Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
PRFoodsi Šoti firma: kui tuleb halb Brexit, peame oma liidu looma
Kolmapäeval andsid PRFoodsi aktsionärid ettevõttele loa kahe Suurbritannia kalandusettevõtte ostuks. Indrek Kasela sõnul on see suur samm maailmas tunnustatud premium-kategooria kalatootjaks saamisel.
PRFoodsi juhatuse liige Indrek Kasela on kirjeldanud kahe Šoti pereettevõtte – John Ross Jr ja Coln Valley Smokery omandamist kui armastust esimesest silmapilgust ning võrdsete ühinemist. 15,4 miljonit eurot väärt tehing annab PRFoodsile ligipääsu šotlaste vallutatud 35 turule. Üheskoos plaanitakse sihikule võtta kalanäljas Aasia turg.
PRFoodsi kontserni ettevõte Saaremaa Kala loob Suurbritanniasse tütarühingu JRJ & PRF Ltd.
Loodud tütarfirma omandab JRJs ja CVSis 100% osaluse.
Tehingu koguväärtus on 18 miljonit eurot.
JRJ ja CVSi senine juhtkond saab 15protsendise osaluse JRJ &PRFis (väärtus 2,7 miljonit eurot).
Ettevõttest 85% kuulub Saaremaa Kalale.
Kuidas tehing sündis?
Victoria Leigh-Pearson (John Ross Jr ja Coln Valley Smokery esindaja): Otsisime partnerit juba mitu aastat (John Rossi asutaja Andrew Leigh oli pensionile minemas ning tema lapsed Christopher ja Victoria otsisid võimalusi äri edasiarendamiseks – toim). Peamine põhjus, miks me PRFoodsi kasuks otsustasime, oli see, et me meeldisime üksteisele. Oleme pereettevõte, aga meil on ambitsioonikad plaanid, tahame üle maailma kasvada. Praegu turustame toodangut 35 riigis.
Milliseid võimalusi pakub praegu maailmaturg? Hiina on hakanud end rohkem Euroopa kalale avama…
Victoria Leigh-Pearson: Jah, Aasia avaneb. Hiina ja India suured turud pakuvad võimalusi mitmekesiseks kasvuks. Oluline on see, et kasv on ka premium-kategooria sektoris. Seda toetavad jätkusuutlikkuse-trend, tervislike eluviiside levimine – kala eelistatakse punasele lihale – ning näiteks Aasia turul ka jõukuse kasv. Kalaäri, iseäranis lõheäri, on praegu väga mõnus.
Kuid kuidas mõjutab teie äri Brexit?
Victoria Leigh-Pearson: (ohkab) Me ei tea. Kindlasti on see suur muutus, aga loodame saada tugeva vabakaubanduslepingu. Euroopa pole siiski meie ainus turg. Mul pole numbreid käepärast, aga ma arvan, et meie turud jagunevad võrdselt: 1/3 on Suurbritannia, 1/3 Euroopa ja 1/3 teised välisturud. Kui vaja, loome oma liidu!
Meie eelis on, et teadaolevalt ei tooda keegi teine nii, nagu toodame meie, näiteks ajaloolist tellisahju kasutades. Nii et selles mõttes meil maailmas otseseid konkurente pole.
Indrek Kasela ja Victoria Leigh-PearsonFoto: Andres Haabu
Aktsionärid kiitsid ettevõtete ühinemise heaks – kuidas edasi?
Indrek Kasela: Kuna oleme börsiettevõte, siis ei tohi ma kõike öelda. Aga me oleme kasvufaasis ning JRi ning CVSi omandamine aitab meil tulevikus globaalselt kasvada. Meie eesmärk pole olla tingimata Euroopa või maailma suurim ettevõte. Küll aga tahame olla parim bränd nii Šotimaal, Eestis kui ka kogu maailmas.
Tehing läks maksma üle 15 miljoni euro, laenu võetakse 13 miljoni jagu. Millal on oodata kasumit…?
Indrek Kasela: Kasum hakkab kohe tulema!
Aga millal ollakse nii kaugel, et seda kasumit dividendina aktsionäridega jagada?
Indrek Kasela: See on väga hea küsimus… Meie dividendipoliitika on sama, mis varem. Aga selge on, et nii suur investeering ettevõtet mõjutab. Järgmisel aktsionäride koosolekul arutame ka dividendipoliitika üle. Me oleme praegu kasvufaasis, mida oleme juba poolteist aastat ette valmistanud ja tahame jätkuvalt laienemisele keskenduda. Võin öelda, et vaatame maailmas jätkuvalt selle pilguga ringi.
PRFoods peab maksma tehingu eest kokku 15,4 miljonit eurot, mille jaoks võtab Saaremaa Kala 11 miljoni euro suuruse laenu SEBst ning 1,5 miljoni euro suuruse laenu Amber Trust S.C.A.-st. Ülejäänud osa (2,9 miljonit) kaetakse omavahenditest.
Tehinguga kasvab PRFoodsi töötajate arv ligi 200 töötajalt ligi 300 töötajale.
Tehinguga kasvab PRFoodsi kontserni käibemaht: möödunud aastal oli PRFoodsi käive 47,4 miljonit eurot. JRJ lisab 13,7 ning CVS 4,9 miljonit eurot (2016. aasta andmed).
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.