Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kütuseröövel katusel

    Peasüüdlast pole seejuures vaja kaugelt otsida: selleks on suurenenud õhutakistus. Tahate tõestust? Ei midagi keerulist. Kujutlege ennast ette vihmavarjuga sügisese tormituule kätte. Niikaua, kuni vihmavari on kinni, ei valmista sellega liikumine mingit probleemi. Niipea, kui vihmavari on avatud, nõuab sellega vastutuules liikumine tõsist pingutust.
    Sama võrdlus kehtib ka auto puhul: suusaboks või jalgrattaraam kujutavad endast ette "langevarju", mis sõiduvahendiga pidevalt kaasas "lohiseb". Reaalses elus tähendab see, et ligi 60 protsenti auto jõuallika poolt toodetavatest hobujõududest läheb maanteekiirusel liikudes õhutakistuse ületamiseks. Suurenenud õhutakistuse tõttu on seega näiteks 90kilomeetrise tunnikiiruse hoidmiseks kulutada kuni kümme protsenti rohkem kütust kui ilma selleta.
    Kui teil on auto, mille paaki mahub 60 liitrit kütust ning keskmise kütusekulu kümme liitrit, õnnestub ühe tankimisega läbida 600 kilomeetrit. Liiter suurem kütusekulu võimaldab läbida aga vaid 540 kilomeetrit.
    60 kilomeetrit läheb kaduma lihtsalt seetõttu, et viimasel rattarallil või suusasõidul käimise järel ei olnud aega raami/boksi katuselt eemaldada.
    Siinkohal tasub meenutada veel üht fakti koolifüüsikast: õhutakistus suureneb võrdeliselt kiiruse ruuduga ehk kiiruse kahekordistumisel takistusjõud kasvab 4 korda. Seega, mida kiiremini "langevarju lohistav" sõiduk liigub, seda suurem on ka kütusekulu.
    See oli ka põhjuseks, miks USAs kehtestati 1970ndate alguses kogu riigis 55 miili suurune maksimaalkiirus: see pidi aitama kokku hoida tollal kallihinnalist kütust.Õhutakistuse vähendamiseks on suuski mõistlik katusele paigaldada ka nii, et nende ninad ei oleks vastu sõidusuunda. Seda on mõistlik meeles pidada juhul, kui kasutusel ei ole täiesti suletav suusaboks.
    Sama kehtib ka lainelaua vedamise kohta: seda soovitatakse paigaldada nii, et selle ülespoole vaatav ninaosa poleks sõidusuunas.
    Üks soovitus veel: õhutakistust aitab vähenda ka see, kui muuta katusele kinnitatud suusaboksi või raamide asendit.
    Vilistamine sõidu ajal annab märku sellest, et mõistlik on katusele paigaldatud esemete asendit muuta.
  • Hetkel kuum
Anu-Mall Naarits: dialoog tehisajuga – Eesti sport vajab innovatiivset andmepanka
Kui investeeriksime spordiandmete panka saaksime oma SKP kasvatamiseks kasuliku mootori, kirjutab spordiinnovatsiooni teemal tehisintellektiga nõu pidanud Anu-Mall Naarits arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Kui investeeriksime spordiandmete panka saaksime oma SKP kasvatamiseks kasuliku mootori, kirjutab spordiinnovatsiooni teemal tehisintellektiga nõu pidanud Anu-Mall Naarits arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Peeter Koppel: ees võib oodata inflatsiooni teine laine
SEB privaatpanganduse strateeg Peeter Koppel hoiatas Äripäeva raadio hommikuprogrammis teise inflatsioonilaine eest ning hindas, et kuigi energiahinnad on kindlasti üks oluline inflatsiooni komponent, siis päris juurpõhjusena seda vaatlema ei peaks.
SEB privaatpanganduse strateeg Peeter Koppel hoiatas Äripäeva raadio hommikuprogrammis teise inflatsioonilaine eest ning hindas, et kuigi energiahinnad on kindlasti üks oluline inflatsiooni komponent, siis päris juurpõhjusena seda vaatlema ei peaks.
Investor, kelle juures käivad rahahädas inimesed nõu küsimas
Jekaterina Tindi lugu investoriks saamisel algas aastal 2010, kui ema kinkis talle raamatu “Rikas isa, vaene isa”. Seda lugedes tabas tulevast investorit teadmine, et inimesel on võimalik ka niimoodi raha teenida, et tegelikult raha teenib ennast ise.
Jekaterina Tindi lugu investoriks saamisel algas aastal 2010, kui ema kinkis talle raamatu “Rikas isa, vaene isa”. Seda lugedes tabas tulevast investorit teadmine, et inimesel on võimalik ka niimoodi raha teenida, et tegelikult raha teenib ennast ise.
Reaalajas börsiinfo
Lillemüüja laseb pikalt tegutsenud äri pankrotti: pole enam mõtet
Varem Viru lilleturul kioskit pidanud lillede jaemüügiga tegelev Kaeralill koondas töötajad ja läheb pankrotti.
Varem Viru lilleturul kioskit pidanud lillede jaemüügiga tegelev Kaeralill koondas töötajad ja läheb pankrotti.
Boroditš võitis Tallinnalt 90 000 eurot
Endine poliitik ja Tallinna Linnatranspordi juhatuse liige võitis kohtuvaidluses ettevõttega hagi, mille eest määrati talle 90 000 euro suurune hüvitis ühes viivistega.
Endine poliitik ja Tallinna Linnatranspordi juhatuse liige võitis kohtuvaidluses ettevõttega hagi, mille eest määrati talle 90 000 euro suurune hüvitis ühes viivistega.
Sõda pühkis kolmandiku Ukraina majandusest
Ukraina majandus vähenes eelmisel aastal ligikaudu 30 protsenti, võttis Soome Panga arenevate majanduste uurimiskeskus Bofit kokku Ukraina ametiasutuste esialgsed andmed.
Ukraina majandus vähenes eelmisel aastal ligikaudu 30 protsenti, võttis Soome Panga arenevate majanduste uurimiskeskus Bofit kokku Ukraina ametiasutuste esialgsed andmed.
Air France-KLM ja Lufthansa jahivad pankrotistunud lennufirmat
Air France-KLM ja Saksa lennuhiid Lufthansa soovivad mõlemad osta Suurbritannia pankrotistunud lennundusettevõtet Flybe, vahendab Bloomberg.
Air France-KLM ja Saksa lennuhiid Lufthansa soovivad mõlemad osta Suurbritannia pankrotistunud lennundusettevõtet Flybe, vahendab Bloomberg.

Olulisemad uudised

Nädala lood. Kinnisvaramadin Tallinna kesklinnas, vaesuvad vallad ning meditsiinifirma välkpankrot
Äripäeva tellijaid kõnetasid sel nädalal enim lood Venemaa ärimeestest, kes võitlevad Tallinnas kinnisvaraarenduse pärast, ja lugu üleöö pankrotti läinud meditsiinifirmast.
Äripäeva tellijaid kõnetasid sel nädalal enim lood Venemaa ärimeestest, kes võitlevad Tallinnas kinnisvaraarenduse pärast, ja lugu üleöö pankrotti läinud meditsiinifirmast.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.