Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Leedu ja Läti automüük hüppas lakke
Sel aastal on autode müük Eestis kasvanud viis korda vähem kui Lätis ja Leedus.
“Läti ja Leedu tulevad alles mudaliigast välja,” selgitas Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu (AMTEL) tegevjuht Arno Sillat. Tema sõnul tuleneb nii suur vahe meie lõunanaabrite turukorrastamisest. Mõlemas riigis on senimaani olnud autode müük Eestist kaks korda madalam. Näiteks kui mullu müüdi Eestis 1,3 miljoni elaniku kohta 20 000 autot, siis Leedus soetati 3 miljoni elaniku kohta vaid 13 000 autot.
Sillati sõnul on Lätis ja Leedus suur must turg, mille korrastamist alles alustati. Lisaks ei saa ettevõtted Leedus autodelt käibemaksu maha arvata, mis tingib Sillati sõnul skeemitamisi vähekasutatud autodega. “Neil peidetakse käibemaks ära ja riigil jääb ikka raha saamata,” lausus ta.
Eesti turg on kindel. Eesti turg on tunduvalt stabiilsem kui lõunanaabritel, selgitab suurt vahet KW Bruun Baltics OÜ Peugeot’ Baltimaade tegevjuht Rasmus Tali. Näiteks kasvas tunamullu Leedus autode müük vaid 1,5%, Lätis aga koguni alla ühe protsendi. Eestis oli 2013. aastal müügi kasv 2,5%.
Tali sõnul kosus Eesti pärast kriisi palju kiiremini kui Läti ja Leedu. “Nad alles liiguvad õiges suunas,” ütles ta.
Tali lisas, et ei Läti ega Leedu oota järgmiseks aastaks nii suurt automüügi kasvu – pigem jääb kasv 5–10% juurde, Eestis aga 5% lähedusse. Müük kasvaks märgatavalt, kui ühele aastale satuks mitme suure autopargi omanike autohanked. Selliseid suuri hankeid korraldab näiteks politsei- ja piirivalveamet.
Vähem emotsioonioste. Sillat selgitas, et Eesti automüügiturg on muutunud üha ratsionaalsemaks. “Mingit ülekuumenemist pole – inimesed on aru saanud, et auto on tarbeese, mida ostetakse siis, kui on vaja,” ütles ta. Luksusautode osakaal on Sillati andmetel jäänud väikeseks – vaid 0,3% kogumahust. Viimase kahe kuuga on Eestis müüdud 10 luksusautot.
“Tipust oleme tegelikult kolmandiku maas,” ütles Sillat. Kui enne kriisi müüdi aastas 30 000 uut autot, siis eelmisel aastal 20 000. Majanduslanguse ajal langes müük aga koguni neli korda. “Vaikselt oleme kosunud ja toibunud,” lausus Sillat.
Tali kinnitas trendi, et eestlased eelistavad üha rohkem ökonoomsemaid ja praktilisemaid autosid. Samas on tema sõnul nii Eesti, Läti kui ka Leedu tarbija vaieldamatu lemmik väike- või keskklassi linnamaastur. “Väikseid autosid meil ei armastata,” ütles Tali, lisades, et kahe väiksema segmendi autod moodustavad kogumahust alla kümne protsendi.
Tali märkis, et umbes poole autoostjatest moodustavad ettevõtted, kel on uute autode järele suurim vajadus. Uute autode müüki ei soodusta Tali sõnul aga valitsuse otsused autode maksustamise kohta. Tali sõnul võib seadusemuudatus uute autode müüki pidurdada. “Leedus tehti kunagi sama asi ja see tõmbas müügi alla,” ütles ta.
Seadus tõmbab pidurit. Tali ütles, et kui Euroopas toetatakse uute ökonoomsete autode ostmist maksusoodustusega, siis Eestis tekitab hiljuti vastuvõetud autode käibemaksuseadus ettevõtjates suurt tuska.
“Loodan, et tehtud muudatused ei tõmba uute autode müügile käsipidurit peale,” ütles Tali. Ta nentis, et nii on siiski läinud kõikides teistes riikides, kus selliseid muudatusi on tehtud.
Kasv allahindluse toel
Euroopas on automüük kasvanud juba rekordilised 12 kuud järjest, kuna autotootjad kärbivad hindu. Nõudlus odavamate mudelite järele aina kasvab.
Augustis kasvas sõidukite registreerimiste arv 1,8%, 701 118 sõidukile. Mullu samal ajal registreeriti 688 646 sõidukit. Tänavu esimese kaheksa kuu kasv on 5,8%, teatas European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA).
Mullu oli Euroopa automüük kahe aasta madalaimal tasemel, kuid tänavu on müük kosunud. Näiteks aitasid augustis müüginumbrite kasvule märgatavalt kaasa Volkswagen Polo ja Ford Fiesta. Massituru tootjad meelitasid ostjaid allahindlustega, mis olid Barclays’e kinnitusel Saksamaal keskmiselt 20% ja Prantsusmaal 18%.
Hyundai Motori Euroopa üksuse juht Allan Rushforth ütles, et kasv jätkub allahindluste toel.
Viie Euroopa suurima autotootja müük kasvas Suurbritannias aastaga 9,4% ja Hispaanias 14%. Müük kahanes Saksamaal, Prantsusmaal ja Itaalias. Esimese kaheksa kuuga müüdi regioonis 8,64 miljonit autot.
ACEA kogub andmeid 28 Euroopa Liidu riigist, Šveitsist, Norrast ja Islandilt.