Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Vene tsaari loodud firma
130 aastat tagasi Vene tsaari käsul asutatud Raudtee Peatehaste aastapäeva tähistav Estel Pluss on muutnud kommunismipesaks peetud Kalinini tehase euroopalikuks tööstusettevõtteks. Veel mõni aasta tagasi poleks keegi uskunud, et Interrinde löögirühmade juhi Lõssenko peakorteriks olnud tehas saavutab edu kapitalistliku ettevõttena. Estel Pluss ekspordib praegu 95 protsenti toodangust, mis vastab täielikult Eestis levinud ettekujutusele edukast ettevõttest.
Estel Plussi juht Sergei Frolov kahekordistas kolme aastaga firma käibe 55 miljoni kroonini. Majanduskasvu taga on range kokkuhoiupoliitika ning töötajate koondamine. ?Ettevõtet üle võttes näidati mulle sealihakonservi etiketti, millel seisis tootjafirma nimena Teaduslik Tootmiskoondis ?Elektrotehnika?, Esteli eelkäija,? räägib Frolov. ?Tänaseks oleme keskendunud üksnes tööstustoodangule, loobudes isegi poltide treimisest.?
Lõviosa Estel Plussi toodangust eksporditakse Venemaale, kus seda kasutatakse metallurgiakombinaatides, elektrijaamades ja vedurite ehitamisel. ?Venemaal on püütud meie muundureid järele teha, kuid ebaõnnestunult,? ütleb firma turundusdirektor Sergei Proskura. ?Järele tehtud tooted on olnud väliselt kaunid, kuid töökõlbmatud.?
Põhilisele sihtturule, Venemaale, Estel lähiajal investeerida ei kavatse sealse ettevõtlusvaenuliku maksupoliitika tõttu. ?Venemaa maksuseaduste järgi tuleb igalt teenitud rublalt maksta vähemalt 97 kopikat makse,? räägib Proskura. ?Estel on läbipaistev ettevõte, kuid Venemaal lööb läbi üksnes nn finantskeemia abil.?
Estel Pluss valdab oskusteavet, mis pole kättesaadav isegi lääne tööstushiiglastele.
Venemaa elektrisüsteem töötab ülisuurte kõikumistega, millele näiteks Siemensi muundurid vastu ei pea. ?Aastate jooksul kogunenud teadmised on kapital, mida me kellelegi ei müü,? kinnitab Proskura.
Frolov näitab uhkusega poolt tosinat rauast kappi tehase katsetustsehhis. Kapid sisaldavad Esteli poolt patenteeritud ja maailmas ainulaadseid elektroonilisi skeeme, mis võivad lähiajal hakata muundama elektrienergiat Hamburgi lähistele rajatavas maailma suurimas tuumakiirendis.
Estel võitis tellimuse Saksamaal Baden Badenis asuvalt tuumauuringute keskuselt, edestades konkurente nii USAst, Jaapanist kui ka Euroopast.
?Oleme sakslastele allhankijad, kuid tunneme uhkust, et tarnime teadusmahukat toodangut, mitte mutreid ja polte,? lausub Frolov rahulolevalt.
Hiina pealinna veevarustussüsteemile tarnitud kümme ligi kahe miljoni kroonise maksumusega muundurit panid aluse pikemaajalisele koostööle. Estel asutas Hiinas katseseadmete tütarettevõtte.
Euroopa Liidu turg asub Estelil sihikul, ehkki põhiturg asub Venemaal. Euronormide järgi kujundatakse nii tooted kui ka ettevõtte ärikultuur.
Estel juurutab kvaliteedisüsteemi ISO 9001, kuid Frolovi kinnitusel vastavad tehases rakendatud nõukogudeaegsed GOSTid tegelikult eurostandarditele.
Majandusedule orienteeritud Frolovil pole olnud aega ettevõtte 130 aasta pikkust ajalugu tähtpäevakohaselt särama lüüa. Ta kinnitab, et 1925. aastal valmis ettevõttes Eesti esimene elektrirong ? kolm aastat varem kui Nõukogude Venemaal.
Kusagil tehase ladudes peaks ämblikuvõrkude all lebama Vene tsaari kirjutuslaud isevalitseja esindusvagunist, kuid ka tsaarivõimu kukutanud revolutsionääri Mihhail Kalinini treipink.