Toetada sõltumatuid meediauuringuid. Maksma kinni uuringuid, mis näitavad meediat tellijale meeldivas suunas? Milliseid meediauuringuid praegu ei tehta, mida oleks vaja maksumaksja raha eest teha? Kui jutt on vajalikust teadusuuringust, siis võiks see raha tulla kas ülikoolidelt või teadusasutustelt.
Toetada ajakirjanike õpinguid, sh välismaal. Sellega on see lugu, et iga väljaanne leiab hetkel ka ise võimaluse oma ajakirjaniku motiveeritud õppimisvõimaluse rahastamiseks välismaal. Lisaraha on muidugi tore, kuid kardan, et seda hakkavad kasutama Ajakirjanike Liidu liikmed.
Teadmiseks lugejale - Ajakirjanike Liit ei esinda Eestis tegevajakirjanikke. Kahjuks. Enam kui poole tuhande liikme seas on riigimeedia esindajate kõrval peaasjalikult poliitikud, nende hääletorud ja nõukaaegsed ajakirjanikud. Keda suurtesse meediaväljaannetesse tööle ei võeta.
Mul pole midagi elutööpreemiate vastu, eakate inimeste auhindamisele. Kuid selleks ei pea looma eraldi sihtasutust, mis hakkaks Ajakirjanike Liidu näpunäidete alusel raha valikuliselt jagama.
Tegijatel terendab silme ees aasta 1925, mil toonane ajakirjanike sihtkapital loodi. Mööda on läinud üle 80 aasta ja meedia võrreldes I vabariigi ja eriti selle lõpuajaga hoopis teine. Õnneks.
Kultuurkapitalis on kaheksa sihtkapitali. Alates rahvakultuurist kuni kirjanduseni. Kõik kaunid kunstid, neid võib rahastada keskvõimu poolt küll, midagi hullu ei juhtu. Nii nagu võib oma Kalevipoja hiidskulptuuri rahastamiseks skulptor ka võimuerakonda astuda.
Ajakirjanik seda ei tohi. Ajakirjandus pole kaunis kunst, vaid hoopis maalähedasem asi. Demokraatliku eluvormi eeltingimus. Ajakirjaniku ülesanne on aidata rahval asjadest aru saada, aidata teha valikuid valimistel, aidata rahval kedagi hukka mõista või premeerida.
Ajakirjaniku sõltumatus on kõige alus, enda sidumine mingi väljaande-välise rahaandjaga kabelimats. Kahtlen, kas kultuurkapitalilt toetust saanud ajakirjanik võtaks ette loo kapitali juhataja kasiinolembusest või sihtasutuse nõukogu liikmega seotud äri pahupoolest, kui esimest ja kõige labasemat näidet otsida. Kes maksab, tellib muusika. Ka kaude.