Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Seljataga võitlusrohke aasta
Seljataga alanud majanduskriis, kütuse hinnaralli, raudteetariifide tõus, oli valdkonnal siiski 2008. aasta tulemusi vaadates muude tegevusaladega võrreldes tugev edumaa. Näiteks kasvas veonduse valdkonnas käive 2007. aastaga võrreldes 2% (üldine käibelangus 3,8%), kasum aga kahanes vaid 1%.
Ettevõtjad kinnitasid, et on valmis pikaks kriisiajaks ning küllap võeti sellest tulenevalt õigeaegselt vastu ka efektiivsust suurendavaid otsuseid. Pankrotiteateid ei tulnud küll väga sageli, ent kõnelustes ettevõtjatega võis kuulda ahastavaid noote.
Kesisemad veomahud tihendasid konkurentsi, maksuvõlgadesse sattunud firmad tegid meeleheitlikke katseid dumping-hindade abil ellu jääda. Kõigil püsima jääda ei õnnestunud, teiste hulgas lahkusid turult Arco Trans ja 20 aastat tegutsenud Alu Veok.
Üleüldises masukeerises tuli suvest alates üha enam lootusrikkaid sõnumeid. Logistika Pluss teatas juulis poolaasta tulemusi kommenteerides, et sel aastal oodatakse häid tulemusi, mis tähendab küll 20% käibe kahanemist, ent kasumi kasvu. Loodetud teenuste sisseostmise trend, millele teenusepakkujad panustasid, prognoositud mahus siiski ei toiminud. Kuivõrd laopindade turg uinus, polnud potentsiaalsetel klientidel ka võimalik oma laost loobuda.
Statistikaameti andmeil jäi madalseis transpordisektoris aasta esimesse kvartalisse, kus müügitulemused olid kõigis transpordiliikides kahe aasta madalaimad.
Tõelise põhja nägid sel aastal ära automüüjad, kes veel aasta algul lootsid, et tarbesõidukite müük langeb kolmandiku. Müügistatistika näitas aga kogu aasta jooksul murettekitavaid numbreid. Juulis langes tarbeautode müük aasta varasemaga võrreldes koguni 83%, mis oli kümne aasta madalaim müügitulemus.
Kriisi mõjul kujunes ümber ka lennundus. Sügisel said kinnitust ka lennu- ja meretranspordi hindade hoogne tõus. Liine sulgevad lennufirmad ja sadade lennukite turult eemaldamine tekitas kunstliku defitsiidi, mis on heaks pinnaseks korduvatele hinnatõusudele. Lennufirmad plaanivad tulevaks aastaks kuni 30% hinnatõusu. IATA (Rahvusvaheline Lennutranspordi Ühendus) usub, et halvim lennunduses on möödas, põhi läbiti juunis ning kahjum jääb järgmisel aastal tänavusest poole väiksemaks.
Jaan Lepp, DSV Transport juhataja
See aasta jääb meelde väga raskena - üle tuli elada mahtude kahanemine ja kohaneda uute majandusoludega. Meie majas on see esmakordne, et käibenumbrid langevad. Positiivne on, et oleme vaatamata kõikidele muredele hakkama saanud. Ma ei näe, et kriis oleks möödas. Aga usun, et järgmine aasta tuleb käesolevaga samal tasemel. Oleme plaaninud 10protsendilist kasvu.
Allan Kiil, Tallinna Sadama juhatuse liige
Lõppeva aasta märksõnad on edu, töörohkus ja läbirääkimised Muuga teemal. Kui sellest kas või pool realiseeruks, oleks küll hästi. Positiivne on, et Tallinna Sadam suutis taastada oma koha Balti meresadamate hulgas ehk siis kolmanda koha. Hea, et Eesti riik on eurole nii lähedal ja Tallinna Sadam suutis sellele kaasa aidata. Oluline on, et reisijate arv peaaegu ei kukkunudki 2008. aastaga võrreldes. Negatiivne on üldine olukord töötuse kasvu ja sotsiaalprobleemidega. Uueks aastaks tegime väga konservatiivse eelarve, kuid loodame seda ületada. Tahaksime 2010. aastal avada Muuga konteinerterminali ning et Muuga ja Paldiski täituksid uute kaubagruppidega.
Sulev Saareväli, EST-Trans Kaubaveod ASi omanik
Veonduses on selle aasta märksõnad raske, vaevarikas, õpetlik, kuid edasiviiv. Arvestades keerulist aega ja valdkonda, on positiivne, et meil on õnnestunud ellu jääda - see oli ka 2009. aasta motoks. Negatiivne on üldine langus, ent inimesel on võime negatiivsest ruttu üle saada. Üldiselt oli ju aasta ilus. Kui nüüd suudab vedaja end majandada nulliga, siis on tegemist eduka ja tugeva firmaga. Ma ei usu, et 2010. aasta saaks tulla parem, kui praegune.
Autor: Tea Taruste