Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ootamatu tasutõus kahjustab majandust
Veeteede tasude ükskõik missugune muudatus peab olema teada vähemalt üks aasta ette. Aga meie laual on eelnõu, mis kehtestab uued tasud 1. jaanuarist 2013! See ei lähe mitte kuidagi kokku hea õigusloome tavaga.
Kuna just praegu toimuvad terminalide läbirääkimised kaubaomanikega järgmiste aastate kaubavoogude kindlustamise küsimuses, tähendab tasude hüppeline muutmine Eesti transpordikoridori jaoks väga tugevat majanduslikku tagasilööki. Ohtu on seatud Eesti ühe kõige edukama ja jätkusuutlikuma sektori areng.2015. aastast peaksid Lääne- ja Põhjamerel sõitvatele laevadele kehtima karmimad kütuste väävlisisalduse nõuded, mis suurendavad eri hinnanguil ja sõltuvalt kauba liigist veokulusid kuni poole võrra.Soomes võib nii kaupade eksport kui ka import kallineda ligi 800 miljoni euro võrra. Et leevendada kulude kasvu, kaalutakse seal ühe abinõuna navigatsiooniga seotud tasude kaotamist. Meie käitume aga risti vastupidi. Enne otsuste tegemist peavad olema läbi analüüsitud ka jäämurdmisega seotud strateegilised küsimused. Kas jäämurdja osta või rentida ja kui rentida, siis mis ajaks? Kuidas oleks optimaalne osutada jäämurdmisteenust?Lisaks on plaanitavad laevandustasud vastuolus äsja kinnitatud merenduspoliitikaga, mis seab eesmärgiks sadamaid läbivate kaubavoogude suurenemise. Uued tasud toovad kaasa soovitule vastupidise tulemuse. Teravas konkurentsis on pisemgi detail, eriti aga hinnakujunduses, suure mõjuga.