Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Euroopa vaidleb tubakareklaami üle
Vormel 1 võidusõidu boss Bernie Ecclestone hoiatas Belgiat, mille parlament kinnitas läinud nädalal ELi otsusest veelgi rangema tubakareklaami keelustamise seaduse, et riik võib ilma jääda nii vormel-1 grand prix' etapi kui muude tubakafirmade spondeeritavate motospordiürituste korraldamise õigusest, kui ei rakendata meetmeid seaduse mõju leevendamiseks.
Rahvusvaheline autospordiföderatsioon (FIA) võib Belgiast teha pretsedendi muule maailmale, jättes riigi ilma spordiüritustest laekuvatest tuludest. Mullu laekus Belgia Valloonia piirkonnale vormel-1 grand prix' etapi korraldamisest Spa-Francorchampsi ringrajal 1,2 mld franki (465 mln krooni).
Uue seadusega keelustab Belgia tubakareklaami ja sponsorluse juba alates 1999. a 1. jaanuarist, erinedes Euroopa Liidus kokku lepitud kompromissist, mis jätab reklaamikeelu jõustumiseks pikema üleminekuaja.
ELi tervishoiuministrid otsustasid, et kuulutustahvlitelt peaks tubakareklaam kaduma kolme ning trükimeediast nelja aastaga, spordi- ja kunstiürituste spondeerimine tahetakse lõpetada kuue aastaga. Suurtel rahvusvahelistel spordiüritustel, nagu vormel-1 ja maailmameistrivõistlustel piljardis on uute sponsorite leidmiseks aega aastani 2006.
Kokkulepe peaks jõustuma tuleval aastal, kui Euroopa parlament selle kinnitab.
Plaanile vastu hääletanud Saksa tervishoiuminister Horst Seehofer kritiseeris kokkulepet kui kodanike õigusi piiravat ja silmakirjalikku, kuna üheaegselt reklaami keelustamisega toetab ELi tubakakasvatajaid igal aastal ligi 16 mld Eesti krooniga.
Ainuüksi Saksamaa 24 miljonit suitsetajat toovad riigikassasse aastas maksudena 24 mld marka ehk 192 mld krooni. Kokku laekub tubakatööstusest Euroopa Liidu liikmesriikide eelarvetesse aastas 980 mld krooni ning alal saab tööd 1,5 mln liidu kodanikku.
Reklaamikeelu vastu on ägedalt protestinud tubakatootjaid ühendav Euroopa sigaretitootjate konföderatsioon (CECCM), mis nõuab õigust täiskasvanud tarbijatega vabalt suhelda. Mitmed tubakafirmad on lubanud ELi otsuse kohtus vaidlustada.
Ajakirjandus ja reklaamitööstus on ärevil, sest peale tubakareklaamist kaotatud miljonite võib järgmine rünnak tulla alkoholi reklaamimise vastu, kus tulunumbrid on suuremad. REUTER-ÄP