Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Metallifirmade prioriteediks sai tootearendus
Ühel või teisel moel metallide töötlemisega tegelevad ettevõtted tunnistavad, et viimase kahe aasta majandussituatsioon on näidanud suurt ebastabiilsust ning selle negatiivne mõju on nüüdseks jõudnud ka masina- ja metallitööstuse valdkonda.
Valdavalt on firmajuhid seda meelt, et praegu pole aeg paigutada raha ettevõtte laienemise ja tootmismahu suurendamise hüvanguks, küll aga tasub senisest hoogsamalt tegeleda tootearenduse ja kogu ettevõtte struktuuri korrastamisega.
Muide, just praegu on mõistlik silmad lahti hoida ja maad kuulata, ehk õnnestub mõni hättasattunud konkurent üles osta.
Samuti on üksjagu langenud seadmete hinnad, kusjuures turul liigub ka võileivahinnaga müügiks pakutavat tehnikat, mille laenu- või liisingumaksetega on firmad hätta sattunud.
OÜ Raudum Group juhatuse liige Raivo Otepalu märkis, et kui mõnel ettevõttel metallitööstuse sektoris vaba raha juhtub leiduma, siis võiks oma seadmeparki suurendada või uuendada.
"Odavmüüke ja pankrotivarade müüke on ridamisi," kinnitas Otepalu.
Otepalu hinnangul on praegu sobilik aeg mõne ettevõtte ülesostmiseks. Näiteks sellise, kellelt siiani on hangitud materjali ja komponente. See annaks tema sõnul tulevikus konkurentsieelise.
OÜ Kahur juhatuse liige Peeter Tomp on aga seda meelt, et raskel ajal tuleb investeerida turundusse ja müüki, kuigi praktika näitab, et tavaliselt tegutsetakse vastupidiselt - kui majandus langeb, siis kärbitakse kulusid ja sealhulgas turunduseela+rvet.
"Eestlased on Euroopas tuntud oma olematu turunduse poolest," nentis Tomp. "Ma ei soovita tootjatel praegu eriti investeerida uutesse projektidesse või uutesse toodetesse, vaid keskenduda lihtsatele asjadele, mis läbi aegade parima rentaabluse toonud."
Metallitöötlejate toodete turuhinnad, tellimuste portfell ning majandusprognoosid on pidevalt langeva tendentsiga, konkurents muutub aina karmimaks ja ellujäämise võimalused väiksemaks.
Kahtlemata on sellises majandusolukorras raske rääkida vabadest vahenditest, sest kõik rahalised ressursid on suunatud ettevõtte potentsiaali säilitamisele ning selle elujõulisuse tagamisele.
ASi Zircon Technologies turundusjuht Reilika Jugolainen märkis, et majanduskriis on aeg, millal tuleb kriitilise pilguga üle vaadata firma prioriteedid, struktuur, nii rahalised kui ka inimressursid ning otsida lahendusi nende optimeerimiseks.
Kuigi aeg on teatud liiki investeeringuteks küps, saavad nende tegemist endale üldiselt lubada vaid ettevõtted, kel jagub selleks omavahendeid, sest pangad on tootmisettevõtete pikaajalise finantseerimise koomale tõmmanud.
BLRT Grupi kommunikatsioonijuht Anu Hallik-Jürgenstein märkis, et enamik hindadest on languses, mistõttu investeeringute tegemiseks on praegu põhimõtteliselt soodne aeg.
"Küsimus on selles, kas ettevõttel on investeerimiseks vabu vahendeid," ütles ta. "Pangad paraku kas ei finantseeri üldse või pakuvad lühiajalist raha, mis suuremahulisteks investeeringuteks ei pruugi sobida, sest investeering ei tasu ennast nii ruttu ära."
Terätoimituse Eesti OÜ tegevdirektor Tarvo Raag tõdes, et ettevõtte vabad vahendid kadusid näppude vahelt juba jaanuaris-veebruaris ning selle tõttu pole praegu enam muret, mida nendega teha.
"Tavaliselt investeeritakse pankade abiga, aga praegu ei taha pangad kuulda midagi raha väljaandmisest ettevõtetele, kui sa just ei ole sõber või Sõõrumaa," nentis Raag. "Seadmetesse, mis vähendavad inimtööjõu kulu, tasub kindlasti investeerida, kuna nad ei ole kunagi haiged, ei taha puhata jne," märkis Raag.
Eesti töötleva tööstuse üks trend on hinnale orienteeritud tootmise asendumine tehnoloogiale orienteeritud tootmisega.
Tootmistehnoloogia arendamine ja kompetentsete töötajate kasutamine annab õige juhtimise korral ettevõttele kindlasti head eeldused tootlikkuse tõstmiseks ja konkurentsivõime tugevdamiseks. Kriis näitas selgelt, et tehnoloogiasse investeerinud ning suurema lisandväärtusega tooteid valmistavad firmad on edukamad ja elujõulisemad.
Ega tegelikult ka lähitulevikus ei ole oodata järsku tootmismahtude kasvu ning majanduse tuntavat elavnemist. Seetõttu paremini saavad hakkama ettevõtlikumad, ambitsioonikamad ja pidevalt uusi võimalusi otsivad ettevõtted.