• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • 26.10.10, 00:00

Kulude kasv ei peegeldu eelarves

Prisma Peremarketi logistikajuhi Katrin Sormuneni sõnul kasvavad nende jaoks järgmisel aastal kulutused transpordile eelkõige seetõttu, et selle aasta sügisel laienes poekett Tallinnast välja. "Avasime oktoobri alguses oma esimese üksuse Narvas ja avame peatselt Prisma Tartus," põhjendas ta suurenevaid kulutusi.
Siiski täiendavat logistikakulude kasvu Sormunen järgmiseks aastaks ei prognoosi. "Prognoosime, et meie koostööpartnerite hinnad jäävad järgmisel aastal üsna samaväärsele tasemele," lausus ta.
Ka karastusjookide ja õlletootja A. Le Coqi logistikadirektor Erki Lehiste on eelkõnelejaga sarnast meelt. Ta ütles, et ei näe põhjust logistika- ja transpordikulude kasvuks, sest usub, et ka nafta hind püsib järgmisel aastal stabiilsena.
Samas tunnistas Valio Eesti müügi- ja logistikadirektor Mati Virves, et tema arvestab eelarves logistikakulude suurenemisega. "Seda aga eelkõige sellepärast, et suuremad jaeketid kas on juba läinud või siis on peatselt üle minemas oma jaotusele. Meile toob see kaasa logistikakulude suurenemise," möönis Virves. See tähendab, et jaekettide tsentraalsed logistikakeskused, kuhu kaup kokku veetakse ning sealt edasi jaotatakse, teeb ettevõtte kulud jaotusele kallimaks.
Virvese sõnul võib just ülaltoodud põhjusel kulude kasv olla kuni 5%. "Ja eeldusel, et kütuse hind jääb praegusele tasemele," lisas ta.
Logistikateenuste pakkujad on ise aga kulude kasvu ootuses ärevil. Havi Logisticsi tegevjuhi Janek Saareoksa hinnangul kallineb tuleval aasta kindlasti kütus, uus tehnika ja veokid, rehvid, hooldus- ja muud teenused.
"Transpordisektor on esimeste hulgas, kes majanduse kasvu tundma hakkab, seega tekib palgasurve just autojuhtide seas," arutles Saareoks.
Samas peab tema sõnul professionaalne ettevõte ka oma tegevust arendama ja efektiivsemaks muutma, mis paljuski kompenseerib hinnatõusuefekti. "Kuid siinkohal on oluline ka see, et kliendid tulevad muutustega kaasa, sest transporditeenus on mõjutatud sellest, kui paindlikud on tarneahela teised lülid," selgitas ta.
"Hinda sooviks alati tõsta, kui konkurents seda võimaldab," tunnistas Saareoks. Kui palju logistikakulud võivad järgmisel aastal kasvada, ei osanud Saareoks vastata, öeldes, et siin ühest vastust ei ole. "Meil näiteks logistikakulud vähenevad. Uued lahendused ja teenuse paindlikkus kliendiga kokkuleppel võimaldavad seda saavutada," tõdes ta.
Ka Via3Li tegevjuht Elmer Maas tõi välja kolm peamist faktorit, mis logistikateenuste hinda järgmisel aastal mõjutavad. Nendeks on laopindade olemasolu, palgad ja kütuse hind.
Seni on Maasi sõnul hindade alanemisel olnud määravaks suur hulk tühje ladusid. "Praeguse seisuga on enamik suurtest laokompleksidest meie andmetel suures osas täis ja võimalik, et aastatel 2011-2012 tekib vajadus uute pindade järele. Kütuse hind aga kõigub meist sõltumatult," rääkis ta.
Maas ennustas, et firmad, kes suudavad 2011. aastal käibeid kasvatada, võivad arvestada sama logistikakulu osakaaluga ettevõtte kuludes kui 2010. aastal. "Need kliendid, kelle mahud on languses ka 2011. aastal, seisavad ilmselt silmitsi logistikakulude osakaalu tõusuga," sõnas ta.
Jälgime pidevalt kõiki väljaminekuid, logistikakulud pole erand. Optimeerime siis, kui näeme selleks võimalust kvaliteedis hinnaalandust tegemata. Selle aasta kevadest korraldame jahutatud ja sügavkülmutatud toodete jaotust ja transporti tsentraalselt, mis peaks pikas perspektiivis kulusid kokku hoidma ning tõhustama kontrolli kaubaveo kvaliteedi üle. Oleme korraldanud ka konkursi transporditeenuse pakkuja leidmiseks, et saada suurte mahtude transpordiks parim hinna ja kvaliteedi suhe. Logistikakulude kasvu meie prognoosida ei saa, seda peaks küsima teenusepakkujatelt.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 24.07.24, 15:46
Eesti inimesed eelistavad suvel üha enam alkoholivaba õlut, siidrit või longdrinki
Käes on suur suvi ning põhiline puhkuste aeg. Ekslikult arvatakse, et soe suveaeg kipub paljudele eestlastele koos alkoholiga mööduma. Aastast aastasse on kasvanud aga just alkoholivabade toodete populaarsus ning seda mitte üksnes suvel, vaid üleüldiselt – kasvanud on nii alkoholivabade toodete hulk kui ka tarbijate nõudlus.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele