Cleveron: disainerita ei saa toota

Piia Kauts, kaasautor 12. november 2014, 11:11
Cleveron juht ja omanik Arno Kütt
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20141112/NEWS/141119883/AR/0/AR-141119883.jpg

"Meeskonnas peab olema disainer, seda ükskõik millist toodet luues ja arendades, teisiti ei ole lihtsalt võimalik," ütleb Arno Kütt. Tema veendumus põhineb Cleveroni pakiautomaatide arendamise aastatepikkusel kogemusel.

On igati mõistetav, et reklaami- ja disainibüroode meeskonna tuumiku moodustavad disainerid, samuti peame ootuspäraseks disainereid moekauba ja mööbli tootmisele keskendunud ettevõtetes. 13. novembri Äripäev kirjutab tööstuse rubriigis, millist kasu saab disainerist tootmisettevõte.

Disainilahenduste sünni puhul on üks esmane komponent millegi puudus ning vajadus selle järele. Samuti on õnnestunud disain omamoodi innovatsioon, mis vajadusel põhineva idee tehnilisi ja loovaid vahendeid kasutades kasutusvalmis tooteks vormib. Sügise hakul Viljandis uue tootmishoone avanud pakiautomaate tootev ja Eesti kapitalil põhinev osaühing Cleveron sai alguse just nimelt puudusest ja vajadusest. Vajadus pakiautomaatide järele selgus ON24 mööblipoe tarbeks loodud üle-eestilise logistikavõrgu loomise käigus, sest aastatel 2006-2007 puudus Eestis tõhus süsteem veebipoest tellitud kauba kiirelt ja lihtsalt kliendini toimetamiseks.

Nii tegeles toona Cleveroni meeskond ettevõtte juhi Arno Küti sõnul oma sisemiste ressursside ja kompetentside hindamisega, mis lisaks logistikavõrgu olemasolule ning mööblitootmise ja infotehnoloogia kogemusele võimaldas vastu võtta otsuse pakiautomaate ise, oma vahenditega arendama ning tootma asuda. Toonane otsus ise tootmise suunas liikuda on osutunud õigeks, kuna veebikaubandus kasvab jõudsalt igal aastal nii Eestis kui ka terves maailmas ning üha enam on tarvis selles valdkonnas kiiresti areneda, et pakkuda kiiremaid ja nutikamaid lahendusi ning tehnoloogiaid kauba kätte toimetamiseks.

Miks on toote puhul disain oluline? Disain ei seisne pelgalt toote ilusas pakendis, vaid on oluline tegur toote kasutuskogemuse ja efektiivsuse seisukohast. Septembri lõpus Tallinnas IX Disainiöö raames toimunud ja disainivigu lahanud seminaril üles astunud Itaalia disainer ning Eesti disainiauhindade žürii liige Paolo Favoretto rõhutas, et tooteid disainides tuleb mõelda laiemalt ning olla ühiskonnast teadlikum. See tähendab eelkõige seda, et lisaks ilusale välimusele on sama kui mitte veelgi olulisem loodava toote funktsionaalsus ning viis, kuidas inimesed valmis toodet kasutavad.

Kuidas oleks, kui hoolikalt läbimõeldud lahendused aitaksid igapäevaselt hoida kokku olulisi ressursse - ruumi, aega ja raha? Cleveron on pakiautomaatide arenduses arvesse võtnud ja läbi kaalnud kõik kolm võtmetegurit. Pakiautomaadi puhul tähendab funktsionaalsus eelkõige seda, et inimestel on võimalik lihtsalt ja sujuvalt pakke saata ning vastu võtta. Cleveroni toodetud pakirobotil on näiteks vaid üks uks, mille kaudu käib nii paki teele panemine kui ka kätte saamine. Sellise lahenduse puhul on oluline see, et ei paki vastuvõtjal ega ka saatjal pole tarvis küünitada kõrgemate ega küürutada põrandapinnal paiknevate sahtlite suunas.

Oluline on sellise disainilahenduse puhul ka ruumi kasutuspõhimõte, mis võimaldab keskuse põrandapinda võimalikult otstarbekalt ja kompaktselt ära kasutada. Tihti on just kaubanduskeskuse põrandapinna ruutmeetri hind kõige suuremaks püsikuluks. Ent kui pakke on võimalik ladustada ruutmeetrite arvu samaks jättes kõrgusesse, näiteks lae alla, on see ettevõtte jaoks oluline ressursi kokkuhoiukoht. Ühe sahtliga lahenduse puhul ei ole oluline leida vastust küsimusele, kas paki vastuvõtja saab kätte kõige ülemisel riiulil oleva paki - pakkide liigutamise teeb inimese eest ära selleks programmeeritud pakirobot.

"Disain ei ole üksnes toote hea välimus, lisandub küsimus, kuidas on toodet võimalik kasutada," selgitas Arno Kütt. Kas kasutus on lihtne, mugav ja kiire ning kas inimene saab kasutuspõhimõttest kohe aru või on tarvis mahukat manuaali.

Ent nii, nagu märkis sel aastal Eesti Disainiauhindade rahvusvahelise žürii tööd juhtinud Paolo Favoretto, tuleks disaini ja tootearenduse puhul silmas pidada, et eelkõige tuleb teha asju, mida inimestel on tõepoolest ka vaja.

Disain aitab eksportida. Cleveroni tootearendustegevus rõhuga disainikasutusel on end hästi ära tasunud nii tagasiside kui ka kasutuskogmuse põhjal. Lisaks Eesti võrgustikule on pakiautomaadid kasutusel ka Soomes, kus koostöös Soome Postiga on üle riigi juba rohkem kui 400 automaati ning tänu uudsele teenusele on eestlased pisut aidanud kaasa Soome Posti kuvandimuutusele, sest soomlaste arvates on pakiautomaatide kasutuselevõtt üks paremaid asju, millega Soome Post seni välja on tulnud.

Samuti saavad pakiroboteid oma asjaajamises kasutada hispaanlased, norrakad ja hetkel kõige kaugema riigina on need Brasiilias. Kuna veebipoed ja pakkide saatmine on praegu terves maailmas tervikuna igal aastal üha kasvav tendents, ei kõla Eesti pakiautomaadi maailmavallutusplaanid sugugi enam utoopiliiselt.

Kommentaarid

Disaini arvel ei tasu kokku hoida

Aave Volmer, Extery linnamööbli ärisuuna juht

Paljude ettevõtete praegune kartus on, et toote arendamine koos disaineriga teeb toote kalliks. Pigem on olukord just vastupidine - disaineri osalus tootearenduses on võimaldanud kokku hoida hulgaliselt aega ja raha ning pakkunud tootele lisaväärtust viimistletud välimuse ja funktsionaalsuse näol.

Oleme teinud pikaajalist koostööd Iseasi büroo disaineritega. Disainibüroo näol on meil strateegiline partner nii ideede algstaadiumis kui ka turundustegevuse kavandamisel. Meile sobib praegu just bürooga koos töötamine, kuna sel juhul on meie partnerid viis disainerit, kellel kõigil on oma isikupärane käekiri, mis sobib meie erinevate toodete ja kollektsioonide loomiseks. Samuti ei ole meie toodete arendustsükkel regulaarne, mistõttu disainibürooga teeme koostööd uue kollektsiooni loomisel.

Konkurentidest eristumine on eelis

Raoul Renser, Meiren OÜ juhatuse liige ja peadisainer

Lumesahka ei saa teha ükskõik mis kujuga, saha töökindlus põhineb vaid ühel teatud kujul. Meie toodete puhul on esmatähtis nende funktsionaalsus, ent oleme näinud palju vaeva, et kõik sahad esindaksid samas ka firma stiili ning eristuksid konkurentide toodetest. Disainerite ja inseneride koostöös sünnivad lahendused, mis annavad tootele vajaliku funktsionaalsuse ja stiili.

Meie jaoks on oluline, et meie toodetud sahk oleks mugav kasutada ning näeks samas ka hea välja - nii palju kui see masinate puhul võimalik on -, seetõttu oleme täiustamise nimel teinud koostööd mitme valdkonna spetsialistide ja disaineritega.

Disainer pole pelgalt toote kujundaja

Ilona Gurjanova, Eesti Disainerite Liidu esinaine

Disainer on eelkõige vajalik ettevõttes, kus aktiivne arendus- ja tootmistegevus käib aasta läbi. Samuti on kaasatus vajalik ka juhul, mil ettevõttes on käsil suurem, uuenduslikum ja innovaatilisem tootearendusprotsess, kollektsiooni kujundamine või toote rekonstrueerimisprotsess. Disaineri kaasamisel on ettevõtete jaoks mõistagi omad riskid, mis võivad väljenduda näiteks pikas ooteajas, kui võib juhtuda, et töö viljad ilmnevad alles paari aasta pärast. Ettevõtted peavad olema selles faasis kannatlikud, kuna toote arendustegevus, sõltuvalt valdkonnast, võib olla puhuti aeganõudev.

Firmad peaksid sellega ära harjuma, et disainer pole pelgalt toote kujundaja, vaid aitab ettevõttes protsesse juhtida ja kujundada, samuti leida nõrku kohti ka muudes ettevõtte tegevusvaldkondades.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
12. November 2014, 11:11
Otsi:

Ava täpsem otsing