Kadri Paas • 5. detsember 2010 • 3 min
Jaga lugu:

Teine Mäo: nukralt lage ja inimtühi

Neljapäeva ennelõuna. Pool miljardit maksnud Mäo uus, mitmetasandiline liiklussõlm. Poolenisti hooldamata, sodine. Irvhambad ütlevad, et maailma kõige kallim 1,5 minutit... Pärast kallivõitu teemassiivi ehitust jõuab pealinnast Taaralinna pisut üle minuti kiiremini.

Taamal vana Tallinna-Tartu maantee: inim- ja autotühi, hooldamata, soolalumesegune. Loodus puhkab aastakümnetepikkusest autovoolust. Vana teelõigu ääres kössitavad uhkes, peaaegu sürrealistlikus üksinduses Sämmi Grill, Neste tankla, Apelsinimaja, Premium 7 tankla.

Kunagi asus viimase hoones ka kiirsöökla, aga see pani õige pea pärast uue tee valmimist pillid kotti. Ei ole mõtet burgereid ja õlis keedetud kartuleid üles soojendada, kui ükski hingeline enam mööda ei sõida. Niisama heast peast ei hakka aga keegi uuelt maanteelt maha keerama.

"Meie jaoks tähendas uus tee katastroofi," ei häbene Premium 7 tankla juhataja Mihkel Tiivas öelda.

"Katastroofi" tõttu kujundati tankla ümber automaatjaamaks. Sellest hoolimata on käibega kehvasti, sest möödasõitjaid enam pole. Käivad ainult lähikonnas pesitsevad püsikliendid. Enamasti on need kohalikud ettevõtted, aga neidki on Mäos vähemaks jäänud. Nii kolis Mäo keskusest minema Saksa firma Würth, mis müüs kinnitusvahendeid, tööriistu ja hoolduskemikaale.

Tiivase sõnul ei ole võimalik kiirtoidukohast tühjaks jäänud ruume ka uuesti välja rentida, sest ükski äriühing pole nõus pärapõrgusse kolima.

Ka kütusemüük teeb vähikäiku. "Kliente on küll sama palju kui varem, kuid ostetavad kogused on üha väiksemad. Uue aasta esimesed kuud on ilmselt päris olematu müügiga. Sel ajal ei tehta ju õieti riigihankeid ka. Sel aastalgi nägime, et alles märtsis hakkas jälle raha natuke liikuma," muretseb Tiivas.

Neste tankla välisilmes on palju valget. Nii palju, et pealiskaudsel vaatlusel ei hoomagi, et vana peamagistraali ääres enam peatuspaik asub. Kõik on ühtlaselt hele: tankla ja selle lumine ümbrus. Autosid tanklas enam väga sageli ei käi. Nii 5-6 masinat üle paari tunni. Juba oktoobri alguses lahkus sealt R-Kiosk. Hoone teises servas asunud kiirsöökla kolis seejärel kioski asemele.

"Siin ei ole enam mitte midagi. Viisime isegi peaaegu kõik aparaadid siit minema. Siin ei ole enam midagi teha. Kedagi ei ole ega tule. Nagu noaga lõigatult pärast uue tee avamist," vuristab krapsakas teenindaja.

Naisel on õigus. Kokkukuivanud kiirsööklas ei ole menüüs ametlikult enam isegi kohvi ega teed. Kui teeline sooja jooki küsib, teeb abivalmis näitsik selle janusele enda tarbeks mõeldud kohviaparaadiga. See-eest kohvi saab nii palju, värsket ja odavat kohvi.

Varem täpselt tuiksoone ääres asunud Apelsinimaja on juba kaks korda lahtiolekuaegu lühendanud. Söögikoha silt on poolenisti alla pudenenud. Maja ees seisab üks auto. Varasemalt oli baaridaami Jaana mäletamist mööda nii, et isegi veel viis minutit enne sulgemist võis mõni näljane sisse tormata ja paluda kehakinnitust.

Pärast uuest magistraalist kõrvalejäämist ei ole mõtet söögikohta üle kella 16 lahti hoida. Kui varasemalt oli "tsitruses" kogu aeg sööjaid-joojaid, siis kirvehoobi sai ka see söömapaik uue tee avamise järel.

Esmalt, vahetult pärast uue tee avamist, prooviti kella 18ni avatud olla, kuid paari tunni jooksul käinud kõrvalises paigas söömas ainult mõni üksik inimene. Ei tasunud nende kolme eksleja pärast toitu soojas hoida.

Mäo keskuses asuv legendaarse lihatoidu propageerija Sämmi järgi nime saanud Sämmi Grilli käive on paiga juhataja Enno Vaabi väitel langenud vähemalt kolmandiku võrra.

"Arutasime ja arvutasime ka seda, kas grill üldse sulgeda, aga leidsime, et majanduslikult võiks see teatud puhul isegi kasulik olla, kuid meie "nägu" ja hea maine on rohkem väärt, kui lihtsalt uksed kinni panna," märgib ta.

Lõuna ajal kogunevad grillkohvikusse mõned laudkonnad, kuid varasema tiheda külastatavusega praegust hõredust enam võrrelda ei kannata.

Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt