Aktsiakauplemine köidab paljusid, kuid see sobib vähestele, kirjutab LHV vanemmaakler Nelli Janson. Suurimaks komistuskiviks võib saada suutmatus emotsioone valitseda ning kriitilistel hetkedel pea klaar hoida.
- LHV vanemmaakler Nelli Janson. Foto: Eiko Kink
Kuigi teoorias ollakse tugevad, siis praktikas võib kogu hoolikalt ettevalmistatud kauplemisplaan üle parda lennata niipea, kui on võetud reaalne positsioon, mis liigub näiteks prognoositust hoopis vastupidises suunas. Kahjumis positsiooniga toime tulemine pole tegelikult ainuke olukord, mis nõuab kauplejalt tugevat distsipliini – täpselt samasugust otsusekindlust eeldab ka kasumis tehingu käsitlemine.
Leia tasakaal
Kauplejad oma vigades ei hiilga originaalsusega, sest inimloomus on üsna etteaimatav, ja nii ka kauplejate levinumad eksimused. Üks suurim väljakutse on saavutada õige tasakaal hirmu ja ahnuse vahel, mis on kaks peamist emotsiooni, mis kauplejat saadavad. Mõlemad on edu saavutamiseks vajalikud, ainult häda on selles, et need kipuvad võimust võtma valel ajal. Eelnevate tehingute edu või ebaedu tõttu tekkinud tunded kanduvad edasi ja mõjutavad kaupleja mõtlemist järgmise tehingu ettevalmistamisel. Kasumiga lõppenud tehing lisab kindlasti kauplejale tubli annuse enesekindlust, mis hägustab ta võimet kriitiliselt olukorda hinnata. Kahjumiga lõppenud tehing omakorda kärbib kaupleja enesekindlust, mis takistab tal head võimalust kasutamast, sest hirm eksida ei luba riskida.
Kaupleja üks raskem ülesanne on teha endale uue päeva alguses n-ö taaskäivitus, et vabastada ennast eelmise päeva tehingutega tekkinud emotsioonidest. Kuna uus päev on täis ka uusi olukordi ning turul ei ole mälu, siis ei tea keegi peale sinu midagi sellest, kuidas sul eile läks. Seda on kergem öelda kui teha, sest isegi siis, kui üritame oma ajus teatud mälestusi blokeerida, mäletab meie keha ikkagi. Seetõttu töö, mis oma vaimse valmisolekuga uue päeva eel teha tuleb, peab olema põhjalik.
Lepi kaotusega
Oluline on meeles pidada, et kauplemisel võib frustratsioon tekkida kergelt, eriti kui oled saanud mitme tehinguga järjest kahjumit. Halvim, mis kaupleja selles olukorras teha saab, on hakata kahjumit tagasi teenima. Üheksal juhul kümnest lõpeb see veel suurema kahjumiga, sest tõenäosusteooria mugandamine kauplemisstrateegiaks ei ole jätkusuutlik – järjestikku kaotatud tehingud ei suurenda tõenäosust kasumit teenida. Endale tuleb teadvustada, et kahjumid on paraku üks osa kauplemisest.
Ükski käsutabel ei takista vigu tegemast, aga ennast ei tohiks ka ülemäära nahutada selle eest, et kõik on siiski ainult inimesed ning emotsioonid käivad inimeseks olemise juurde. Ei tohi ennast halvasti tunda sellepärast, et keegi on parem kaupleja. Alati on keegi parem ja ennast ei peaks võrdlema teistega, vaid oma endise minaga. Eesmärk on saada iga päevaga natuke paremaks kauplejaks.
Autor: Nelli Janson
Seotud lood
Leedu telekommunikatsiooniettevõte, UAB Consilium Optimum, mida tarbijad tunnevad Fastlinki kaubamärgina, käivitas 18. detsembrini kestva avaliku kolmeaastase võlakirjaemissiooni eesmärgiga kaasata 3 miljonit eurot, pakkudes investoritele 9% aastaintressi (ISIN code: LT0000411266, investment order cook code CSLSPO). Emissioon on tagatud ILTE 1,5 miljoni euro suuruse garantiiga.