12 küsimust, mis aitavad firma edukamaks

14. oktoober 2014, 08:30
Bestsellerite autor ja tuntud ärinõustaja Jim Collins ütleb, et suurepärast firmat iseloomustab lisaks finansstabiilsusele ka fakt, et seda jäädakse taga igatsema.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20141014/NEWS/141019887/AR/0/AR-141019887.jpg

Suurepäraseid firmasid hakatakse taga igatsema, leidis juhtimisguru Jim Collins Helsingi ärifoorumil.

Jim Collins, kelle sulest on ka eesti keeles ilmunud sellised raamatud nagu "Heast suurepäraseks" ja "Loodud kestma", vastas Helsingis eelmisel nädalal toimunud konverentsil küsimusele, mis eristab tõeliselt suurepäraseid ettevõtteid lihtsalt headest. "Hea on suurepärase vaenlane," sõnab Collins. Oludes see kinni ei ole, see sõltub valikutest, teatas ta pärast veerand sajandit tehtud uurimustööd kindlalt.

Kas firma jääb meelde?

Suurepärase ettevõtte tunneb ära kolme asja järgi: väga head majandustulemused, mõju (kui sa kaod, jääb sinust auk) ja kestvus (kestad kauem turutsüklist, tehnoloogiapõlvkonnast). Kes soovib seda saavutada, sel oleks tark otsida vastust 12 küsimusele. Collinsi sõnul tegelevad inimesed tema sõnul liiga palju küsimusega, kuidas edukas olla ja mis neist saab, kuigi tuleks mõelda: "Kuidas ma saaksin teistele kasulik olla?"

Collins lohutas juhte, kel karismast või kogemustest puudu jääb, sest suurepäraseks juhiks kasvatakse. Ka Steve Jobsi edulugu seisnes tema hinnangul just tema võimes areneda. "Tõeliselt suureks juhiks kasvamine võtab kaua aega. Midagi suurepärast ei juhtu üleöö," ütles ta vastuseks Äripäeva küsimusele, millist juhtimiskultuuri kannavad endas noored idufirmad Eestis ja Soomes.

Tosin küsimust paremaks juhiks ja firmaks arenemise teel

Küsimused ettevõtjale, kes tahab saada heast suurepäraseks

1) Kuidas viia juhtimine kõrgeimale tasemele? 
Tõeliselt suurepärase juhtimise X-faktor on alandlikkus, mis on rakendatud missiooni teenistusse. Parimad juhid ei mõtle iseendale, vaid rakendavad oma indu millegi endast suurema heaks - ja panevad teisedki inimesed samale missioonile pühenduma.

2) Kas ettevõttes on õiged inimesed õigetel kohtadel? 
Keda me peaksime enda bussi peale võtma ja keda mitte? Liidri kõige olulisem oskus on suutlikkus teha inimeste kohta õigeid otsuseid.

3) Kuidas viia ellu Stockdale'i paradoksi?
Jim Stockdale oli USA mereväe admiral, kes oli aastaid Vietnamis piinajate käes vangis. Küsimusele, kuidas ta vastu pidas, vastas ta: "Ma ei kahelnud kunagi oma usus, et lõppude lõpuks saan ma välja." Kuid Stockdale õpetas mitte segi ajama usku lõpplahendusse ja tänaseid karme fakte. Nii murdusid vangis just optimistid, kes uskusid peatsesse vabanemisse.

4) Mida teame Siilist?
Termin pärineb Isaiah Berlini esseest "Siil ja rebane", kus Rebased lähtuvad ideede paljususest, Siilid aga rakendavad end ühe suure idee teenistusse. Juhtimise maailmas võidavad Siilid. Tuntuim näide on pimesi oma ideed järginud Steve Jobs. Seega tuleb endalt küsida: mis on minu tõeline kirg, milles olen ma loomu poolest parim ja mis teenib minu jaoks leiba? Vastuste ristpunkt ongi parim koht.

5) Mis on meie "20 miili marss?"
1911. aastal hakkasid Roald Amundsen ja Robert Falcon Scott üheaegselt kahest eri suunast lõunapooluse poole liikuma. Amundsen jõudis õnnelikult tagasi, Scott ja osa tema meestest aga hukkusid ekspeditsioonil. Nende vahe oli selles, et kui Scott lähtus ilmast, siis Amundsen võttis eesmärgiks läbida iga päev 20 miili ja täitis eesmärki nüri järjekindlusega, olgu ilm erakordselt halb või ka erakordselt soodne. Seega peaks iga ettevõte endalt küsima: mis on meie "20 miili marss"? Maailm tahab meid ikka kursilt kõrvale lüüa, ja just ebapüsivus räägib kõige selgemalt keskpärasusest.

6) Millele peaks panustama suurelt? 
Kõigepealt on mõistlik sihik paika sättida ja tulistada väikseid padruneid. Alles siis, kui sihik paigas, tasub välja tulla suurte kahurikuulidega. Kui lõpuks on aeg suurelt tulistada, siis ei tohi verest välja lüüa. Võitjad pole mitte need, kes midagi esimesena teevad, vaid need, kes teevad seda õiges mõõtkavas - Ford ei leiutanud ise autot, vaid industrialiseeris selle tootmise.

7) Kas meil on piisavalt paranoiat elus püsimiseks?
Õppida saame vaid nendest vigadest, millest elusana väljume. Produktiivne paranoia tähendab, et tuleb energia suunata mõtlemisele selle peale, mis võib halvasti minna. Küsimus ettevõtjatele: kui suured on sinu hapnikuvarud juhuks, kui midagi valesti läheb?

8) Kuidas olla kellameister, mitte ajatundja?
Suured ettevõtjad ei taha olla need, kes ütlevad, mis kell parajasti on. Nad tahavad olla ise kellameistrid - sest ainult siis elavad nende ettevõtted neist kauem.

9) Kas suudame kirglikult näha ka teist poolt?
Parimad liidrid suudavad hoida peas korraga kaht teineteisele vastanduvat ideed. Olulisim neist on kui ettevõtte Yin ja Yang - ühelt poolt püsida truu oma tuumale ja teiselt poolt ergutada edasiminekut. Selle tegemiseks tuleb eraldada väärtused tegevustest.

10) Mis on järgmine suur eesmärk?
Teekond heast suurepäraseks pole kunagi läbitud. Suured ettevõtjad püstitavad endale alati uue suure eesmärgi, uue mäetipu, mida vallutada.

11) Kuidas õnn enda heaks ära kasutada?
Edukad inimesed omistavad tihti õnnele suurt tähtsust. Tegelikult ei ole edukatel inimestel teistest rohkem vedanud, vaid nad on pannud õnne suuremat tootlust teenima. Bill Gatesi lugu ei räägi mehest, kellel vedas, vaid mehest, kes oskas õnne ära kasutada. Õnn soosib järjekindlaid, mitte allaandjaid. Küsimus on selles, kuidas mängida kätte tulnud kaarte terve turniiri vältel?

12) Mis peaks olema meie "Ära tee"-nimekirjas?
Nii nagu "Tee ära" nimekiri, on oluline ka nimekiri "Lõpeta selle tegemine".

Allikas: Jim Collinsi ettekanne

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
14. October 2014, 08:35
Otsi:

Ava täpsem otsing