Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Laojääk vihjab reklaamivajadusele
Reklaamiagentuur Arsenal juhi Heiki Kurmi sõnul on esimene märk reklaamivajadusest laojääk. Kuna Eestis seda märki tihti eiratakse, heliseb teine alarmkell siis, kui kaup on müügis, aga müüki ei toimu.
Idea AD strateegilise juhi Paavo Pettai sõnul peaks reklaamile mõtlema juba firmat asutades. Juhul, kui tegevus juba käib, on esimeseks märgiks, et on vaja reklaami, suur n-ö külmade kontaktide osakaal. Kui ettevõttega võtavad ühendust ainult enda müügitöö tulemusel saavutatud kontaktid ning tulemustega ei olda rahul, on aeg mõelda reklaamitegevusele.
Ka Media House?i projektijuht Krista Raid nendib, et reklaam pole pelgalt suurfirmadele, vaid oma toodete/teenuste tutvustamisele ja müügile peaksid mõtlema kõik ettevõtted juba siis, kui tehakse äritegevuse alustamise plaane. ?On ju turundusguru Philip Kottler öelnud: ?Ilma reklaamita äri tegemine on nagu tüdrukule pimedas silma pilgutamine?,? lisab Raid.
Pettai sõnul peaksid investeeringuplaanides olema sees ka summad kommunikatsioonile ? firmagraafika, müügi- ja infomaterjalid ning veeb on asjad, mis peaksid olemas olema igal ettevõttel. Selleks kuluvad summad, mis rahuldaks väikefirma vajadusi, pole suured. Selle raha peaks iga tõsisemat äritegevust plaaniv ettevõte igal juhul leidma, sest vastasel juhul on ettevõtte olemasolu üldse raske tuvastada.
Pärast seda, kui on kirje telefoniraamatus, silt uksekohal ja lehekülg internetis, mis on käsitletav eelkõige infona, tuleb mõelda reklaamile. Reklaam tähendab tegevusi, mis sellele infole viitama hakkavad. Üldine reklaamipõhimõte võiks olla see, et mida vähem raha, seda teravam idee. Siis on võimalik ka väikse rahaga silma paista, lisas Pettai.
Kurmi sõnul vajab alustav firma oma kauba usaldusväärsuse tõestamiseks teinekord suuremaid kulutusi kui tootmisesse investeeritud summad. ?Tihtipeale visatakse aga pisikene summa, 15 000, näiteks raadiosse ning jäädakse ootama tulemust. Tulemust ei tule, sest summa on väike, rahapaigutus vale ning pealegi, reklaami peab tegema pidevalt, et tarbija ei unustaks,? nentis Kurm.
Kuigi meediakanalite valik sõltub paljuski reklaamitava kauba iseloomust, on Kurmi sõnul mingi kriitiline summa, millega saab tulemusliku reklaamikampaania.
?Kui kaup on suunatud laiale sihtgrupile, siis on paslik kasutada vaese mehe telerit ehk raadiot ? kriitiline ühekordne summa ca 25 000 kr. Kitsale grupile suunatud kaupa saab aga reklaamida telefonimüügi jms personaalsemate lähenemisvõtetega ? kriitiline summa ca 20 000 kr,? selgitab Kurm. Suhteliselt odav meetod on otsepostitus, kuid selle efektiivsus võib jääda Pettai sõnul madalaks. Aga proovida tasuks kindlasti. Võtmekohad on siin potentsiaalse sihtrühma määramine ja sõnumi sisu.
Pettai sõnul ei tohi mööda vaadata ka sihtrühma asukohast. Kui tegutsetakse maakonna tasandil, pole üleriiklike kanalite kasutamisel mõtet. Et reklaami sõnum jõuaks sihtgrupini, tasuks kanaleid omavahel võrrelda, et leida see, mida sihtrühm tarbib kõige rohkem.
?Kui eelarve jääb ikka väga väikeseks, siis tasuks pigem raha koguda ja näiteks üle aasta massikommunikatsiooni panustada ning vahepeal kogu jõud aktiivsesse müügitegevusse suunata,? lisab Pettai.
1. Alustaval firmal on pisike reklaamieelarve ja kampaania eesmärk on tutvustada sihtrühmale firmat ja pakutavaid tooteid/teenuseid.
- Soovitused:
Kuna tegemist on informeeriva kampaaniaga, tuleks reklaamisõnumi levitamist alustada nendest kanalitest, millest reklaami sihtrühm eelistab hankida informatsiooni. Parimaks kanaliks on sellisel juhul internet, kuulutustelehed, telefoniraamatud, infotelefonid, sihitud otsepostitus. Kindlasti tuleb valmistada ka kodulehekülg, kus kirjas pakutavad tooted/teenused, nende kirjeldus ja kontaktisiku või müügimehe andmed.
2. Väikefirma on spetsialiseerunud mõne laiatarbekauba tootmisele ja tahab oma toodet tutvustada laiemale sihtrühmale, aga reklaamieelarve on pisike.
- Soovitused:
Tehke toote degusteerimisi müügikohtades. Sellise kampaania eelisteks on vahetu kontakt tarbijaga ja võimalus saada tarbijalt kohe tagasisidet. Hiljem võiks degusteerimistele järgneda ka väike järelkampaania. Kasutada võiks reklaampindu kaupluste ostukärudel. Sellise kampaania ettevalmistamine eeldab natuke pikemat planeerimist. Ostukärude reklaampinnad ei pruugi olla vabad teile sobival perioodil.
3. Teil on plaanis avada oma juuksurisalong või õmblustöökoda. Reklaamieelarvet pole planeeritud, aga kliente oleks hädasti vaja.
- Soovitused:Kutsuge sõbrad, tuttavad, sugulased, naabrid mõnusale koosviibimisele. Tutvustage neile oma tooteid, teenuseid ning jagage kõigile kupong sõnumiga: võta sõber/tuttav kaasa, saad teenuse/toote soodsamalt. Sõbrad, tuttavad hakkavad sõnumit edasi levitama ja nii tekib suust suhu reklaam, mis on väga hinnatud ja usaldusväärne kommunikatsioonivorm. Sellise kampaania eelarve on kupongi valmistamise kulud pluss koosviibimise söögile/joogile tehtud kulutused.
Allikas: Krista Raid, Media House