• OMX Baltic−0,11%296,89
  • OMX Riga1,38%916,06
  • OMX Tallinn−0,85%2 019,08
  • OMX Vilnius0,02%1 218,19
  • S&P 500−0,01%6 449,15
  • DOW 30−0,08%44 911,82
  • Nasdaq 0,03%21 629,77
  • FTSE 1000,17%9 172,96
  • Nikkei 225−0,38%43 546,29
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%94,09
  • OMX Baltic−0,11%296,89
  • OMX Riga1,38%916,06
  • OMX Tallinn−0,85%2 019,08
  • OMX Vilnius0,02%1 218,19
  • S&P 500−0,01%6 449,15
  • DOW 30−0,08%44 911,82
  • Nasdaq 0,03%21 629,77
  • FTSE 1000,17%9 172,96
  • Nikkei 225−0,38%43 546,29
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%94,09
  • 04.04.08, 10:39
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Inimesed kulutasid neljandiku oma väljaminekust toidule

Toidukaupade kallinemine ei mõjutanud 2007. aastal toidukulude osatähtsust leibkonna kulutustes, teatas statistikaamet. Sarnaselt varasema aastaga kulus toidule ja mittealkohoolsetele jookidele neljandik väljaminekust.
2007. aastal oli leibkonnaliikme kuukeskmine väljaminek 4358 krooni ehk 17% suurem kui aasta varem. Varasema aastaga võrreldes suurenesid toidukulutused 16%, seda peamiselt toidukaupade kallinemise tõttu. Toidukulutuste osatähtsus leibkonnaliikme kulutuste struktuuris võrreldes 2006. aastaga aga ei muutunud, samuti ei muutunud ostetud toidukaupade kogused. Mullu kulutas leibkonnaliige oluliselt rohkem vaid jahutoodetele ja aedviljadele (mõlemale 20% rohkem) ning piimakaupadele (14% rohkem).
Leibkonnaliikme kulutuste struktuuris suurenes jätkuvalt transpordile ja vabale ajal tehtud kulutuste osatähtsus. Sundkulutuste osatähtsus näitas endiselt vähenemise tendentsi — toidule ja eluasemele kokku kulutas leibkonnaliige kuus keskmiselt 39% väljaminekust ehk 1695 krooni. Aasta varem oli sundkulutuste osatähtsus 40%.
Kuukeskmine väljaminek suurenes kõikides kulugruppides. Enim ehk kolmandiku kasvasid kulutused transpordile. Samuti suurenesid aastaga kulutused söömisele väljaspool kodu, haridusele, rõivastele ja jalanõudele, vabale ajale, toidule ja eluasemele. Transpordikulutuste suurenemist mõjutas bensiini ja ühistranspordipiletite kallinemine, samuti see, et elujärje paranedes on paljud leibkonnad soetanud kasutatud või uue auto. Kohvikutes ja restoranides söömisel põhjustas suuremaid kulutusi nii toidukaupade kui ka vastava teenuse hinnatõus. Vaba aja kulutusi kergitas valmisreisidele kulutatud summade suurenemine. Eluasemekulutusi kergitas peamiselt hinnatõus (nt kallines soojusenergia). Mõnes olulises kulugrupis oli kasv ka märkimisväärselt väike — sideteenustele kulutas leibkonnaliige 18 krooni ja tervishoiule vaid 8 krooni rohkem kui aasta varem.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kulutuste kasvu toetasid 22% suurenenud leibkonnaliikme sissetulekud. Sissetulekute suurenemine on tingitud palgatöö ja pensionide tõusust (vastavalt 25% ja 16%). Mullu aeglustunud majanduskasv sissetulekute kasvu veel ei mõjutanud.
Hinnangud põhinevad leibkonna eelarve uuringu andmetel, mida Statistikaamet korraldab 1995. aastast. 2007. aastal osales uuringus ligi 3400 leibkonda. Leibkonna eelarve uuringut korraldavad statistikaorganisatsioonid harmoniseeritud metoodika alusel kõigis Euroopa Liidu riikides. Leibkond on ühel aadressil elav ja ühist raha kasutav inimeste rühm, kelle liikmed ka ise tunnistavad end ühes leibkonnas olevaks. Erineb perekonnast, mis rajaneb sugulus- või hõimlussuhetel.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    0 k 28 p 21 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele