Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ettevõtjad vajavad teadmisi propagandast

    Georgi PotšeptsovFoto: Erakogu

    Propagandat kasutavad peale poliittehnoloogide ka ettevõtjad, sest tegu on äärmiselt mõjusa muutuste juhtimise vahendiga, ütles infosõjateoreetik, Ukraina riikliku avaliku halduse akadeemia liige ja professor Georgi Potšeptsov Best Marketingile antud intervjuus.

    Palun, kirjeldage propagandavahendeid, mida Venemaa ja Putin kasutavad ja mis on nende eesmärk?
    Kõige aktiivsemalt on kasutatud virtuaalobjekte, mille taga ei ole reaalset sisu. See on Novorossija” (millest pool aastat tagasi ei olnud keegi midagi kuulnud), need on “viisakad inimesed” (automaatidega), see on “rahva poolt valitud” linnapea või kuberner (“rahva poolt valitud” lisamisega tekib legitiimsuse tunne), need on “valimised” (Krimmis). Selline virtuaaliseerimine lubab blokeerida vastupanu, oponendi mõtteviisi otsest mõjutust.            
    Millised muutused on Venemaa propagandas toimunud, kui võrdleme Venemaa-Ukraina konflikti eelse ajaga?
    Kasutati tähistusi, mis enne seda seostusid kindla ajastuga, kuid nüüd laiendati neid täiesti muudele objektidele: ukrainlasi hakati nimetama fašistideks, neonatsistideks jms. Seda tehti eesmärgiga hävitada Venemaa elanikkonnale veel Nõukogude Liidu ajast tuntud ühendus – “vennasrahvad”. Vennasrahva seast võõrelementide esiletoomine lubas pöörata nende vastu relva- ja propaganda jõu.
    Kui propaganda liigub poliitilisest kommunikatsioonist eemale, siis kuhu ta liigub?  
    See on rakenduslik kommunikatiivne instrumentaarium, mida ei kasuta vaid poliittehnoloogid, vaid ka sõjaväelased ja ettevõtjad reklaami või avalike suhete kujul. See on tähelepanu hoidmine vajalikul objektil või selle aspektil. See instrumentaarium on äärmiselt aktiivne sotsiaalsete muutuste edendamise valdkonnas. Näiteks leidub praktiliselt igas tuntud Ameerika seriaalis vajalik “kvant” terviseprobleeme käsitlevat käitumuslikku informatsiooni. Kümne aasta jooksul muutsid teleseriaalid ameeriklaste suhtumist ühesoolistesse abieludesse.
    Millised teadmised peavad igal kommunikatsioonijuhil tänapäeval olema propagandast?
    Põhimõtteliselt peame alati nägema kõige õnnestunumaid meetodeid naabervaldkondades. Võrrelge, kui laialt uuritakse täna storytelling'u tähtsust ärimaailma jaoks, kuigi meie ees oli selgelt kirjandusteaduse termin. Isegi sõjaväelased on hakanud uurima jutustuste ülesehitust, et määrata kõige efektiivsemad struktuuriskeemid. Sõjaväelastel on käsitlemisel isegi selline temaatika nagu narratiivi neurobioloogia, mille raames on näiteks tehtud kindlaks, et mõnede süžeede lugemisel eraldub ajus aine, mis võrdub vähese kokaiinidoosiga.
    Eestis arvavad mõned kommunikatsioonijuhid siiani, et kui nad ei tööta avalikus sektoris, pole propaganda teema nende jaoks üldse oluline. Kas neil on õigus? Kui ei, siis miks?  
    Lihtsalt propaganda on fikseeritud kui “halb” sõna, kuid see ei annulleeri selle instrumentaariumi. Kommunikatiivteaduste kogum on praktiliselt üks ning siiani ei ole need eriti selgelt eristatud. Näiteks pehmest jõust rääkides rõhutavad Suurbritannia sõjaväelased, et see ei saa olla ainult kommunikatsioon. Täna kasutatakse kommunikatiivseid meetodeid inimeste käitumise muutmise eesmärgil nii sotsiaalses, meditsiinilises kui ka poliitilises valdkonnas.
    Kuidas kasutatakse propagandat ärisektoris ja kuidas see mõjutab tänapäeval meie äritegevusi?  
    Nii sõjaväelised kui ka tsiviillähenemised nõuavad tingimata oma sihtauditooriumi tundmist ja mõjutuse efektiivsuse kontrollimist lõppedes. Kui Ameerika sõjaväelased püüavad reklaami ja avalike suhete abil muuta auditooriumi, näiteks islamiriikide suhtumist USAsse, siis Suurbritannia sõjaväelased kritiseerivad taolist lähenemist. Nemad ei pea tähtsaks suhtumise, vaid hoopis käitumise muutmist. Nende näide on järgmine: noormees Afganistanis paneb miinid Inglise sõdurite vastu selleks, et koguda raha õpinguteks Inglismaal. See noormees suhtub Inglismaasse hästi, kuid ei käitu hästi.
    Efektiivset propagandat on asunud uurima ka neuroteadus, aga see on põhimõtteliselt objektiivne lähenemine, millele uuringute kalliduse tõttu toetub ettevõtlus vähemal määral. Täna tegutsevad ettevõtjad otsuste langetamisel ja hindamisel intuitiivselt, sellist lähenemist aga muudetakse põhimõtteliselt.
    Küsitles ajakirja Kaja peatoimetaja Annela Laaneots.
    Georgi Potšeptsov esineb 6. novembril kommunikatsiooniajakirja Kaja mõttekojas “Propaganda jõuline peatõste. Mida peab iga kommunikatsioonijuht ja turundaja sellest teadma?”
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.