Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Edgar Savisaar -- järgmine valitsusjuht
Opositsioon hääletas rii-gieelarve mitmesaja miljoniga lõhki ja läks koalitsiooniga tülli. Eelarve oli selles tülis siiski vaid ajend. Tegelikult toimus jõudemonstratsioon, kus Siimanni vähemusvalitsusele koht kätte näidati. Õhku jäi rippuma taas ühe jõulurahuvalitsuse võimalikkus.
Kui Siimann astub tagasi, on väheusutav, et koostööd hakkavad tegema KMÜ ja Reformierakond. Tõenäolisem on liit KMÜ ja Keskerakond. Erakorraliste valimiste puhul on reaalne maaparteide ja Keskerakonna valitsus. Seega on võimalik, et järgmine valitsusjuht on Keskerakonna liider Edgar Savisaar. Ettevõtlusele on see halb lahendus.
Samas -- alternatiivi lihtsalt ei ole. Paremerakonnad on killustunud. Reformistide reiting on võrreldes riigikogu valimiste aegse seisuga langenud ja selle parandamiseks on kõik teed head. Ja oma erakonna häälte eest tahab Savisaar vaid kõrgeimat hinda -- peaministri tooli. Sellise koostööga on ka Savisaar ise arvestanud -- mingist ajast hakkas ta väga ettevõtlussõbralikke artikleid kirjutama ja paremerakondadele lähedasi mõtteid väljendama, pälvides tiitli Edgar Edukas.
Tuleb möönda, et olgu see perspektiiv kui hirmutav tahes, on Savisaar praegu ainuke, kes võimul olles midagi süsteemset läbi suruda suudab, küsimus on vaid selles, millises suunas.
Siimannile anti omal ajal üksmeelsed hääled, olles kindel, et ta ei tee midagi. Ta oli kasulik valitsusjuht seni, kuni ta oli tühi koht. Niipea kui ta midagi tegema hakkas, näidati hambaid, mille peale peaminister kohe tagasi astuda lubas.
Eesti riigil puudub praegu liider. Nõrka valitsust saavad lihtsalt mõjutada paljud huvigrupid või ka mõne nõuniku ohunägemused. Tugeva juhi puhul on grupid selged. Savisaare puhul oleks tegemist selgepiirilise valitsusega, millest on siiski enam-vähem teada, mida sealt võib oodata.
Võimule saanud Savisaar hakkab kõike tegema oma positsioonide kindlustamiseks. St tuleb rida populistlikke otsuseid. Suureneb riigi sekkumine majandusse. Võimalikud on kaitsetollid. Kehtestatakse progresseeruv tulumaks ja ettevõtete maksukoormus võib tõusta. Tahtis ju Tallinn, mille volikogu Savisaar juhib, eelarveaukude lappimiseks kehtestada müügi- ja turismimaksu. Lihtne viis populistlikke otsuseid täita.
Vaadates Savisaare senist käitumist ministrina ja linnavolikogu esimehena, võib öelda, et kindlasti suureneb ja kallineb avalik sektor. Ei saa välistada muidugi seda, et võivad tulla nn revolutsioonid ehk järsud otsused.
Savisaar on osav propagan-dameister ja kultuseminister. Suurima vastukajaga parteikongress oli Keskerakonna show Viljandis. Omapärane, kuid eesmärki täitev promo oli tulevase peaministri loosungi lehvitamine ja pissiva poisi riietamine Brüsselis. Võib oodata vaikset ajakirjanduse ohjamise püüet. Paraku on Eesti ajakirjandus veel suhteliselt nõrk ning osav manipuleerimine temaga isegi võimalik.
Toimetus ei ihka näha Edgar Savisaart peaministritoolil. Tuleb aga möönda, et see on praegu reaalseim variant, kui Siimann peaks tagasi astuma.