Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Cleveron: disainerita ei saa toota

    Cleveron juht ja omanik Arno Kütt Foto: Andras Kralla, Äripäev

    "Meeskonnas peab olema disainer, seda ükskõik millist toodet luues ja arendades, teisiti ei ole lihtsalt võimalik," ütleb Arno Kütt. Tema veendumus põhineb Cleveroni pakiautomaatide arendamise aastatepikkusel kogemusel.

    6 sammu parema disainini

    1. Esmalt telliti disainiteenust väljastpoolt ettevõtet ning tehti kaastööd mitme disaineri ja bürooga, kuid järjepideva tootearenduse käigus selgus, et vajadus disaineri järele on suurem, kui seda kaastöö korral oli võimalik pakkuda ning meeskonnaga liitus disainer Lauri Hirvesaar.

    2. Lauri koostöö Cleveroniga sai tegelikult alguse ühest koolitööst ajal, mil ta oli Eesti Kunstiakadeemias tootedisaini eriala tudeng. Cleveron pöördus disainerit otsides Kunstiakadeemia poole disainiülesandega, millele tudengid lahendust leidma asusid. Kõige sobivama lahendusega tuli tol korral välja Lauri Hirvesaar, nii sai koostöö pakiautomaatide disainimiseks alguse.

    3. Tihti on disaineri töö just siis kõige enam õnnestunud, kui puudub kõik liigne ning ese on sedavõrd lihtne kasutada, et disainitöötunde pole kasutades käe all tunda. Ehk teisisõnu, eriti õnnestunuks võib lugeda toote, millel on kõige õhem kasutusõpetus.

    4. Disain oli ettevõtte ärimudelisse sisse kirjutatud juba päris algfaasis, idee tasandil. Pakiautomaadi kasutamise puhul on kaardistatud ja detailideni läbi mõeldud kasutaja teekond ning vajadused kuni paki kätte saamiseni. 2007. aastal olime harjunud saama teadet paki saabumisest postkontorisse ühel paberist sedelil, mille postiljon postkasti poetas. Võimalusest teadet sms-iga telefonile saada ei osanud enamik ettegi kujutada, ent praegu on sõnum eelistatud just selle mooduse kiiruse ja lihtsuse poolest. Praeguse sõnumiga saabuva teate puhul on samuti teadlikult kujundatud ja kavandatud teate sisu, et võimalikult selgelt ja täpselt oleks kirjas, kuidas inimene oma saadetise kätte saab.

    5. Kui kõrgel on ekraan, kas ka piskest kasvu inimene saab paki kätte? Kas ratastoolis kasutaja ulatub nii ekraani kui ka pakisahtlini? Uue CleverBox 2 pakiautomaadi kallal on mitu aastat olnud töö suunatud just sedalaadi küsimustele vastuse leidmiseks, lahendamaks kasutamise käigus ilmnevaid apse, et astuda järgmine samm sujuvama teenuse pakkumiseks.

    6. Eesti ettevõtete majandusedu ja konkurentsivõime välisturgudel on paljuski seotud unikaalse ning innovatiivse komponendiga toodetes ja teenustes. Tehnika pidev areng ning kasutajate vajaduste kasv eeldab pidevat tööd ning valmisolekut toote täiustamiseks. Nutikas on kombineerida erinevate spetsialistide kompetentsid disaini, kasutajakogemuse ja tehnoloogia vallas, et saavutada tootearenduse kõrgem konkurentsivõime.

    Allikas: Cleveron

    MIS ON MIS

    Ettevõte: Cleveron OÜ

    Tegevusala: pakiautomaatide arendus ja valmistamine

    Tootmishoone: Viljandi

    Asutatud: 2007

    Omanikud: Arno Kütt 36,03%, Peep Kuld 17,26%, Eesti Arengufond 15,27%, SIBO Invest OÜ 15,27%, Gamma Holding Investment OÜ 5,09%, 8 väikeosanikku

    On igati mõistetav, et reklaami- ja disainibüroode meeskonna tuumiku moodustavad disainerid, samuti peame ootuspäraseks disainereid moekauba ja mööbli tootmisele keskendunud ettevõtetes. 13. novembri Äripäev kirjutab tööstuse rubriigis, millist kasu saab disainerist tootmisettevõte.
    Disainilahenduste sünni puhul on üks esmane komponent millegi puudus ning vajadus selle järele. Samuti on õnnestunud disain omamoodi innovatsioon, mis vajadusel põhineva idee tehnilisi ja loovaid vahendeid kasutades kasutusvalmis tooteks vormib. Sügise hakul Viljandis uue tootmishoone avanud pakiautomaate tootev ja Eesti kapitalil põhinev osaühing Cleveron sai alguse just nimelt puudusest ja vajadusest. Vajadus pakiautomaatide järele selgus ON24 mööblipoe tarbeks loodud üle-eestilise logistikavõrgu loomise käigus, sest aastatel 2006-2007 puudus Eestis tõhus süsteem veebipoest tellitud kauba kiirelt ja lihtsalt kliendini toimetamiseks.
    Nii tegeles toona Cleveroni meeskond ettevõtte juhi Arno Küti sõnul oma sisemiste ressursside ja kompetentside hindamisega, mis lisaks logistikavõrgu olemasolule ning mööblitootmise ja infotehnoloogia kogemusele võimaldas vastu võtta otsuse pakiautomaate ise, oma vahenditega arendama ning tootma asuda. Toonane otsus ise tootmise suunas liikuda on osutunud õigeks, kuna veebikaubandus kasvab jõudsalt igal aastal nii Eestis kui ka terves maailmas ning üha enam on tarvis selles valdkonnas kiiresti areneda, et pakkuda kiiremaid ja nutikamaid lahendusi ning tehnoloogiaid kauba kätte toimetamiseks.
    Miks on toote puhul disain oluline? Disain ei seisne pelgalt toote ilusas pakendis, vaid on oluline tegur toote kasutuskogemuse ja efektiivsuse seisukohast. Septembri lõpus Tallinnas IX Disainiöö raames toimunud ja disainivigu lahanud seminaril üles astunud Itaalia disainer ning Eesti disainiauhindade žürii liige Paolo Favoretto rõhutas, et tooteid disainides tuleb mõelda laiemalt ning olla ühiskonnast teadlikum. See tähendab eelkõige seda, et lisaks ilusale välimusele on sama kui mitte veelgi olulisem loodava toote funktsionaalsus ning viis, kuidas inimesed valmis toodet kasutavad.
    Kuidas oleks, kui hoolikalt läbimõeldud lahendused aitaksid igapäevaselt hoida kokku olulisi ressursse - ruumi, aega ja raha? Cleveron on pakiautomaatide arenduses arvesse võtnud ja läbi kaalnud kõik kolm võtmetegurit. Pakiautomaadi puhul tähendab funktsionaalsus eelkõige seda, et inimestel on võimalik lihtsalt ja sujuvalt pakke saata ning vastu võtta. Cleveroni toodetud pakirobotil on näiteks vaid üks uks, mille kaudu käib nii paki teele panemine kui ka kätte saamine. Sellise lahenduse puhul on oluline see, et ei paki vastuvõtjal ega ka saatjal pole tarvis küünitada kõrgemate ega küürutada põrandapinnal paiknevate sahtlite suunas.
    Oluline on sellise disainilahenduse puhul ka ruumi kasutuspõhimõte, mis võimaldab keskuse põrandapinda võimalikult otstarbekalt ja kompaktselt ära kasutada. Tihti on just kaubanduskeskuse põrandapinna ruutmeetri hind kõige suuremaks püsikuluks. Ent kui pakke on võimalik ladustada ruutmeetrite arvu samaks jättes kõrgusesse, näiteks lae alla, on see ettevõtte jaoks oluline ressursi kokkuhoiukoht. Ühe sahtliga lahenduse puhul ei ole oluline leida vastust küsimusele, kas paki vastuvõtja saab kätte kõige ülemisel riiulil oleva paki - pakkide liigutamise teeb inimese eest ära selleks programmeeritud pakirobot.
    "Disain ei ole üksnes toote hea välimus, lisandub küsimus, kuidas on toodet võimalik kasutada," selgitas Arno Kütt. Kas kasutus on lihtne, mugav ja kiire ning kas inimene saab kasutuspõhimõttest kohe aru või on tarvis mahukat manuaali.
    Ent nii, nagu märkis sel aastal Eesti Disainiauhindade rahvusvahelise žürii tööd juhtinud Paolo Favoretto, tuleks disaini ja tootearenduse puhul silmas pidada, et eelkõige tuleb teha asju, mida inimestel on tõepoolest ka vaja.
    Disain aitab eksportida. Cleveroni tootearendustegevus rõhuga disainikasutusel on end hästi ära tasunud nii tagasiside kui ka kasutuskogmuse põhjal. Lisaks Eesti võrgustikule on pakiautomaadid kasutusel ka Soomes, kus koostöös Soome Postiga on üle riigi juba rohkem kui 400 automaati ning tänu uudsele teenusele on eestlased pisut aidanud kaasa Soome Posti kuvandimuutusele, sest soomlaste arvates on pakiautomaatide kasutuselevõtt üks paremaid asju, millega Soome Post seni välja on tulnud.
    Samuti saavad pakiroboteid oma asjaajamises kasutada hispaanlased, norrakad ja hetkel kõige kaugema riigina on need Brasiilias. Kuna veebipoed ja pakkide saatmine on praegu terves maailmas tervikuna igal aastal üha kasvav tendents, ei kõla Eesti pakiautomaadi maailmavallutusplaanid sugugi enam utoopiliiselt.
    Kommentaarid
    Disaini arvel ei tasu kokku hoida
    Aave Volmer, Extery linnamööbli ärisuuna juht
    Paljude ettevõtete praegune kartus on, et toote arendamine koos disaineriga teeb toote kalliks. Pigem on olukord just vastupidine - disaineri osalus tootearenduses on võimaldanud kokku hoida hulgaliselt aega ja raha ning pakkunud tootele lisaväärtust viimistletud välimuse ja funktsionaalsuse näol.
    Oleme teinud pikaajalist koostööd Iseasi büroo disaineritega. Disainibüroo näol on meil strateegiline partner nii ideede algstaadiumis kui ka turundustegevuse kavandamisel. Meile sobib praegu just bürooga koos töötamine, kuna sel juhul on meie partnerid viis disainerit, kellel kõigil on oma isikupärane käekiri, mis sobib meie erinevate toodete ja kollektsioonide loomiseks. Samuti ei ole meie toodete arendustsükkel regulaarne, mistõttu disainibürooga teeme koostööd uue kollektsiooni loomisel.
    Konkurentidest eristumine on eelis
    Raoul Renser, Meiren OÜ juhatuse liige ja peadisainer
    Lumesahka ei saa teha ükskõik mis kujuga, saha töökindlus põhineb vaid ühel teatud kujul. Meie toodete puhul on esmatähtis nende funktsionaalsus, ent oleme näinud palju vaeva, et kõik sahad esindaksid samas ka firma stiili ning eristuksid konkurentide toodetest. Disainerite ja inseneride koostöös sünnivad lahendused, mis annavad tootele vajaliku funktsionaalsuse ja stiili.
    Meie jaoks on oluline, et meie toodetud sahk oleks mugav kasutada ning näeks samas ka hea välja - nii palju kui see masinate puhul võimalik on -, seetõttu oleme täiustamise nimel teinud koostööd mitme valdkonna spetsialistide ja disaineritega.
    Disainer pole pelgalt toote kujundaja
    Ilona Gurjanova, Eesti Disainerite Liidu esinaine
    Disainer on eelkõige vajalik ettevõttes, kus aktiivne arendus- ja tootmistegevus käib aasta läbi. Samuti on kaasatus vajalik ka juhul, mil ettevõttes on käsil suurem, uuenduslikum ja innovaatilisem tootearendusprotsess, kollektsiooni kujundamine või toote rekonstrueerimisprotsess. Disaineri kaasamisel on ettevõtete jaoks mõistagi omad riskid, mis võivad väljenduda näiteks pikas ooteajas, kui võib juhtuda, et töö viljad ilmnevad alles paari aasta pärast. Ettevõtted peavad olema selles faasis kannatlikud, kuna toote arendustegevus, sõltuvalt valdkonnast, võib olla puhuti aeganõudev.
    Firmad peaksid sellega ära harjuma, et disainer pole pelgalt toote kujundaja, vaid aitab ettevõttes protsesse juhtida ja kujundada, samuti leida nõrku kohti ka muudes ettevõtte tegevusvaldkondades.
    Autor: Piia Kauts, kaasautor
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Taastuvelektri toodang näitas aasta alguses kasvu
Eesti elektrijaamad tootsid esimeses kvartalis taastuvelektrit 791 gigavatt-tundi ehk 17 protsendi võrra rohkem kui eelmise aasta samal perioodil.
Eesti elektrijaamad tootsid esimeses kvartalis taastuvelektrit 791 gigavatt-tundi ehk 17 protsendi võrra rohkem kui eelmise aasta samal perioodil.
Raadiohommikus: tippjuhtide värbamine, noorte palk ja börsitulemusi
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.