Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tee võtmetöötajad firma omanikeks
Tänane Äripäev räägib EKO Majade loo. Selle firma töötajad lõid omaniku selja taga sarnase nimega ja samasuguseid maju tootva ettevõtte EKO Eramud, jättes endisele tööandjale-omanikule firmast vaid tehnilise kesta.
Äripäeva meelest aitab selliseid juhtumeid kõige paremini ära hoida ettevõtte võtmetöötajate kaasamine omanikeringi.
Ettevõtte käekäik sõltub otseselt selle omanikust. Ka see, mil viisil toimub ettevõtte ülevõtmine - kas paneb senine juhtkond sirge seljaga rahapakid lauale ja ostab firma või lahkuvad võtmetöötajad n-ö tagaukse kaudu. Õnneks tuleb esimest Eestis palju sagedamini ette kui teist - viimastest aastatest näiteks Amserv Grupp, Standard, Baltika jpt.
Teist teed ei soovita toimetus kellelegi, olgu põhjused millised tahes - see võrdub noahoobiga selga.
Ilmselge on, et EKO Majade töötajail polnud firma vastu kübetki lojaalsust. Ning nad olid ettevõttest üle ja välja kasvanud.
"Töötaja lojaalsust ei saa osta," märkis paar aastat tagasi Äripäevas Euroopa juhioskuste arendamise keskuse direktor Alexandre Havard. "Töötajalt ei saa nõuda lojaalsust tööandja vastu, kui ta ei tunneta esmalt ettevõtte juhtide lojaalsust tema vastu." Toimetuse meelest ongi omaniku-juhi suurim lojaalsuse märk töötajaile see, kui ta loovutab neile tüki oma ettevõttest.
Võimalusi, kuidas töötajad firma suhtes lojaalsemaks muuta, on tegelikult palju rohkem, alustades koolitustest, ühistest pereüritustest ja tervisespordi toetamisest mitmesuguste boonussüsteemide ja firma kasumi jagamiseni, kuid isiklikud aktsiad toovad töötajateni ka arusaama nende endi vastutusest firma käekäigu eest.
Ettevõtja jaoks on aktsiate loovutamine töötajaile mitte üksi majanduslikult (kaasomanikud saavad oma osa dividendidest), vaid ka emotsionaalselt raske samm, sest ettevõtte loomine on väga suure töö tulemus. See on nõudnud hulga raha, kulutanud närve ja peaaegu kogu tema aja. Firma on sisuliselt ettevõtja laps ja oma last ei taha ju keegi teistega jagada. Kui praegu pealegi nii hästi läheb... võib ettevõtja mõelda.
Samas ei sünni firma ega selle edu ilma töötajateta. Jagades firmat võtmetöötajatega, seob omanik nad tugevamini firmaga. Praegu, tööjõupõua ajal on see eriti oluline. Suuremat palka pakkudes võib konkurent töötaja üle lüüa, omanikku aga nii kergelt mitte.
Plusse on teisigi: tulevikus tugev meeskond, kellega teha plaane ja kaaluda riske, kellele ei pea enam seletama kulude kärpimise vajadust või põhjendama ületunde. Ja tööjõuturul torkab sellist perspektiivi pakkuv ettevõte teiste seast kindlalt silma - seda lihtsam on leida uusi häid töötajaid.
Autor: ÄP