• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • 16.10.12, 00:00

Logistika. Kütus kergitab vägisi hindu

Kuigi kliendid pole hinnatõusust huvitatud ning logistika- ja transporditeenuse pakkujad üritavad sellest hoiduda, pole ilmselt 2013. aastal sellest pääsu. Transporditeenuste hinna määravad sisendhinnad, mis pidevalt kerkivad ja suurim osa on siin kütuse hinnal. Tihe konkurents vedajate turul hoiab hinnatõusu samas tagasi.
Teraviljatootmisega tegeleva Tartu Mill ASi logistikajuht Keio Laarman usub, et hinnad tõusevad järgmisel aastal, kuid täpsemateks ennustusteks on veel vara.
Koostööpartnerid seni veel vaikivad. Kadarpiku talu juhataja Veiko Pak kindlasti hinnatõusu ei oota, kuid maailma asju vaadates pole see tema sõnul üllatav. “Vaadates muutunud maailma, palgasurvet ja muud negatiivset, poleks hinnatõus üllatav. Kõik oleneb konkurentsist. Transpordi poolel on konkurents hindu tagasi hoidnud. Vaatame, kas see hoiab hinnatõusu tagasi ka järgmisel aastal,” ütles Pak. Õnneks on talu Paki sõnul väike ja seega koostööpartnereid vähe, ka pole keegi neist veel teatanud plaanist hindu tõsta.
Diivanite tootmisega tegeleva Sofahouse OÜ juhatuse liikme Tõnis Urmi sõnul hinnad ilmselt tõusevad. “Kütuse hinnad on kõige suurem probleem,” lisas ta.
Addinol Lube Oil OÜ ostujuhi Maret Mandeli sõnul on transpordi hind otseses seoses kütuse hinna muutumisega, aga olulised on veel mitmed teisedki faktorid, seetõttu on keeruline transpordi hinna muutumist ennustada. “Arvata on, et pikas perspektiivis hind ikkagi tõuseb. Võrreldes hindadega 5–6 aastat tagasi, on praegu näiteks täiskoorma hind Saksamaalt Eestisse üle 10% kõrgem,” lisas ta.
Tähtis on hoida hind stabiilne. Veoteenuse pakkujaid on väga palju, nende peamised marsruudid ja ettevõtte ülalpidamiskulud on erinevad ja need tegurid avalduvad Mandeli sõnul selgelt ka veohindades.
“Meil on aastate jooksul kujunenud välja iga sihtriigi jaoks kindlad koostööpartnerid, kes on suutnud pakkuda parimat hinna ja kvaliteedi suhet.
Kontrollime pidevalt turuhindasid – kas hanke või lihtsate hinnapäringute kaudu. Meile on oluline hoida transpordi hind võimalikult madal ja stabiilne, et meie kliendid ei peaks muretsema toodangu igakuise hinnamuutuse pärast. Koostööd teeme selliste vedajatega, kes suudavad pikaajaliselt pakkuda soodsat veohinda, kuid ei luba endale allahindlust veo kvaliteedis,” ütles Mandel.
Merevedu ähvardab kallinemine
Riik plaanib tõsta uuest aastast merevedusid puudutavaid tasusid.Senised tuletorni-, navigatsiooni ja jäämurdjatasu asendataks veeteetasuga, mis tooks riigieelarvesse kuni 20 lisamiljonit ehk senisest kaks korda enam. Logistikuid paneb muretsema, et seaduse kohaselt peaksid jäämurdmise kinni maksma ka näiteks suvel Tallinna külastavad kruisiilaevad, mis seda teenust aga ei vaja ega kasuta.Eesti sadamatesse sisenemine kallineks kuni kuus korda ning see on firmadele juba klientide näol maksma läinud.Näiteks väetisetransiidiga tegelev DBT kaotas seetõttu kaks klienti.
Kas plaanite 2013. a teenuste hindu tõsta või mitte? Miks?
Autoveod
Meelis Mäsak, OÜ Iizmar juhatajaIkka.
Heiki Hütt, Miil OÜ juhatuse esimeesEi plaani küll. Ei ole vajadust. Ei oska veel täpselt tulevikku ennustada, vara veel.raudteeveod
Rain Dorbek, ASi EVR Cargo esindajaKuna infrastruktuuri tasu on ASi EVR Cargo jaoks käesoleval aastal märkimisväärselt tõusnud, oleme sunnitud järgmisel aastal tõstma oma veoteenuse tasusid.Kui palju täpselt, ei ole veel selge, kuid otsus peaks sündima peagi, sest peame oma kliente teavitama vähemalt kuu ette. Ka on meil kliente, kelle jaoks hind siiski ei tõuse.
Katrin Aru, AS Baltic Rail esidnajaOleneb üldisest majandusseisust Euroopas 2012. aasta lõpus, kui on lepingute uuendamise aeg.
Lennundus
Ilona Eskelinen, Estonian Airi kommunikatsioonijuhtEstonian Air ei plaani piletihindu tõsta. Küll aga jälgime turul toimuvat ja oleme valmis kiirelt reageerima, kui turuolukord peaks muutuma.
Piret Prääts, ASi Pakker Avio büroojuhtParaku ei saa Pakker Avio väga kindla veendumusega sellele küsimusele vastata. Lennutunni hinnas on kaks väga olulist komponenti: lennukikütuse hind ja lennujaama tasud. Viimased on seotud riigiettevõtete otsustega.Nafta hind maailmaturul on aga asi, mis kohe kuidagi ühe väikelennufirma tahtele ei allu ning viimased aastad näitavad, et kütus saab ainult kallimaks minna.Me ei planeeri lennutunni hinna tõusu, aga vastavalt eeltoodule peame me hinnatõusuga reageerima, kui kulukomponendid kallinevad.
Transporditeenus
Raul Raht, OÜ HALDJAOJA esindaja Hetkeseisuga plaani pole, kuigi hinnad ümberringi tõusevad.
Kari Juvas, Stella Groupi tegevjuhtSisendhinnad tõusevad ja seetõttu mõtleme ka hinna tõusule. Kui suur ja millal see olema saab, näitab selle aasta viimane kvartal.
Kullerteenus
Kristina Laaneots, DHL Expressi müügi- ja turundusjuht BaltimaadesJärgmise aasta hindu korrigeeritakse, võttes arvesse eelmise aasta inflatsioonitaset ning kulude kasvu. Hinnatõus erineb riigiti, Eestis on see 4,9%, mis jääb eelmise aasta inflatsioonimäärast natuke allapoole. Usume, et meie kullerteenuste hinnad järgmiseks aastaks jäävad konkurentsivõimeliseks, eriti arvestades teenuse jätkuvalt kõrget kvaliteeti. Lisaks investeerime pidevalt oma võimekusse ja infrastruktuuri parendamisse nii maailma kui ka kohalikul tasandil.pakivedu ja logistika
Risto Eelmaa, Itella SmartPOST OÜ tegevjuhtLogistikas, nagu mitmes teises valdkonnas, on kulud suuresti sisendite hindadest sõltuvad. Me ei tea praegu, millise hinnatõusulaine toob tegelikult endaga kaasa elektrihinna tõus. Samuti ei kujuta ette, kui palju tõusevad kütuse hinnad, mis logistikavaldkonda väga otseselt puudutavad.Oleme saavutanud pakimahud ja turuosa, mis võimaldavad tegutseda kasumlikult ja jätkusuutlikult. Juhul, kui üldine hinnatõus ei mõjuta meie sisendhindasid oodatust enam, siis oma teenuste hindasid järgmisel aastal ei tõsta.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 23.07.24, 12:25
30 aastat zombi-majandust: Jaapani valuutakriis kogub hoogu
Jeeni kurss kukkus dollarisse värske, 38 aasta madalaima tasemeni. Viimati kauples jeen nii nõrgal tasemel 1986. aastal. Riigis on alanud valuutakriis, mis on just praegu hoogu kogumas ning paneb valitsuse ja keskpanga väga raskete otsuste ette.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele