• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 31.10.03, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Valvekoer osutus sülekoeraks

Agressiivselt Eesti turismiturule tuleval Marhaba Toursil õnnestus teha juhtivate ajalehtede, ajakirjade, Raadio 2 ja TV3 ajakirjanikele kingitus Egiptuse puhkusereisi näol.
Äripäeva hinnangul läksid kingituse vastu võtnud ajakirjanikud ja meediaväljaanded vastuollu ajakirjanduseetikaga ning kahandavad kogu meedia mainet. Selle sammuga on ühiskonna valvekoeraks peetud ajakirjandusest saanud Eestis ühe turismifirma sülekoer.
See ei ole esimene kord, kui ajakirjanikud lasevad endale meelehead pakkuda. Otsustasime sellest reisist kirjutada, sest peame õigeks neljanda võimu ebaeetilist käitumist lugejale näidata. Meedia peab ise oma käitumist jälgima ja kontrollima, keegi teine seda ei tee. Sellel eesmärgil on koostatud ajakirjanike kutse-eetika.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Viimastel nädalatel on ajakirjandus rünnanud Riigikogu hüvitisi. Ajalehed ilmutavad kõige rohkem reisivate Riigikogu liikmete edetabeleid. Advokaat Viktor Kaasiku juhtumi puhul kritiseeris meedia advokaatuuri tegevusetust. Meedia kritiseeris Tallinna linnaametnike tutvumisreisi Rootsi, mille tulemuseks oli miljonikäimla paigaldamine Toompeale.
Kuid ajalehed lubavad oma ajakirjanikele teha kulukaid kingitusi ning ajakirjandusjuhid tõdevad, et tegemist on piiripealse juhtumiga. Selles valguses tundub poliitikute, ametnike, advokaatide jt kritiseerimine õõnsana ning ajakirjanike kutse-eetika sisutühja dokumendina.
Päevalehe vastutava väljaandja Aavo Koka sõnul on maailmas tavaks, et firmade kulul reisivad auto-, reisi- ja meelelahutussektorist kirjutavad ajakirjanikud. Tal on õigus. Sarnaselt teiste ajalehtedega käib Äripäeva autorubriigi toimetaja testimas uusi automudeleid. See on levinud praktika, sest ajakirjaniku näol on tegemist eksperdiga, kes võrdleb erinevaid mudeleid. See on üks osa tema tööst.
Tänases Äripäevas kirjeldatud juhtumi puhul on tegemist puhkusereisi kinkimisega. Egiptuse-reisi seltskond ei koosne ainult reisiteemal kirjutajatest. Seal on ka peatoimetajaid, tegevtoimetaja, uudistetoimetajaid.
Päevalehe ajakirjaniku osalemist kommenteerides lausus peatoimetaja Priit Hõbemägi, et tema hinnangul pole eetilist probleemi, kui ajakirjanik võtab kingituse vastu puhkuse ajal. Puhkusel on ka Postimehe ja SL Õhtulehe Egiptusesse lennanud ajakirjanikud.
Kui kolme suurema päevalehe juhid on seisukohal, et töövälisel ajal kallite kingituste vastuvõtmine ei ole taunitav, siis tuleb vastavalt muuta ajakirjanike kutse-eetikat. Nii oleks kõigil lugejatel ja firmadel üheselt teada, millal teha kingitusi ning millal mitte.
Miks on ajakirjanikel keelatud kingitusi vastu võtta? Sellepärast, et kaitsta lugejat, televaatajat, raadiokuulajat. Ajakirjanik on väärtusliku kingituse saajana ettevõtte ees tänuvõlglane ja tal on raske kirjutada firmast kriitilist artiklit. Või eelistab ta positiivsetes turismiteemalistes uudistes kasutada allikana Marhaba Toursi esindajat.
Kui Äripäev poleks sellest reisist täna kirjutanud, siis kindlasti oleks varsti ilmunud mitmes väljaandes ilus reisilugu Marhaba Toursist ja Egiptusest. Tosina ajakirjaniku puhkusereisi kulu on turismifirmale odavam kui tosinasse meediaväljaandesse reklaami osta.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Ja kui tegemist ei ole reklaami, vaid ?sõltumatu? ajakirjaniku kirjutisega, siis on nii lihtsam veenda lugejat konkreetse firma kauba või teenuste headuses.
Üks Eesti turundusõppejõud jagab ühes Eesti ülikoolis tulevastele äri- ja turundusjuhtidele järgmisi õpetussõnu: kodustage endale ajakirjanik, see on kõige tõhusam ja odavam võimalus toodete ja teenuste reklaamimiseks.
Autor: ÄP

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 10 p 18 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele