Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Vaata Maailma kui proovisõit internetti
Kui te lähete autosalongi, siis võimaldatakse teil soovi korral tasuta proovisõitu. Auto antakse umbes tunniks ajaks, kõrvalistmel istub tavaliselt firma esindaja, et te saaksite jooksvalt ehk sõidu peal tekkinud küsimustele vastuseid (ja ei teeks autole liiga). Kuid uue mõnusa auto rooli keerata lubatakse teile mitte sellepärast, et olete mõnus inimene, teil on ilusad silmad ja pikad jalad (ehkki vahel ka vist sellepärast), vaid seepärast, et te olete auto potentsiaalne ostja ehk firmale tulu toov objekt.
Nii nagu autofirmad korraldavad potentsiaalsetele klientidele proovisõite, korraldasid Vaata Maailma projekti sponsorid 100 000 inimesele kaheksatunnist ?proovisõitu? internetti. Vaata Maailma, mille lõplikuks eesmärgiks kulutati Soome internetiseerituse tasemele jõudmist, on mõnus, nutikas ja mittepealetükkiv reklaamikampaania firmadele, kes koolitust rahastavad.
Projekti sees on mitu suuremat ja väiksemat firmat, põhilised toetajad on Hansapank, Ühispank, EMT, Eesti Telefon. Just nende firmade toredatest e-teenustest ja toodetest tehakse kõige rohkem juttu nii kursuste käigus kui ka kaasa antavas käsiraamatus. Õpetatakse, kuidas kasutada e-panga teenuseid Hanza.neti ja U-Neti näitel, tutvustatakse, mida saab teha EMTi kodulehel ja Eesti Telefonile kuuluvas Hot.ee?s jne. Seega on suur tõenäosus, et kui inimene huvitub tõepoolest internetist ja selle lõpmatutest võimalusest, soetab ta koju ET Atlas ADSLi ja teeb makseid netis just nende pankade abil.
Moraalselt pani projektile õla alla ehk andis heakskiidu suurejoonelisele reklaamikampaaniale Eesti riik ? Vaata Maailma raames tutvustatakse ID-kaarti, mis on Eesti riigi toode. Samuti räägitakse digitaalallkirjast, mille kasutamiseks tuleb hankida kolme aasta pärast ID-kaarti väljastamist uut, juba tasulist sertifikaati Hansa, Ühise, EMT ja ET ühisfirmast, Sertifitseerimiskeskusest.
Muidugi ei ole Vaata Maailma projekti puhul tegemist 100 reklaamiga, kursustel õpetatakse ka reklaamivabu asju - faili ja kausta ehk folderi loomine ja kopeerimine, hiirega klikkimine, teksti sisestamine ja brauseri kasutamine jm. Projekt ei piirdu üksnes koolitusega ? Vaata Maailma sponsorid viivad arvutid maale, paigaldatakse püsiühendusi, luuakse avalikke internetipunkte, sõjaväe internetipunkte, aidatakse ettevõtetel luua töötajate arvuti- ja internetiga varustatud puhkenurki, toetatakse kõrgkoole ja riigiinfosüsteeme, võimaldati õpetajatel (ja muide ka oma töötajatel) osta arvuti soodsamalt.
Koolitusel tehakse juttu ka projektiga mitteseotust Everyday?st, Google?ist, Postimees Online?ist jne, kuid erilist tähelepanu neile ei osuta ja see on arusaadav, sest kes maksab, see tellib ka muusika.
Muidugi võiks Hansapank selle asemel, et panna kolme aasta jooksul Vaata Maailma projekti 100 miljonit krooni (mullu investeeris pank VMi 4,6 miljonit) osta sama aja jooksul Äripäevast 2000 lehekülge reklaami ?Kasutage hanza.netti!? Kas mõju oleks suurem? Võib-olla, aga kahtlen. See tüütaks kiirelt ära ja tekitaks lugejal allergiat, ehkki rõõmustaks reklaamiosakonda.
Nii nagu autoga proovisõitude puhul, nii Vaata Maailma interneti- ja arvutikursuste puhul on kindlasti kindel osa inimesi, kelle jaoks on sellest osa võtmine puhas lühiajaline joyride. Ühekordne proovisõit ei tee inimesest autoomanikku, ühekordne arvutikasutamine ja presidendi kodulehe külastamine kursustel ei tee veel inimesest internetikasutajat, hanza.neti või Atlas ADSLi klienti.
Ka automüüja teab, et kõik proovisõidu sooritanuist autot ei osta, seda teeb ehk üks viiest, kümnest või kahekümnest, ent tuleb ikka lasta teha proovisõite, sest see on üks argument just selle margi auto müügiks.
Vaata Maailma projekt on tervikuna siiski tore. Ei mingeid kohustusi, ei mingeid lepinguid, tule, katseta, vaata internetimaailma, äkki hakkab meeldima. Mulle meeldib. Juba aastast 1996.