• OMX Baltic−0,75%300,14
  • OMX Riga0,37%890,14
  • OMX Tallinn−0,46%2 057,53
  • OMX Vilnius0,36%1 196,88
  • S&P 500−0,03%5 980,87
  • DOW 30−0,1%42 171,66
  • Nasdaq 0,13%19 546,27
  • FTSE 1000,45%8 831,07
  • Nikkei 225−0,22%38 403,23
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,38
  • OMX Baltic−0,75%300,14
  • OMX Riga0,37%890,14
  • OMX Tallinn−0,46%2 057,53
  • OMX Vilnius0,36%1 196,88
  • S&P 500−0,03%5 980,87
  • DOW 30−0,1%42 171,66
  • Nasdaq 0,13%19 546,27
  • FTSE 1000,45%8 831,07
  • Nikkei 225−0,22%38 403,23
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,38
  • 06.05.08, 12:29
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Miks alkohol paneb rumalusi tegema

Inimeste aju toimimisele keskendunud uuring näitas, et vaid paar klaasi alkoholi on piisav kogus muutmaks inimene kartmatumaks ning riskialtimaks.
Ajakirjas Journal of Neuroscience avaldatud uurimus näitab, miks on alkoholi tarbinud inimesed valmis rohkem riskeerima. Tegemist on esimese uurimusega, mis analüüsib alkoholi mõju aju võimele ohtu tunnetada, kirjutas The Telegraph.
USA teadlaste Jodi Gilmani ja Daniel Hommeri läbiviidud uuringus osalesid terved noored inimesed, kes tarvitasid alkoholi peamiselt seltskondlikel üritustel. Aju uuriti funktsionaalse magnetresonantstomograafia abil ning jälgiti alkoholi tarbimise tagajärjel toimuvaid muutusi emotsioone töötlevates aju piirkondades.
Kahe 4-minutilise perioodi jooksul süstiti osalejate verre alkoholi või soolalahust ning näidati pilte inimestest, kelle näol oli hirmunud ilme. Platseebot saanud katsealustel tekitasid hirmunud näod ajus spetsiifilistes hirmu- ja ohuvältimise piirkondades suurenenud aktiivsust. Alkoholi saanud osalejatel nendes piirkondades suuremat aktiivsust ei täheldatud, mis näitab, et nad ei suutnud tajuda ohtu.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Lisaks aktiveeris alkohol ajus piirkonna, mis on seotud premeerimistundega – selle süsteemi aktiveerimisvõime on teadaolevalt kõigi sõltuvust tekitavate ainete ühisjoon.
"Selle uurimuse mõte seisneb nähtuses, mille kohaselt ei suuda ohtu hindavad ajupiirkonnad peale alkoholitarbimist teha vahet ohtlikul ja ohutul olukorral,” kommenteeris Chicago meditsiiniülikooli professor Marina Wolf. „Ühest küljes võib suurem julgus lihtsustada peol uute inimestega tutvuste sõlmimist. Teisest küljest ei pruugi aga õnnestuda tüli või kaklust vältida.”
"Kuna uurimus näitas, et selline efekt tuleb tavalistest vabatahtlikest inimestest katsealustel esile alkoholi mõju tõttu spetsiifilistele ajupiirkondadele, on inimestel raskem väita, et neid alkohol rumalusi tegema ei pane,” ütles Wolf.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 27 p 19 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele