust, et liidu ettevõtted kokku suudavad aasta lõpuks väikest kasvu näidata. “See on siiski päris suur väljakutse, kuna ehitajad prognoosivad koduturul langust, jääb üle eksporti suurendada, aga kui näiteks uudiseid vaatad, siis egas meie naabermaadest palju positiivset ei kuule," tunnistas ta.

“Ma arvan, et poole aastaga, mille sisse jääb ka talv, midagi oluliselt ei muutu. Kui läheb hästi, jääb eelmise aasta tasemele," ennustas Einstein. “Positiivsemad ootused on 2015 teise poolaasta kohta, mil Euroopa Liidu finantseerimine peaks uuesti reaalselt n-ö tööle hakkama," lisas ta. Samas nentis Einstein, et prognoose on võimalik teha vaid  tavapärase äritegevuse tingimustes. “Praeguses keerulises ja pingelises olukorras tuleb mõelda ka plaan B ja C peale," ütles Einstein.

“Meie poolt vaadates tõsust üldiselt rääkida ei saa," ütles Nordkalk ASi tegevdirektor ja juhatuse esimees Andres Rammul. “Oleme eelkõige ehitusmaterjalide tootjatele materjali tootjad," selgitas ta.

“Kuna tarnime oma toodangut erinevatele tööstustele, on pilt üsna  erinev," jätkas Rammul lisades, et ehitusmaterjalide tööstuse tarned on sarnased eelmise aastaga. “Väetisetööstusel läheb hästi ja meie toore on nõutud," rääkis ta. “Kõige suurem tagasilöök tuleb metallitööstuselt lähinaabritelt Lätis ja Soomes, mis enim mõjutab ka meie selle aasta tulemust," sõnas Rammul. Ta lisas, et keskkonna puhastamiseks mineva toodangu osa kasvab.

Kogused, mida Nordkalk tarnib seinamatejalide tootjatele, ei ole Rammuli sõnul kasvanud. “Samas kuivsegude poolel tundub nõudlust olevat," lisas ta. “Meie toodete turul on konkurents kasvanud, eelkõige just naaberturgude suhtelise nõrkuse tõttu," sõnas Rammul.

“Ootame kuue kuu perspektiivis ja ka aasta osas taastumist just metallitööstuses ja seeläbi ka oma tulemuse paranemist. Teistes harudes erilist tõusu ei oota," ennustas Rammul.

Tootjad ootavad. OÜ Rakvere Betoon juhatuse liige Valdur Soppe arvas et aasta lõpp ja tuleva aasta algus saavad olema rasked. “Turg on aeglustunud," ütles ta. “Meie ehitused toetuvad väga paljult välisrahale – ja seda praegu ei ole. Kõik ootavad," rääkis Soppe lisades, et ­Lääne-Virumaal on eriti suur tagasiminek kaubabetoonil.

“Eesti turul on praegu suurenenud seina­elementide vajadus," lausus Soppe. ”Võrreldes eelmise aastaga on Rakvere Betoonil  sel aastal raskusi kaubabetooni müügiga. Raudbetoonelementide müügiga oleme väikeses plussis," selgitas ta.

ASi E-Betoonelement juhataja Vaido Leoski sõnul on ehitusmaterjalide turu tendetsiks teises kvartalis olnud ekspordimahtude kasvu pidurdumine.  “Betoonelementide turul on eksport oluliselt kahanenud, mis on ohu märk lähiaja arenguid silmas pidades," rääkis Leosk.  “Soome ehitusturg on nõrk ning hinnasurve on selgelt allapoole," lisas ta.  “Järgmise aastal karmistuvad kütusenõuded laevatranspordil, mis omakorda tõstab kulutaset ekspordil," selgitas Leosk.

Kasv siseturult. Siiski arvas E-Betoonelemendi juhataja, et üldises plaanis läheb ehitusmaterjali tootjatel tõusvas joones. ”Kasv on tulnud eelkõige sisemaise turu arvel,” sõnas Leosk, kelle sõnul on kohalikul turul olnud kasv uute eluhoonete ehituse alustamisel, mis on positiivselt mõjunud eelkõige betoonelemendi tootjatele, sealhulgas E-Betoonelemendile.

Poole aasta perspektiivis sõltub Leoski sõnul betoonelementide turg paljuski uute projektide algusest Eestis. “Uute elamute alustused ilmselt pidurduvad ja ka mitteeluhoonete suurprojektide ehitamise otsused on visad tulema," ütles ta ja lisas, et aasta lõikes näeb ta betoonelementide turu kasvupotentsiaali eelkõige ekspordi osas.

 

Kommentaar

  • Erilist kasvu ei oota

Peeter Peedomaa, Peetri Puit OÜ omanik
Peetri Puidu 2013. aasta heade tulemuste peamine põhjus oli see, et realiseerisime eelmisel aastal  Tallinnas Tondiraba Jäähalli liimpuitkonstruktsoonide suurprojekti. Samuti suutsime suurendada müügimahtusid Saksamaale ja Prantsusmaale. Uusi eksportturge küll juurde tulnud ei ole, meie peamine ekspordimaa on ikka Saksamaa, millele järgnevad Prantsusmaa, Hispaania, Läti, Leedu ning Soome. Meie ekspordi osakaal on ca 60 %
Sellel aastal oleme investeerinud ristkiht liimpuitpaneelide  ehk CLT-tehnoloogiasse ning teeme algust paneelide tootmisega käesoleva aasta oktoobris. Lisaks on meil järgnevaks paariks aastaks suured investeerimisplaanid.
Käesolev aasta on siiani jooksnud samas tempos kui eelmine, kuid võib siiski perioodi lõpuks tulla natuke tagasihoidlikum kui 2013.
Venemaa sanktsioonidega seonduv ei ole meid siiani mõjutanud, kuid oleme arvestanud siiski sellega , et see mõju kaudselt teatud määral ja mingil ajal jõuab ka meieni. 
2015. aasta tuleb kõigi prognooside kohaselt küllaltki muutlik ja tagasihoidlik ning erilist kasvu me järgmiseks aastaks ei prognoosi.

  • Eristuvad odava otsijaid ja endale ehitajad

Tõnu Pilvik, Paroc ASi turundusjuht
Kui esimesel poolaastal näitasid ilmselt kõik ehitusmaterjalide tootjad/müüjad märkimisväärseid tõusunumbreid, siis teisel poolaastal on hoog pidurdunud, kuigi endiselt ollakse eelmise aastaga võrreldes selgelt plussi poolel. 
Soojustusmaterjalide ostjate puhul eristuvad selgelt ühelt poolt võimalikku madalaimat hinda otsivad arendajad ning teisalt tellija ees vastutust tundvad või endale ehitavad kvaliteetse toote nõutajad. 
Paroc on end selgelt viimati nimetatud toodete pakkujana positsioneerinud ning see on ka ennast õigustanud, kuna katame Eesti vajadusest (mineraalvilla turust) julgelt üle kolmandiku. 
Kindlasti prognoosime ehitussektori käivete mõningast kahanemist nii lühemas kui ka pikemas perspektiivis.

  • Kliendid ootavad paremaid lahendusi

Helena Randoja, Lasita Aken ASi tegevdirektor
Käesolev aasta on meile olnud väga raske, kuid samas ka innovaatiline ja inspireeriv. Raske sõna otseses mõttes, sest meil on olnud väga palju objekte, kus on suured ja kaalult ülirasked aknad.
Selgelt eristub turul see, et ehitatakse palju kortermaju ning sõltuvalt lõpptellija huvist tellitakse väga palju ka energiasäästlikke lahendusi. Trendina võib välja tuua puit-alumiiniumakende osakaalu märgatava kasvu, nii moodustab see käesoleval aastal meie tooteportfellist juba ca 70% ja päringute põhjal saab teha järelduse, et trend jätkub.
Kõige tüüpilisem toode, mida turg täna vajab, on 78 profiiliga, puit või puit-alumiinium toode, milles on kahe energiasäästuklaasiga kolmekordne klaaspakett. Kasvanud on eriti soojapidava 92 profiiliga toodete osakaal ja oluliselt vähenenud 68 profiiliga toodete hulk. Seega võib teha järelduse, turg nõuab soojapidavaid tooteid ja on vastuvõtlik eksklusiivsetele lahendustele.
Sel hooajal oleme testinud oma tooteid nii soojapidavuse kui ka keskkonna ja tulepüsivuse katsetel. Tulemused on suurepärased ja võime kindlalt väita, et meie tooted vastavad ka passivmaja akende nõuetele.
Aknatootjate hooaeg hakkab raugema aasta eelviimasel kuul ja seetõttu on väga spekulatiivne teha prognoosi järgmiseks kuueks kuuks. Väga suurt rolli mängib siin ka talve- ja lähipoliitilisest olukorrast tingitud majandus­kliima. Sellest lähtuvalt on Lasita Akna peamine eesmärk järgmisel aastal otse­ekspordi mahu oluline kasvatamine.
Selleks et akende turul konkurentsis püsida, tuleb investeerida – uutesse seadmetesse, uutesse toodetesse. Turunõudlus muutub koos uuenduslike aknatootjatega.
On väga hea tõdeda, et kliendid, arhitektid ja projekteerijad märkavad uute toodete turule tulemist ja järjest enam soovitakse saada parimaid lahendusi. Läbi selle kujundatakse turul ka trendid.

 

Üks küsimus

  • Mida teete võrreldes konkurentidega teisiti, et kiiremini kasvada?

Jüri Kaleviste, ASi Saku Metall Uksetehase juhataja
Tuleb tagada kiire teenindus, õigeaegne tarne ja kvaliteet – see annab usaldusväärsuse ja tagab tellimused.

Peep Siimon, WECKMAN EESTI juhataja
Alati ei ole eesmärk kiiremini kasvada. Eesmärk võib olla ka lihtsalt oma sektoris n-ö tarbijate hea teenindamine. Weckman on keskendunud klientidele, kes vajavad laia tootevalikut, kvaliteetseid materjale ja head klienditeenust. Loodetavasti selliste klientide hulk kasvab – siis on ka meie kasv võimalik.

Elari Kivisoo, Ritsu ASi tegevjuht
Ritsu AS on kogu 23aastase tegevusperioodi jooksul lähtunud põhimõttest, et me peame oma klientidele pidevalt pakkuma midagi uut ja pakkuma midagi teistsugust ning paremat, kui on turul täna saadaolev. Meil on oma masinaehituse ja tehnoloogia arenduse osakond, kus head inimesed päevast päeva selle nimel tööd teevad. Tänases turuolukorras ei saa olla pelgalt "parima hinna ja kvaliteedi suhte" pakkuja – eriti, kui me räägime ehituse ja puitmajade tootmise valdkondadest – oluline on teha asju paremini, kui on turu keskmine tase, luua kliendile rohkem väärtust ning seeläbi on võimalik ka edu saavutada.
AS Ritsu on viimase 2–3 aastaga juurutanud uue tootena väikepaneelmajade tehnoloogia, millega tulime turule ca kaks aastat tagasi ja mille arendusega oleme tänaseni pidevalt ka tegelenud. Lisaks sellele on meil käesoleval hetkel väljatöötamisel tootmisliin uut tüüpi masintoodetava palkmaja nurgatapi valmistamiseks. Nurgatapp on täna meil patenteeritud lisaks Eestile ka Lätis, Leedus ja Soomes. Selle tootega loodame turul olla järgmise aasta keskpaigas.

Dmitri Steblevski, RehPol ASi müügijuht
Meil ei ole plaani kasvada. Areneda küll.

Martin Talts, KMT Prefab juhatuse liige
Ei saa ega taha väita, et konkurendid seda ei tee, kuid oleme võrreldes paari eelneva aastaga efektiivsemad. Oleme suutnud rohkem müüa, vähendada töötajate arvu tooteühiku kohta ja parandada planeerimist. Seetõttu kasvab müügitulu sel aastal üle 30% ja seda tööjõu piiratud saadavuse kiuste.

Tiit Kolk, ASi Repo Vabrikud tegevjuht
Püüame toota ja müüa nutikamalt.

Aleksandr Pevzner, Alistron omanik
Võrreldes konkurentidega katsume alati aru saada, mida tellijale on tegelikult vaja, aga mitte teha seda, mida ta küsib. Ja olla odavam kui teised.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
14. September 2014, 13:39
Otsi:

Ava täpsem otsing