Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Pangamaja ehituskiirus arvutite arvel
Uues pangahoones juhivad arvutid kõike, isegi liftide ja valgustite tööd. Tõsise katsumuse osalisteks said aga need panga töötajad, kes uude majja kolides avastasid, et valgustust kontrolliv arvuti oli öö ja päeva segi ajanud. Seetõttu kustusid terves majas tuled iga poole tunni tagant, kuni arvutispetsialistid rikke kõrvaldasid.
«Siin ei tööta ju liftid,» konstateerisid Forekspanga maja pidulikule avamisele saabunud konkureerivate pankade esindajad, kui pidid maja ülemistele korrustele sõitmiseks korduvalt erinevaid nuppe vajutama. Pankurite sõnul annavad häired liftide ja arvutite töös märku liigsest kiirustamisest maja ehitusel. «No-noh, ekspertide pank pole arvutite juhtimisega toime tulnud,» lisas üks pangajuht.
Mitmed suuremad kliendid on juba lubanud lõpetada lepingu Forekspangaga, kui tõrked sidesüsteemide töös ei lõpe. Milles siis asi?
Uue maja hädade põhjustaja on kaablite vale paigaldus, mis tuli ilmsiks alles kaks nädalat tagasi. Siis tõid esimesed Forekspanga töötajad oma arvutid naabermajast uutesse ruumidesse ja avastasid, et ASide ABB ja Helmes paigutatud sidesüsteemid ei toimi. «Minu arvutis suudeti alguses tööle saada ainult Netscape,» tunnistab Forekspanga finantsdirektor Raivo Erik. «Sa võid ju oma Ecxeli tabeleid vaadata koduarvutis,» lohutavad teda kolleegid.
Probleemid Forekspanga arvutisüsteemiga algasid sellest, et pank rakendas uue arvelduste programmi, märgib Forekspanga infotehnoloogiajuht Andres Vimb.
Esialgu langes rivist välja panga peaserver ja seejärel aeglustus oluliselt telefonipanga Microbanker töö. Sellega seoses sattusid arveldamisraskusesse Microbankeri veidi enam kui 1000 klienti.
«Arvutisüsteemi töö taastamiseks tõstsime arveldused ümber uude serverisse,» räägib Vimb. Tema sõnul jääb veel ainult üks asi lahendamata.
Nimelt ei saa korralikku sidet need Microbankeri kasutajad, kes helistavad modemi kaudu Rävala tänava kontori numbritele. Sagedased on juhtumid, kus Rävala tänava numbritele helistades katkeb sideseanss.
Vimbi väitel on panga Rävala kontori telefonivõrk oma võimsuse ammendanud.
Forekspanga arendusosakonna projektijuht Urmet Jänes tunnistab, et tõsisemad probleemid Microbankeriga peaks olema lõppenud, kuna süsteemi töö taastamisega on nähtud kõvasti vaeva.
Microbankeri looja, ASi Foreksi Sideliinid üks omanikke Madis Kaal väidab, et panga arvutisüsteemides oli kõik korras veel kaks kuud tagasi, kui ta Forekspanga infotehnoloogia hooldusosakonda juhtis.
«Kõik see värk algas seal pärast seda, kui ma ära tulin,» tunnistab praegu AMG Investeeringutes töötav Kaal. Tema loodud Microbankerit kasutab ka Tallinna Pank ja osaliselt Ühispank. Kaal lubab, et jätkab edaspidi Microbankeri arendamist.