• OMX Baltic0,21%293,43
  • OMX Riga0,28%913,34
  • OMX Tallinn0,05%1 962,35
  • OMX Vilnius0,26%1 230,91
  • S&P 5000,6%6 640,13
  • DOW 300,34%46 172,52
  • Nasdaq 1,09%22 504,15
  • FTSE 1000,21%9 228,11
  • Nikkei 2251,15%45 303,43
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%98,13
  • OMX Baltic0,21%293,43
  • OMX Riga0,28%913,34
  • OMX Tallinn0,05%1 962,35
  • OMX Vilnius0,26%1 230,91
  • S&P 5000,6%6 640,13
  • DOW 300,34%46 172,52
  • Nasdaq 1,09%22 504,15
  • FTSE 1000,21%9 228,11
  • Nikkei 2251,15%45 303,43
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%98,13
  • 19.11.23, 11:00

Pilk ajalukku: ebaõnnestunud spekulatsioon tõi ennenägematu krahhi

1907. aasta krahh on üks rängemaid USA finantsturgude ajaloos. Kolme oktoobrinädala jooksul kadus süsteemist nii usaldus kui ka raha. Selle krahhi päästik oli aga paari mehe ebaõnnestunud aktsiaspekulatsioon.
Kuigi Charles Tracy Barney juhitud usaldusühing oli varem Heinze’i vendade skeeme finantseerinud, jäi ta 1907. aasta turu­manipulatsiooni katsest kõrvale. See aga krahhist ei päästnud – 22. oktoobril joosti rahast tühjaks ja oldi sunnitud uksed sulgema.
  • Kuigi Charles Tracy Barney juhitud usaldusühing oli varem Heinze’i vendade skeeme finantseerinud, jäi ta 1907. aasta turu­manipulatsiooni katsest kõrvale. See aga krahhist ei päästnud – 22. oktoobril joosti rahast tühjaks ja oldi sunnitud uksed sulgema.
  • Foto: George Grantham Baini kollektsioon, USA kongressi raamatukogu
USA aktsiaturgudel oli 19. sajandi lõpp ja 20. sajandi algus seiklusterohke aeg. Domineerisid värvikad isiksused, kes olid kord pankurid, kord spekulandid, kord ettevõtete siseringi liikmed, kord aktsia­mani­pulaatorid – mis roll parasjagu pare­mini sobis. Siseinfo põhjal kauplemise ja hinnamanipulatsiooni vastaseid seadusi ja reegleid peaaegu polnud ning hindade üles- ja allapumpamine oli igapäevane nähtus.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 17.09.25, 11:55
Kuidas üks leping võib päästa miljonite eurode suurusest kahjumist?
Krediidikindlustus aitab ettevõtetel oma müüki kasvatada kuni 30%, sest annab võimaluse maandada makseriske ja võtta ette julgeid ekspordiprojekte.

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele