Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Logistika. Autopargi haldamise keerukad valikud

    Kas osta ettevõttele moodsad elektriautod või diisliajamiga masinad? Kellega teha koostööd? Kas üks või mitu partnerit? Need on küsimused, millele otsiti vastust Autopargi Otsustajafoorumil.

    Møller Auto juhataja Keijo Kaasiku sõnul on autoturg pärast masu taas elavnemas. “Õnneks on autode haldurid emotsioonidest loobunud ja vaatavad asju ratsionaalsemalt ning ostetakse, mida vaja,” lisas ta.
    Ometi on emotsionaalsed argumendid olnud väga võimsad ja nendest loobumine võtab aega. “Vahetasime müügimeeste autod klass madalamate vastu. Üks härra tegi selle peale tagaukse lahti ja näitas värvikalt, et taha istuma ei mahu. Siiski sõidab meil ühes autos üks müügiinimene, mitte neli,” tõi Coca-Cola HBC Eesti logistikajuht Janek Popell näite.
    Oluline on kogukulu. Vendor Eesti OÜ juhatuse liikme Henri Kaasik-Aaslavi sõnul on äärmiselt oluline häid autosid omada, kuid sellega on tihti seotud väga palju emotsioone. “Alustasime viis aastat tagasi väga kirju autopargiga,” ütles ta. Nüüdseks on ettevõttel 2–3 autotarnijat ja ostuprotsess on emotsioonitum, kuna ressurssi on vähem.
    Popelli sõnul korraldab Coca-Cola autode ostmise üle Euroopa tsentraalselt ning oluline märksõna on autode pidamise kogukulu. “Kui süsteem juurutati, uurisime kasutajatelt, milliseid autosid soovitakse. Suured mootorid ja automaatkäigukastid olid põhilised soovid. Siiski said valiku kriteeriumiks keskkonnasõbralikkus ja turvalisus,” ütles Popell ja tõi välja, et tänapäeva autod on kõik piisavalt mugavad, et nendega iga päev 100–200 kilomeetrit sõita.
    Ka ALD Automotive’i Balti juht Karmo Kaares ütles, et enne masu oli emotsioone rohkem, kuid nüüd kiputakse ratsionaalsusega kohati vinti ülegi keerama. “Liiga madalaid hindu ostitakse, seejuures vaatamata kogukulu, mistõttu võib autopargi haldamine hoopis kulukamaks minna,” tõi ta välja.
    Autoparki hallates on ülioluline, et arvestusse läheb kogu auto pidamise kulu. Vahel võib see keeruline olla. “Suur erinevus on, kas auto sõidab Tallinna kesklinnas või Ida-Virumaal pikki otsi,” rääkis USS Security juhatuse esimees Sven Nuutmann.
    Arvestamine vahetusautoga. Kogukulusse tasub arvestada ka asendusautod või vähemasti võtta koostööpartnerilt asendusautode pakkumine. “Varem seisis meil hoovis kolm asendusautot, kuid siis läks ka neljas auto katki ja ikka oli probleem,” meenutas Nuutmann. Nüüd teeb USS koostööd autofirmaga, kellelt saab vajaliku koguse vahetusautosid.
    Kaares leiab, et autopargi haldajat peaks huvitama, mitu eurot kulub konkreetsel masinal kilomeetri läbimiseks, sest pealtnäha soodsam auto võib kallima hoolduse tõttu hoopis kulukamaks osutuda.
    Kaasik hoiatab samas, et autodega sõidavad ikkagi inimesed, mitte Exeli tabelid, ja pidevalt numbreid kokku lüüa pole ka hea, kuna siis nihkub fookus põhitöölt. “Kui süsteem on viimase vindini efektiivne, siis pole sageli varudega arvestatud,” tõi ta välja, et alati ei lähe kõik nii, nagu on planeeritud. “Küsimus pole tegelikult odavuses, vaid optimaalsuses, et oleks võimalikult vähe seisvaid autosid.”
    Osta sisse või teha ise. Siiski peab olema hoolikas ka näiteks täisteenuse pakkujatega. “Vilets teenus võib olla aeglasem ja kallim kui ise asjade organiseerimine,” hoiatas Nuutmann.
    Samas jagas Kaasik-Aaslav positiivset kogemust. “Kui on kriitiline aeg, siis mida vähem autopargiga tegeleda, seda parem. Hea partneriga piisab suhtlemisest ühe inimesega,” lisas ta.
    Popelli sõnul valis Coca-Cola täisteenuse pakkuja ja selle puhul oli oluline ka sääst. “Ettevõtte kulusid säästab ka see, kui raamatupidaja ei pea töötlema iga kuu sadu autopargiga seotud arveid, vaid piisab ühest dokumendist,” tõi ta välja.
    Elion on oma autopargi kulude optimeerimisega palju tööd teinud. Ettevõtte transpordi peaspetsialist Andres Randveer selgitas, et nad hoiavad kaskokindlustuse pealt kokku üle 60 000 euro – nende autodel on n-ö firma oma garantii. “Iga kuu paneme n-ö ühest sahtlist natuke raha teise kaskofondi tarbeks. Kui ettevõtte töötaja on avariis süüdi, tasub ta ka 200eurose omaosaluse,” tutvustas Randveer süsteemi.
    Lisaks katsetab Elion, kas on mõistlik pidada autosid senise viie aasta asemel seitse aastat.
     
    Kommentaar
    Autode jälgimisest peab informeerima
    Kalmer Kärblane, Oskando müügidirektorKui ettevõtte töö korraldamisel kasutada autode liikumise jälgimise seadmeid, on olulised kokkulepped töötajatega. Mõned ettevõtted sellest siiski oma töötajatele ei räägi. Kuid meie seisukoht on, et kindlasti peab need asjad läbi rääkima ja kui kokkulepet pole, siis seadmeid autopargis kasutada ei tohi.Tavaliselt on inimestel jälgimise ees tõrge ja hakatakse protestima. On juhuseid, kus seadmeid ka lõhutakse.Aitab koolitus ning selgitamine, kuidas see nende tööle kaasa aitab, ja kinnitus, et vaadatakse vaid tööga seotud infot.Näiteks aitab see kindlustusel tuvastada, et ajal, kui kaubad kadusid, peatus auto õiges parklas. Või näiteks on abiks teerullijuhtidel automaatsel tööajaarvestusel, kus kirja lähevad tunnid, mil teerull liikus.
    Tulevik vesiniku päralt
    Roddy Graham, Institute of Car Fleet Managementi nõukogu esimeesUsun, et elektriauto jääb vaheetapiks ja tulevik peitub vesinikkütuseelemendil kulgevates sõidukites. Praegu on suur küsimus, kuidas vesinikku ohutult tankida ja transportida.Selle küsimusega peab kiiresti tegelema, sest fossiilne kütus saab järjest kiiremini otsa. Näiteks Hiinas kasutatakse aastas 50% maailma aastasest kütusekulust, vaid 10 aastat tagasi tarbis Hiina vaid 1% maailma iga-aastasest kütusekulust.Elektriautode suur miinus autopargi haldajatele on infosulg – tootjad ei avalikusta ammendavalt akude parameetreid, mistõttu on teadmata ka autode täpne sõiduraadius ja masina täielik kulu.Ei saa loota autole, mis ühel päeval sõidab 100 kilomeetrit ja teisel, kuumemal päeval vaid 60 kilomeetrit, kuna konditsioneer on sees. Ka laadimistaristu on veel vilets.Autopargi haldajate töö on keeruline, raske on arvestada, millised trendid valitsevad autoturul näiteks seitsme aasta pärast. Kas tasub nii pikki plaane teha? Millised on uute autode kulud? Millised on täna ostetud autode kulud? Mida muutused tähendavad? Tundmata riskid, kogukulude arvutamine, finantsanalüüs, tervis, ohutus, seadused – paljuga tuleb kursis olla. Kindlasti tuleb konsulteerida spetsialistidega.Autopargi haldaja peab olema sama tark kui iPhone. Kliendid ootavad häid lahendusi, sest neil on keerulised nõudmised.
     
    Mis on mis
    Aasta autopark 2012 asub DHLis
    Autopargi Otsustajafoorumi raames uuriti autoparkide juhtidelt, milliseid uuenduslikke ja tulemuslikke projekte on 2012. aastal ellu viidud.Konkursil valiti parimaks DHL, kes vahetas kulleriautod suuremate vastu. See aitas kullerite aega säästa, sest senisest dokumendiveost on kasvanud välja pigem pakivedu ja kulleritel oli raske autost saadetisi leida, sest väike auto oli sageli maast laeni pakke täis. Uutesse väikekaubikutesse on ehitatud riiulid, mistõttu on mugav kiirelt õige pakk leida.
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eelarvenõukogu: riigivõlg kasvab kiirelt
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Everaus rajab Rae valda uue elukvartali
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.