Artikkel
  • Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tomingase firma kütus luubi all

    Vormsi praamist Ormsö leiti sobimatu United Oili kütus, mis on ohtlik laeva seadmetele.Foto: Tambet Allik / Saarte Hääl

    Riigile kuuluvast reisiparvlaevast ­Ormsö leiti laevale ohtlik kütus, mispeale peatati tarne Richard Tomingase ja tema äripartnerite firmast United Oil. Kütust vedas maksupettuses ja kuritegelikku ühendusse kuulumises süüdistatava Alari Sirvi ettevõte.

    Vjatšeslav Leedole kuuluva laevafirma Väinamere Liinide kasutatav, kuid riigi omanduses olev reisiparvlaev Ormsö alustas reise Vormsi ja Rohuküla vahel tänavu juunis. Üsna pea saabus veeteede ametile vihje, et laevas kasutatakse valet kütust, mistõttu saadeti kütuseproovid kontrolliks Keskkonnauuringute Keskusse. Kahtlus pidas paika. Äripäeva käsutuses on salajane e-kiri, milles veeteede ameti riigile kuuluvate parvlaevade ala nõunik Margus Ansip hoiatas augusti lõpus Ormsö sobimatust kütusest majandusministeeriumit, laeva masinate tarnijat Baltic Marine Groupi ja teisi asjaosalisi.
    „Sobimatu mootorkütuse kasutamine võib oluliselt kahjustada masinate toitesüsteeme ja vähendada drastiliselt mootorõli määrdeomandust ning on tootjatehastele piisavaks aluseks mootorite garantii lõpetamiseks,“ teatas Ansip kirjas. Seetõttu soovitas ta tungivalt põhjatankides olevat kütust mitte kasutada.
    Rosimannuse äripartner
    Parvlaeva varustas kütusega ettevõte OÜ United Oil, mille emafirma Novutech OÜ omanik on Richard Tomingas. Viimase äripartner on Reformierakonna mõjukas liige Rain Rosimannus.
    Novutech OÜ-l on tütarfirma Novus Greenoil, millest kümnendik kuulub kütuselisandeid maale toovale ettevõttele Happy Hydrocarbons. Sellest firmast pool kuulub Rain Rosimannuse ja tema poegade omanduses ettevõttele Väädi OÜ.
    Tomingas väitis Äripäevale antud usutluses, et ei tee Rosimannusega igapäevast koostööd ega kasuta äripartneri kütuselisandeid. „Me ei distantseeri ennast temast (Rosimannusest – toim), aga selles äris ei ole meil reaalselt mitte mingit puutumust,“ kinnitas ta.
    Veofirma omanikul kriminaalne taust
    Kummalise varjundi Ormsö kütuseloole annab United Oili koostöö kütuse vedajaga ALX OÜ, mille omanik Alari Sirvi on varem narkootikumide smugeldamises süüdi mõistetud. Sirvi oli ühtlasi tegelane peagi kohtusse jõudvas maksuskeemis, millega on seotud Marko Kalev ja Jürgen Järvik.
    Sirvi on saanud kriminaalsüüdistuse kuulumises kuritegelikku ühendusse, mis tekitas riigile üle 800 000 euro kahju kütuseäri maksupettusega. Ühendust juhtis süüdistuse kohaselt Kalev ja Sirvil oli skeemis just nimelt kütuse vedamisega seotud roll.
    Selle uurimise taustal meenutagem, et Äripäev kirjutas eelmisel aastal, kuidas Rain Rosimannuse sõber ja erakonnakaaslane Eerik-Niiles Kross aitas Kalevil ja Järvikul luua kontakti Aserbaidžaani kütuseärimeestega, sest Kalev ja Järvik soovisid hakata Valgevene kaudu kütust Eestisse tarnima. Lisaks laenas Kross raha Kalevi ettevõttelt, mida kasutati kriminaalsüüdistused toonud maksuskeemis. Nüüdseks on Kalev ja Järvik aga tülli pööranud, sest erinevalt Järvikust on Kalev ning ka Sirvi kriminaalsüüdistusega kohtu all.
    Sirvi ei soovinud Äripäevaga suhelda ega rääkida sidemetest United Oiliga. „Ma ei ole mitte midagi vahendanud, teil on vale informatsioon. Ma olen praegu tööl ja kui tohib, teeksin tööd edasi,“ teatas ta ning lõpetas kõne.
    Endine Novutech OÜ juhatuse liige Kristjan Olei (endise nimega Kristjan Järvik) sõnas Äripäevale antud intervjuus, et ettevõte ALX on mõistliku hinnaga transporditeenuse pakkuja. „Ma küsisin tema (Sirvi - toim) käest üle, ta ütles, et on ühe korra kriminaalkorras karistatud, mitte korduvalt. Aga ta on oma karistuse ära kandnud ja teeb nüüd korralikku tööd,“ ütles Olei.
    Kristjan Olei (vasakul) ja Richard Tomingas käisid kolmapäeval Äripäeva toimetuses oma ärist rääkimas. Fotol on nad tänaval Äripäeva kontori juures.Foto: Andras Kralla
    Intsident tihendab kontrolli
    Ormsö juhtumist rääkides märkis Tomingas, et see teema on nende jaoks lahenenud, kuna said mootoritootja kinnituse, et nende kütust võib kasutada.
    "Laeva tankidest võetud proovi analüüs näitas, et vee ja sette normid ületasid lubatud piire. Kuid meil olid võetud ka proovid kütuseveokist ning need vastasid normile. Meie kütusetarne on praegu küll peatatud, kuid loodame osaleda järgmisel hankel,“ lisas Tomingas.
    Olei selgitas omalt poolt, et veeteede ameti poolt tellitud proovid ei olnud võetud laeva punkerdatavast kütusest, vaid paar päeva pärast punkerdamist, segatuna laeva kütusemahutite põhjasette ja seal varasemalt olnud teise tarnija kütusega.
    Äripäev küsis eelnevale kommentaari veeteede ametilt, ent viimane ei tunnistanud United Oili kütust Ormsö praamile sobivaks. Vastupidi. Ameti juristi Hannes Vase väitel on kõnealuse juhtumi tagajärg see, et edaspidine omanikujärelevalve laeva ja selle operaatori suhtes saab olema tavapärasest tihedam.
    „Kui laev on antud operaatori kasutusse, peab omanik nõudma, et operaator kasutaks laeva masinatele nõutava spetsifikatsiooniga laevakütust ja kui operaator selle nõude vastu eksib, on tegemist jämeda lepingurikkumisega. Rikkumise tagajärjed omanikule on ju küllaltki tõsised: laeva masinate garantii katkemine, masinate kahjustumine ja nii edasi,“ ütles Vask. Tema sõnul on küsitud operaatorilt ehk Väinamere Liinidelt selgitust, et selliseid juhtumeid tulevikus vältida.
    Väinamere Liinid polnud eile õhtuks vastanud Äripäeva saadetud küsimustele, ehkki need edastati juba teisipäeval.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Inteli aktsia odavnes pärast nõrga prognoosi avaldamist
Tehnoloogiaettevõte Intel avaldas neljapäeval selle aasta esimese kvartali tulemused, mis ületas Wall Streeti ootuseid aktsiakasumi puhul, kuid müügitulu jäi eeldatust väiksemaks.
Tehnoloogiaettevõte Intel avaldas neljapäeval selle aasta esimese kvartali tulemused, mis ületas Wall Streeti ootuseid aktsiakasumi puhul, kuid müügitulu jäi eeldatust väiksemaks.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Uuring: Eesti ettevõtja muretseb ellujäämise pärast rohkem kui lätlane või leedukas
Eesti ettevõtted elavad endiselt Balti riikide suurima sisemajanduse koguprodukti languse meeleolus ja on majanduse aeglustumise kontekstis ellujäämisotsuste pärast rohkem mures kui naaberriigid, selgub SEB uuringust.
Eesti ettevõtted elavad endiselt Balti riikide suurima sisemajanduse koguprodukti languse meeleolus ja on majanduse aeglustumise kontekstis ellujäämisotsuste pärast rohkem mures kui naaberriigid, selgub SEB uuringust.
Bolti president: ametnikele valmis eelnõude saatmine on normaalne Bolt pelgab ärimudeli suurt muutust
Ametnike jaoks eelnõude valmis kirjutamises pole midagi erakordset, ametnikke tulebki aidata, ütleb intervjuus Bolti president Jevgeni Kabanov, kelle töö on muu hulgas lobistamine Eestis ja Euroopas.
Ametnike jaoks eelnõude valmis kirjutamises pole midagi erakordset, ametnikke tulebki aidata, ütleb intervjuus Bolti president Jevgeni Kabanov, kelle töö on muu hulgas lobistamine Eestis ja Euroopas.