12. detsember 1995
Jaga lugu:

Kaubamajad on jõuluks valmis

Lähenevaid jõule silmas pidades olid mõnedki kaubamajad mõelnud ostjatele pakutavate üllatuste peale. Näiteks Eks-kaubamaja ühe sissepääsu juures võttis kliente vastu seinale sätitud jõulukalender, kus luugikeste taga peitus sel päeval allahinnatud kauba nimetus ja hind. Järve kaubamajas selgus küsimise peale, et kehtib kuni 50protsendiline Moulinex' kodumasinate allahindlus, aga kirjalikku teavet selle kohta polnud. Tallinna kaubamajas olid mitmel pool üles riputatud plakatid soodushinnaga kaupade kohta.

Viru ärikeskuses CitySokoses ja Stockmannis võis jõulukingituse välja valinud ostja selle samas lasta tasuta pakkida.

Ootamatu üllatus võttis testijaid vastu Keila Braavo kaubamajas, kus üle tuhandekroonise hinnasildiga kaupa on võimalik osta järelmaksuga. Järelmaksu võimalus oli ka Järve kaubamajas muusikakeskuse, teleri jmt kodutehnika ostjal.

Autole parkimiskoha leidmine Tallinna kesklinna kaubamajakolmnurgas (Stockmann-CitySokos-Tallinna kaubamaja) oli omamoodi katsumus, sellest ka madalad hinded neile. Järve, Eks- ja Braavo kaubamaja puhul võis parklaga rahule jääda.

Stockmanni häda on õhku ahmima panev ruumikitsikus, mis surub kitsastes liikumiskoridorides inimesed üksteise vastu. Ostjad nühivad kallihinnalisi riietusesemeid ja muudavad sellega mõnegi eksklusiivtoote väsinud nartsuks.

Kitsikus peaks kaduma juba tuleva aasta märtsis Stockmanni oma maja valmimise järel. Stockmann Eesti direktor Aulis Räihä on nimetanud Tallinnas Liivalaia tänava äärde kerkiva kahekorruselise ehituse kogumaksumuseks 225 miljonit krooni. Ehitatava keskuse müügipind on 5250 ruutmeetrit, mis võrreldes praeguse 600 m² on ligi üheksa korda enam.

Avarust ja eksponeerimisruumi on piisavalt Eks-kaubamajas ja Tallinna kaubamajas. Tallinna kaubamaja müügipind on 7000 m², mis on sama suur kui CitySokos ja ehitatav Stockmann kokku. Oma aktsiate väärtuse kasvust rõõmu tundev Tallinna kaubamaja loodab tänavuseks brutokasumiks saavutada ligi 40 miljonit krooni, brutokäibeks 520 miljonit krooni.

Kolmandat kuud töötav CitySokos prognoosib oma aastakäibeks 30--40 miljonit Soome marka (80--110 mln krooni). Kaubamaja tegevust juhib Tenco Eesti AS, millest pool kuulub Soome Osuuskauppojen Keskuskuntale ja pool Kaufhofi kaubamajaketile. Kaubavalik CitySokoses meenutab Soome kaubamaju ja sinnapoole kiskus ka katseliseks ostuks olnud köögikombainiga kaasas käivas juhises kasutatud keel. Philipsi köögikombainil oli kaasas värvipiltidega ingliskeelne kokaraamat ja umbes kümnes keeles raamatuke kasutusjuhistega.

«Eestikeelsed juhendid on otsa lõppenud,» tõdes kohmetunud müüjatar ja ruttas kassa juurest eestikeelset juhist otsima. «Kahjuks pole,» pidi ta pärast mõneminutilist tulutut otsingut tunnistama. Nii Järvel, Tallinna kaubamajas kui Stockmannis olid eestikeelsed juhendid kodumasinate juurde pandud, need puudusid seevastu Eks-kaubamajas.

CitySokoses olid müüjad ostjate vastu veidi ükskõiksed, märkis üks Äripäeva toimetaja. Ta sattus tunnistajaks, kuidas ühe kübarat valiva daami soove kõrvalseisev müüjanna kuulas vaid ükskõiksel ilmel, käed kõhu peal ristis.

Vastupidi aitasid Stockmannis kaks müüjat ühel härrasmehel endale garderoobi valida, leides väljavalitud mantli kõrvale kiiresti ka maitseka salli. Üks Tallinna kaubamaja müüjatar suutis ladusalt selgitada kahe suvaliselt valitud köögikombaini muidki erinevusi peale hinnavahe.

Äripäeva töötajatega mööda kaubamaju kaasas käinud tarbijakaitseameti inspektor tunnistas, et olukord eestikeelsete siltide ja juhistega on kauplustes üldiselt rahuldav. Ikkagi tundub, et hulgifirmad ja kauplused peavad Eesti tarbijat targemaks ja keeleoskajamaks teiste riikide tarbijaist, kellel on omakeelne juhendiraamat isegi keedupoti juures kaasas.

Pisut hajameelsem ja kaubanduses vähem kodus jõulukingi valija võib kingituste otsimisel kimpu jääda peaaegu igas kaubamajas, arvestades kaupade juurde käivat teavet või kaupade väljapaneku kriteeriume.

Nii olid Eks-kaubamajas läbisegi välja pandud meeste ja naiste nahkjoped, ka müüjanna ei osanud naistejopet selga ajavale Äripäeva meestoimetajale esimese hetkega sobivamat kehakatet leida.

Järve kaubamajas olid naiste ja meeste teksased riiulitele ja riidepuudele paigutatud ainult müüjatele teadaoleva korrapärasusega. Abitu ostja juurde rutanud müüjatar lahendas probleemi teksaste pikkuse määramisel leidlikult -- mõõdulindiga.

Sama kaubamaja valmisriiete osakonnas töötanud müüjatar paistis silma resoluutse suhtumisega ostja valitud jopel leidunud plekikesse. «Selle tuhande krooni eest, mis jope maksab, võite pleki kodus välja pesta küll,» nähvas ta vastuseks pärimisele hinnaalanduse kohta.

Käsi laiutama võib jääda ka peaaegu igas kaubamajas naiste pesu ja sukkpükste valimisel, sest kummagi kaubaartikli puhul ei olnud ostja jaoks selgitavat teavet numbrite kohta. Vaid Braavo kaubamajas olid üles seatud sukkpükste suurused, aga üheski külastatud kohas polnud selgitusi salapärase DEN-märke kohta sukkpükste pakendeil, mis koos numbriga tähistab sukkpükste paksust.

Jõululauale võib söögikraami valida Järve, Eks-, Braavo ja Tallinna kaubamajast, mis pealtnäha sarnased, pakuvad siiski meeldivat vaheldust vähemalt mõne kaubagrupi osas.

Tallinna kaubamaja tervele B-korpuse esimesele korrusele laienenud toiduainete osakond pakkus rikkalikku valikut täiesti talutavate hindadega. Pisut kesiseks jäi toidukaupade valik kitsukeses Braavo kaubamajas ja Järve kaubamajas.

Tallinna kaubamajas avastasime aga hallitanud Eesti juustu kangi ja sama õnnetus seisus 70kroonise kilohinnaga singikäntsaka. On, mida veel parandada.

Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas