?M-makseid saab rakendada seal, kus see on mugavam. Kujutage ette, olete töölt tulnud ja hakate Selveris seda m-makset sisse toksima mobiili, see ei ole piisavalt ratsionaalne,? rääkis ASi EMT juhatuse esimees Peep Aaviksoo neljapäeval konverentsil ?Visioonist lahendusteni?. ?M-makset on mõtet kasutada siis, kui ei ole makseterminaali, näiteks autopesulas või rannakaubanduses.?
ASi Tallinna Kaubamaja IT-juhi Andreas Leznevsky hinnangul ei sobi esialgu m-makse Kaubamajja, sest mobiilimakse kiirus jääb veel oluliselt alla pangakaardimakse kiirusele.
?Tundub, et selline lahendus peaks eeskätt sobima maapiirkondades, väiksematele ettevõtetele,? sõnas ta. ?Meie jaoks on kiirus väga oluline, kui pangakaariga saab maksta 5 sekundiga, siis mobiiliga 15?20 sekundiga.?
M-makse tehingu pealt peab kaupmees tasuma pangale sama palju kui kaardimakse tehingu eest ehk umbes kuni 3 protsenti ostusummast. Erinevalt kaardimaksesüsteemist ei pea kaupmees soetama või rentima makseterminali, mille rendihind on 400?790 krooni kuus, ja muretsema interneti püsiühendust.
?Tehingutasu arvestamisel pakub pank kaupmeestele võimalust tasuda peale tavapärase fikseeritud protsendimäära ka näiteks fikseeritud summa alusel,? ütles Ühispanga e-tehnoloogia divisjoni direktor Meelis Nurk. ?Teenustasu suurus sõltub aga juba konkreetsest kaupmehest, tema keskmises tehingu suurusest ning käibest.?
Kui suure kasu saab mobiilioperaator m-maksest, ei osanud veel Radiolinja Eesti projektijuht Indrek Jakobson öelda. ?Protsenti mobiilioperaator kauba hinnast saama kindlasti ei hakka, mobiilioperaator arveldab aga Pankade Kaardikeskusega,? sõnas ta.
Tele2 Eesti avalike suhete juht Inga Jagomäe lisas, et kauba hinda ei tohiks m-makseviis mõjutada.
M-maksete pilootprojekti ühe läbiviija, ASi Pankade Kaardikeskus tegevdirektori Raivo Tinni sõnul tundub, et lahendusest on rohkem huvitatud väiksemad ettevõtted.
Haapsalu pitsarestorani OÜ Pizza Grande juhataja Tõnu Sibrits ütles, et pole veel söögikohta kaardimakseterminali muretsetud, m-makse rakendamine on aga võimalik.
?Toitlusäri on näiteks talvel praktiliselt välja surnud, kaardimakse terminali eest tuleb aga maksta kuumaksu ja tehingutelt ka teenustasu. Kohalikud teavad, mõnele turistile pidin ütlema, et on vaja võtta sularaha automaadist,? rääkis Sibrits. ?Mingil ajal tuleb aga m-makse kasutusele võtta, see on ainult aja küsimus.?
M-makset soovib kasutada ka plaadipood Dancemix. ?Meie käive on üsna väike selleks, et paigaldada kaardimakseterminali,? rääkis Dancemixi poe osanik Ruslan Gulida.
M-maksest on huvitatud ka mitu Tallinna taksofirmat. Lisaks pilootprojektis osalevale ETX Taksole võtavad lähiajal m-makse kasutusele näiteks AS Linnatakso ja Marabu Takso kaubamärgi alla tegutseva OÜ Arraves.
?Läbirääkimised käivad ja loodame, et saame klientidele pakkuda uut makseviisi juba selle kuu lõpus-oktoobri alguses,? lausus ASi Linnatakso teenindusdirektor Allan Kottise.
Arravesi omaniku Veiko Lauri sõnul saab Marabu taksodes maksta juba nädala pärast.
Juuni algusest käib m-maksete pilootprojekt, millesse on kaasatud kokku 23 kaupmeest, augustis tehti mobiiltelefonide abil 150 tehingut 20 000 krooni eest.
?Esimene mobiilimakset aktsepteeriv kaupmees oli Wall Streeti pubi, esimene mobiilimakse tehti seal 7. juuni,? ütles Hansapanga avalike suhete juht Ando Noormets. Pilootprojekti on kaasatud umbes tuhat mobiilikasutajat.
?Kõige rohkem makstakse mobiilidega taksos ja pubides,? ütles m-maksete projekti üks läbiviijaid, Pankade Kaardikeskuse tegevdirektor Raivo Tinn.
Vastavale lühinumbrile helistades, sooritatakse kliendi poolt määratud summas ülekanne konkreetse kaupmehe või teenuse pakkuja kontole. Makse edukast sooritusest edastatakse kaupmehele kohe seda kinnitav lühisõnum. Summa võetakse ostja kontolt kohe, mitte ei lisata mobiiliarvele.
Ando Noormetsa sõnul saavad mobiilimaksega liituda kõikide mobiilside operaatorite lepingulised kliendid ning kõnekaartide omanikud, kellel on arveldusarve Hansapangas või Ühispangas. Teenuse kasutamiseks tuleb sõlmida mobiilimaksete leping kas Hansapangas või Eesti Ühispangas.
?Mobiilimakse on ostjale, sarnaselt kaardimaksega, tasuta. Arvestada tuleb siiski tehingu sooritamiseks kuluva kõneaja hinnaga, mille tasub klient oma mobiilside operaatorile,? ütles Noormets.
Projektis osaleva Piletilevi kaubamärgi all opereeriva ASi Telspec Trade juhataja Kristjan Tiik ütles, et mobiili teel on tehinguid juba tehtud ja need on olnud edukad. ?Esmane mulje on selline, et seda süsteemi võiks võtta kasutusele mõnes kaugemas müügipunktis, kus puudub kaardiga maksmise võimalus,? sõnas Tiik.