Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Rutiinist aitab välja pääseda cross-training
Paljud ettevõtete juhid usuvad, et töötajaid motiveerib eelkõige raha. Tegelikult kogevad professionaalsed ja hea meeskonnatunnetusega juhid, et on teisigi võimalusi, millele rajada töötaja motivatsioon.
Madal töömoraal ja motivatsiooni puudumine põhjustavad kaadri voolavust. Vaadates teise nurga alt: kui puudub kaadri voolavuse probleem, tekib olukord, kus töötajad on küll rahul, kuid puudub edasine motivatsiooni tõus. Inimloomusele ei ole omane viibida pidevalt rutiinses olukorras, täites samu ülesandeid päevast-päeva ilma lootusteta, et midagi muutuks. Töötajad on huvitatud, et nende töö pakuks uusi väljakutseid ja võimalusi enese arendamiseks.
Cross-training?u tüüpi koolitust võib ettevõttes läbi viia nii horisontaalselt ehk samatasandiliselt kui ka vertikaalselt erinevate tasandite vahel. Näitena võib tuua olukorra, kus administratsiooni poole peal tegutsevad inimesed töötavad ühe päeva müügisaalis kaasatuna otsesesse müügiprotsessi. Selline meetod hõlmab väga laia eesmärkide ringi. Olulisemaks tulemuseks on töötajate motiveerituse tõstmine ja igapäevatöö mitmekesistamine.
Cross-training on oma iseloomult küll ajutine koolitus, kuid andmaks tõeliselt efektiivseid tulemusi, peaks toimuma regulaarselt.
Tallinna Kaubamajas ja Tartu Kaubamajas katsetati selle aasta novembris cross-training?u koolitusmeetodit esmakordselt. Tallinna Kaubamaja koolitusjuhi Anu Pressi sõnul olid ettevõttes päevakorda tõusnud mõned vastuseid vajavad küsimused, mis paljuski kattusid cross-training?u eesmärkidega. Teenindusettevõttena peeti tähtsaimaks tugiteenuse osutajate proovilepanekut just klienditeenindaja ametis. Tuge ja innustust teenindajaks ümberkehastumisel pakkus eelnevalt läbi viidud praktiline teenindus ja müügikoolitus.
Anu Pressi sõnul sai iga osaleja omandatud teadmisi rakendada müügisaalis kahel päeval kliendiga suheldes ning tema soove rahuldada püüdes. Õpitud teenindusoskused leiavad kasutamist igapäevaelus, suheldes nii oma kaastöötajatega kui ka välispartneritega.
Cross-training aitab mõista erinevate valdkondade vahelise koostöö tähtsust, sest ainult koostöös on võimalik oma klientide soove paremini rahuldada. Parema koostöö saavutamiseks peavad kõik osalejad olema aktiivsed ettepanekute tegemisel, mille elluviimise tulemusena avarduvad töötaja arenguvõimalused ja suureneb motiveeritus.
Tallinna Kaubamaja spordi- ja vabaajamaailma peaostujuhi Triin Vöörmanni sõnul on enda kehtestamine teises situatsioonis huvitav ja põnev ning annab võimaluse hinnata oma kolleegide tööd ja selle raskusastet. Peale sellele sai Triin Vöörmann veel enam kinnitust, kes ikkagi on Tallinna Kaubamaja klient ning mida ta osta soovib. Lisaks terve rea mõtteid, kuidas edasi minna, milliseid kaubamärke eelistatakse ja kuidas kaupu paremini müügisaalis presenteerida. Samuti, missuguseid omadusi erinevate toodete juures kliendile rõhutada.
Tallinna Kaubamaja naistekaupade osakonna teenindusjuht Marju Heinmets aga leidis, et cross-training aitas mõista ostu- ja müügipoole koostöö tähtsust saavutamaks paremaid müügitulemusi. Ühiste toimingutega cross-training?u ajal saadi oma töö paremaks korraldamiseks häid mõtteid, mida tulevikus rakendada.
Autor: Hede Paas