Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Minister Vare ootamatu idee
Teede- ja sideminister Raivo Vare on ühel oma hiljutisel Luksemburgi reisil Euroopa ametivendadele pakkunud välja pealtnäha lihtsa idee: kaotada Euroopa Liidu ja liitu pürgivate riikide vahel maanteevedude teeload. Euroopas suudeti esmareaktsioonina ainult heakskiitvalt kaasa noogutada.
Eestis toob idee teostumine rahu ja külluse autovedajate riiki. Autofirmade direktoritel kaob vajadus võidelda Eesti rahvusvaheliste autovedajate assotsiatsiooniga, mis jagab defitsiitseid maanteeveo teelubasid (ilmajäänute arvates ebaõiglaselt). Üleliigset ressurssi täis Eesti veoturg laieneb vabalt Euroopasse. Potentsiaal on olemas. Praegu on enamiku Euroopa riikidega bilanss Eesti vedajate kasuks -- välisriikide kliendid eelistavad Eesti-suunalistel vedudel Eesti autovedajaid oma riigi vedajatele.
Raivo Vare rõhutab, et kaoksid ka lokaalsed probleemid. Vedajad ei peaks enam tasuma iga riigi kehtestatud kohalikke ökoloogia jm makse. Tingimused kogu ruumis ühtlustuvad.
Eesti ministri idee oli Euroopas niivõrd ootamatu, et keegi ei osanud sellele vastu vaielda. Varel on hea meel: «Välja käidud idee oli katse reaktsiooni peale ja reaktsioon oli positiivne.»
Enne kui Euroopa juhtivad autotranspordiriigid ise aru saavad, et tegemist on Eesti omakasupüüdliku mõttega, on välisminiteerium jõudnud ise määratleda võimalikud vastupuiklejad. Vastuseisu võib oodata Euroopa autovedude ristumispunktist: Saksamaalt ja Poolalt. Nendest riikidest liiguvad läbi enamik Euroopas kaugvedusid teostavad veokid. Loomulikult tahavad nad selle pealt võimalikult rohkem teenida ning soovivad kaitsta ka oma veoturgu. Vare loodab, et kui ülejäänud Euroopa on siiski poolt, peavad ideega kaasa tulema ka Saksamaa ja Poola.
Üks puudus on Euroopa mastaabis esitatud headel ideedel veel -- Euroopa veskid jahvatavad väga aeglaselt. Vare möönab, et välisministeeriumis oldud arvamusel, et kiiremini kui kaks aastat sellised muudatused ei toimu. Alu Veoki juhatuse esimees Aivo Härmaste on veendunud: «Minu transporditegevuse ajal seda ei juhtu.» Samas on ta kindel, et kui idee kunagi teostub, siis Eesti vedaja sellest ainult võidab.