Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Firmad ei oska tellida turundusuuringut

    ?Turundusele peaksid tähelepanu pöörama kõik firmad, kelle jaoks on oluline bränd,? ütleb ARIKO Marketingi juhatuse esimees Kalev Petti. On ju turundus lihtsaima definitsiooni järgi dialoog turuga ja selle põhieesmärk on luua, hoida ja arendada brändi.
    ?Jutt pole ainult suurte ettevõtete loodavaist kuvandiga kaubamärkidest, vaid brändiks võib saada ka restorani, tehnoloogilise lahenduse vm nimi,? lisab Petti.
    Firmade, eriti väikeste, suurim turunduse hooletusse jätmise põhjus on rahapuudus. ?Kui firma eelarve ei kannata turundusspetsialisti palkamist, siis võib vähemalt piiratud mahus kasutada väliseid jõude,? soovitab Petti.
    Kui turundusalane tegevus on ettevõttes järjepidev ja firma eelarve seda kannatab, siis võiks palgata oma turundusspetsialisti. ?Aga see ei tähenda, et kõike saaks tema üksi teha. Konsultante ja uurijaid kasutavadki enam firmad, kellel on turundusspetsialistid või koguni üksused,? ütleb Petti.
    Tema kogemus kinnitab, et lisaks rahanappusele võib väikefirmade puhul turundusuuringu tellimine takerduda väärarvamuste taha. ?Arvatakse, et turundusuuring on suuremahuline tarbijate küsitlus, kuid tegelikult mitmekülgne vaid metoodiline arsenal,? ütles Petti. Uuringud ise pole aga eriti mahukad.
    Enne, kui uuringu metoodilist poolt käsitleda, tuleks alustada turundusprobleemi arutamisest. Suured ettevõtted ja riigiasutused on selles mõttes väikeettevõtetest küll veidi targemad, kuid probleeme on ka neil.
    Tüüpiliseks veaks nimetab Petti seda, et tahetakse tellida ja ka tellitakse tavaküsitlust või muud uuringumeetodit, mitte vastust probleemile. Neil juhtudel saadakse kätte oodatud tulemus. Kahjuks selgub sageli, et tulemust ei saa osaliselt või üldse tegelikkusega siduda, kuna selleks pidanuks kasutama hoopis teist metoodikat.
    Muidugi ei nõua keegi firmajuhilt orienteerumist keerukas turundusuuringute maailmas. Piisab, kui esitada turu-uurijatele oma probleem ja arutada siis koos võimalusi.
    Just probleemi püstitusest saabki uuringu kvaliteet alguse.
    Kui uuringumeetodite alast võhiklikkust ei saa ettevõttele ette heita, siis turunduse põhitõdede mittetundmist või eiramist küll. ?Õpikutõed on vajalikud temaatikast aru saamiseks, tegelikud tõed on aga alati konkreetsed ja sõltuvad turusituatsioonist. Neid on võimalik mõista teadmisi, kogemusi ja uuringutulemusi võrreldes. Kui ükski neist puudub, võib hätta jääda,? märgib Petti. Praktika on näidanud, et vähest kasu andnud uuringute korral on olnud harva põhjus uuringute kehv tehniline kvaliteet. Hoopis sagedamini on olnud põhjus ebasobivalt valitud meetod, kõige sagedamini aga lihtsustatud või väär probleemipüstitus.
    Konsultatsioonifirma saab uuringuid tellivatel ettevõtetel aidata eelkõige oma turundusprobleemi määratleda ja sõnastada uuringu eesmärk. Kui tellijal pole konsultanti, peaks ülesandepüstituse testija rolli kandma uuringufirma. Seda võiks julgemini küsida ja kasutada.
    ?Esimene kord õppisime, mida küsida, et üldse turu suundumistest pilti luua,? tunnistab E-Piima finantsdirektor Taavi Aas. Firma tellis esimese turundusuuringu 1996. aastal. ?Kahe järgmise uuringu jooksul oleme õppinud juba targemini küsima. Kõige parema tulemuse saime kolmanda uuringuga möödunud aastal, siis oskasime juba sügavuti minna.?
    Aasa sõnul on E-Piim alati initsiatiivi uuringufirmale jätnud: ?Nemad ei tule meile ka ette kirjutama, kuidas juustu teha.?
    Siseturul ainult juustu müüv E-Piim lasi konsultatsioonifirmal selgitada ühelt poolt Eesti tarbija eelistusi, tema soovide ja mõtete arengusuundi. Samas lasti uurida ka kaupluste ostujuhtide eelistusi, kelle valikust ja emotsioonidest sõltub lõppkokkuvõttes, mida tarbija valib. Tunti huvi, mille põhjal teevad ostujuhid otsuse sisseostetavate juustusortide kohta, mida arvavad juustude kvaliteedist jne. Hind osutus küll tähtsaks valikukriteeriumiks, kuid sugugi mitte kõige olulisemaks.
    Möödunud aastase uuringu on E-Piim võtnud aluseks turustrateegia kujundamisel ja loodab peagi kavandatud müügiprotsendini välja jõuda. ?Algul võib turu uurida laskmine tunduda kallis. Nende hinnad algavad ju 40 000 kroonist ja võivad küündida sadade tuhandeteni, sõltuvalt uuringu tüübist ja uuritava valimi suurusest. Aga igal juhul aitab raha kokku hoida see, et lollused jäävad tegemata.?
    Radiolinja Eesti turundusjuht Anu Mall Naaritsa sõnul on kõige suurem probleem vähene teadlikkus uuringutest ja meetoditest. Tulemuseks on tavaliselt uuringud, mille tulemusi tegelikult keegi kasutada ei saa või mille puhul ettevõte riskib tulemuste otsustusprotsessis aluseks võtmisel valede otsustega.
    Põhiprobleemideks on Naaritsa sõnul mittesobiva meetodi valimine (liigne küsimustike kasutamine), küsimuste ebaloogiline järjekord ja küsimuste keeruline või mitmetimõistetav sõnastus, koostaja hoiakute tugev mõju ja tulemuste poolik analüüs.
    Autor: Eha Laanepere
  • Hetkel kuum
Kaosest peab kord saama
Sadat kriitikavaba päeva Tallinn uus linnavõim meilt ei saa, sest esiteks osa võimuliidust sotside näol jätkab ja teiseks on aega niigi vähe, enne kui kohalike valimiste kampaania tsunami igast algatusest üle rullib, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Sadat kriitikavaba päeva Tallinn uus linnavõim meilt ei saa, sest esiteks osa võimuliidust sotside näol jätkab ja teiseks on aega niigi vähe, enne kui kohalike valimiste kampaania tsunami igast algatusest üle rullib, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Eleving Group kaalub kasvu kiirendamiseks teha IPO
Läti kiirlaenuettevõte Eleving Group teatas täna börsile, et otsitakse kasvu kiirendamiseks omakapitali kaasamise võimalusi ning kaalutakse IPO korraldamist.
Läti kiirlaenuettevõte Eleving Group teatas täna börsile, et otsitakse kasvu kiirendamiseks omakapitali kaasamise võimalusi ning kaalutakse IPO korraldamist.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Viis küsimust, mida enne muudatust küsida
Eesmärkide saavutamise ja muudatuste elluviimise tuhinas võib organisatsioonis minna nii, et unustame enne tegutsema tormamist leida vastused olulistele küsimustele.
Eesmärkide saavutamise ja muudatuste elluviimise tuhinas võib organisatsioonis minna nii, et unustame enne tegutsema tormamist leida vastused olulistele küsimustele.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eesti inflatsioon püsib Euroopa tipus
Euroala inflatsioon oli märtsis 2,4 protsenti, kui võrrelda eelmise aasta sama ajaga. Eesti jäi endiselt suurema inflatsiooniga riikide hulka.
Euroala inflatsioon oli märtsis 2,4 protsenti, kui võrrelda eelmise aasta sama ajaga. Eesti jäi endiselt suurema inflatsiooniga riikide hulka.
Finora Pank värbas Tallinna Sadama tippjuhi
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.