• OMX Baltic0,07%300,58
  • OMX Riga0,97%888,53
  • OMX Tallinn0,1%2 058,29
  • OMX Vilnius0,04%1 198,54
  • S&P 5001,11%6 092,18
  • DOW 301,19%43 089,02
  • Nasdaq 1,43%19 912,53
  • FTSE 1000,01%8 758,99
  • Nikkei 2250,21%38 871,43
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,91
  • OMX Baltic0,07%300,58
  • OMX Riga0,97%888,53
  • OMX Tallinn0,1%2 058,29
  • OMX Vilnius0,04%1 198,54
  • S&P 5001,11%6 092,18
  • DOW 301,19%43 089,02
  • Nasdaq 1,43%19 912,53
  • FTSE 1000,01%8 758,99
  • Nikkei 2250,21%38 871,43
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,91
  • 04.02.09, 05:51
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Uued omanikud hoiaks peied ära

Voolikud, mille kaudu pumbati Estonian Airi raha ja kütust, lõigatakse läbi - SASi uue strateegilise kava järgi lähevad SASi ja Estonian Airi teed lahku, kirjutame tänases juhtkirjas.
Kaks nädalat tagasi soovitasime valitsusel loobuda osalusest Estonian Airis - see püsis vaid suurema osaniku rahasüstide toel - ja keskenduda Tallinna lennujaamale.
Konkurentsis niigi kurnatud SAS väsis ootamast - keeruline majandussituatsioon nõuab palju kiiremat reageerimist, kui selleks on suuteline Eesti riik - ja loobus ise. SAS kärbib liine ja keskendub Põhjamaadele. Siiski märgib SAS strateegilise koostöö jätkumist Estonian Airiga. See on meie lennufirma jaoks väga oluline.
Kui SASil on tulevikupilt selge, on see õigupoolest kergendus kõigile osapooltele, eeskätt SASile endale. Estonian Airi jaoks on selge siiski vaid see, et strateegilist investorit on vaja kiiresti. Selleta võib firma koomasse langeda iga hetk - ainult õhu ja Eesti riigi juhtide patriotismiga lennukid ei lenda.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Estonian Airi nõukogu esimehe Olev Schultsi sõnul ei huvitaks uut võimalikku investorit 49protsendiline osalus, vaid kogu firma. See oleks muidugi parim lahendus Estonian Airi jaoks, eriti kui tegemist oleks kogemustega välisinvestoriga. Üks omanik, üks visioon. Takistuseks võib saada aga Eesti riigi kangekaelne soov oma osalusest iga hinna eest kinni hoida.
Senised kogemused ütlevad, et ei pruugi ka kogemustega partner olukorda päästa - ka SAS ei saanud hakkama. Enamikul kogemustega suurtel lennukompaniidel rasked ajad ja lennufirmad pole seetõttu kusagil maailmas praegu investorite soosingus. Seega on rahaka kaasomaniku leidmine Estonian Airile väga keeruline. Kuid mitte võimatu - kõnelusi käib ka soliidsemate Lääne firmadega. Sellegipoolest peab Eesti riigil olema plaan B ka lennukompanii jaoks. Kui riik loobub eelisostuõigusest, uut strateegilist investorit ei leita piisavalt kiiresti ning riik on sunnitud vastutuse Estonian Airi käekäigu eest ajutiselt enda kanda võtma.
Häid lahendusi pole. Loobumine tähendaks Estonian Airi lõppu, mis pole riigi eesmärk. Ostmiseks raha pole. Kui ostuks raha laenatagi, nõuab lennukite õhus hoidmine edaspidi iga kuu miljoneid lisakroone.
Viia osa Estonian Airist börsile, otsides edasi strateegilist investorit - see oleks veel üks võimalus. Majandusminister Juhan Partsi jutust aimdub ka kohaliku raha huvi lennufirma vastu.
SAS on andnud märku, et tema siin enam äri teha ei taha. Huvilistel on kasulik kiiresti tegutseda ja Estonian Air ära osta, et mitte lasta ettevõtet olukorda, kus seda tuleks kohe elustama hakata. Uutel omanikel odavam oma värskete ideedega esialgu veel toimiv ettevõte tervistada.
Autor: 1706-aripaev

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 23 p 4 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele