Tõnu Tramm • 11. detsember 2003 kell 22:00

Impreza-meeste trikid tõstsid Subaru kindlustushinna lakke

Üha sagedamini kurdavad mõned autoomanikud, et minnes pikendama kaskokindlustuse lepingut, on vahe eelmise lepingu maksumusega vaat et kahekordne. Eriti kurjad on Subarute, samuti vähelevinud Ameerika autode jt omanikud.

Hinnatõusu põhjuseks on tõsiasi, et kui siiani diferentseeris sõidukikindlustuse hindu vastavalt konkreetse margi või mudeli kahjusummadele vaid üks kindlustusfirma kuuest, siis nüüdseks on samale põhimõttele üle läinud juba neli seltsi. Põhimõte on selles, et kui portfelli tekivad grupid, mis erinevad keskmisest kliendist, siis hakatakse neid vastavalt ka tarifitseerima.

?Näiteks meie statistika alusel juhtub keskmisel Subarul üle kolme korra sagedamini kaskokahjusid kui keskmisel Volkswagenil,? nendib ASi Salva Kindlustus kindlustusdirektor Urmas Kivirüüt. Tema sõnul räägib kahjustatistikat vaadates auto üsna palju oma peremehe kohta. ?Üks markantsemaid näiteid seletuskirjadest on ühe Subaru omaniku fraas: kurvi minnes tundub, et lõikasin pisut palju ja auto vasak alumine äär käis vastu asfaldi serva, lõhkudes küljekarbi ja ProDrive küljeliistu,? meenutab Kivirüüt üht seletuskirja.

Kõrgemat riski kannavad Kivirüüdi sõnul ka näiteks Toyota Land Cruiser, S-seeria Audid ning autod, mille varuosad või remont on keskmisest kallim, näiteks erinevad USA turu jaoks toodetud autod ja luksusautod.

Üks automarkidest, mille kahjusagedus on alla keskmise, on Volvo. ?Ilmselt on tõepõhi all naljatusel, et parim kasko- ja liikluskindlustuse klient on fourty plus Volvo driver ehk üle neljakümne aasta vana Volvo omanik,? tunnistab Kivirüüt.

Ka If Eesti Kindlustuse sõidukikindlustuse tootejuhi Tarmo Lääne sõnul kasutavad nad sarnast põhimõtet ning lähtuvad siinjuures juba rohkem konkreetsest mudelist, mitte margist tervikuna. Eriti puudutab see n-ö sportmudeleid ehk Subaru Impreza WRXi, Mitsubishi Evot jt. Kõige madalama riskiastmega on Lääne sõnul nn suured pereautod, nt Saab. ?Otseselt kaks korda pole korraga ühegi automudeli kindlustusmakseid tõstetud, kuid mõne mudeli puhul võib kindlustusmakse paari aasta taguse kindlustusmaksega võrreldes olla kaks korda suurem küll,? nendib Lääne ja lisab, et hinnatõus puudutab ainult mõningaid väheseid, eriti suure kahjususega mudeleid, Eestis kindlustatud autode põhimassi moodustavate Peugeot?de, Volkswagenite, Hondade jt kindlustusmaksed on jäänud samaks.

Pisut ebaõiglane on see süsteem vanemate autode puhul, mille turuväärtus langeb, tariifid aga mitte. Urmas Kivirüüt tunnistab, et avarii korral on ka 7aastase auto remondikulud ligilähedased selle 3 aasta vanusele analoogile. ?Nende aastamakse peab olema seega absoluutarvudes samasugune, kuid võrreldes sõiduki turuväärtusega võib see ulatuda siis juba üle 10% sõiduki turuväärtusest.?

Igatahes on alati kasulik auto soetamisel ja sõidukikindlustuse lepingu pikendamisel võtta pakkumisi eri seltsidest, et leida konkreetsele autole soodsaim variant.

- Vabatahtliku kindlustuse puhul pole kindlustusmaksel mingeid piirmäärasid, ehk kui Subarute remondikulud veelgi kasvavad, kasvavad vastavalt ka nende tariifid.

?Erinevalt kohustuslikust liikluskindlustusest on kaskokindlustuse hind siiani olnud ja on ka edaspidi turumajanduse tingimustes vabalt kujunev ja iga seltsi enda otsustada, kas ja kuivõrd diferentseeritakse hindu automarkide järgi,? tunnistab Eesti Kindlustusseltside Liidu tegevdirektor Katrin Hanko ja lisab, et kaskokindlustuse keskmine hind on olnud samal tasemel juba pikemat aega, konkreetsete markide osas on aga muutusi toimunud küll.

- Selline süsteem on maailmas muutunud täiesti tavapäraseks ja Eesti Kindlusvõtjate Liidu eestvedaja Aare-Matti Inglist leiab, et seda on igati õiglane ka Eestis rakendada: ?Seltsi poolt on igatahes õiglasem küsida riskiohtlikuma või kallimalt taastatava sõiduki kindlustamisel omanikult adekvaatne kindlustusmakse, kui hakata hiljem kindlustusjuhtumi korral hüvitamisega puiklema või sõidukit kusagil n-ö nurga taga ebarahuldavalt taastama.?

Samal teemal autofoorumites:

- ?Möödunud kevadel, kui Impreza ostsin, tuli välja, et selle auto puhul (kõik STI meeste kiiruskatsed nuheldakse ka 125 hp pereauto ostnu kaela) on hinnavahe erinevatel seltsidel umbes kahekordne ? see sõltub tugevalt konkreetse margi kahjustatistikast antud seltsis. Tookord sai odavaim (If) valitud ja sel kevadel olin ise laisk, ei kuulanud maad ja ei hakanud hindu uurimagi, ütlesin Ifile, et pikendan ära ja saatku arve. Kahte korda päris kallimaks ei läinud, u 50% ainult (3400 pealt kvartalis 5000 peale).?

- ?...tundub, et peab kogu aeg kaskol silma peal hoidma, teab, millal auto välja vahetada, et odavamalt hakkama saada?.?

- ??töökaaslane müüs just sel põhjusel eelmise aasta Foresteri maha. Ei jõudnud ära kiruda, kui loll oli, kui autot ostes kindlustussummale tähelepanu ei pööranud. Põhjuseks üle nipli sõitnud Imprezad?.?

Hetkel kuum