Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Inspektsioon pole veofirmadega rahul
Sõidukijuhtide töö- ja puhkeaja nõuete täitmist kontrollides on leitud üpris palju rikkumisi, teatas tööinspektsioon. Veofirmadele teevad peavalu puudulikud tingimused, mis ei lase seadust alati täita.
Põhiline mure on tööinspektsiooni teatel andmete säilitamine. Paljud veoettevõtjad ei tea siiamaani, et ettevõttel on kohustus säilitada autojuhtide töö- ja puhkeaja ning ühenduse tegevusloa alla kuuluvate autode kinnitatud ärakirjade andmed. Eriti on seda märgata ettevõtetes, kes kasutavad oma tegevusloa all teistele firmadele kuuluvaid autosid ja
autojuhte. Seega tuleks majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi leheküljelt otsingute alt kontrollida, millised ärakirjad on väljastatud nende tegevusloa alla. Andmeid peab säilitama 365 päeva.
Autojuht vajab elementaarseid mugavusi. “Olukord on natuke keeruline ka,” tõdes Kauritel OÜ juht Marko Novik. “Puhkepausid on ette nähtud, aga kui tahadki pausi teha, siis pole kohta, kus parkida.”
Noviku sõnul oleks seaduse täpseks järgimiseks vaja paremini välja arendada infrastruktuuri – rajada korralikke parklaid, kus oleks ka pesemisvõimalus. See probleem ei ole ainult Eestis, vaid ka välismaal – Rootsis, Norras. Äripäeva autotranspordi 2011. aasta
TOPi võitnud Egesten Transport OÜ juht Erkki Siirak samas probleeme ei näe. Ka TOPis kolmanda koha saanud Miil OÜ juht Heiki Hütt sõnas, et ei ole probleemist teadlik.
Samas on tööinspektsiooni jaoks suur probleem ka digitaaltahhograafiga autodest andmete allalaadimine ja nende esitamine kontrollijale. Kuigi juba alates 2006. aasta 1. maist on veoautodel digitaalne sõidumeerik kohustuslik, ei tea paljud ettevõtted siiamaani, et neid andmeid tuleb juhikaardilt ja autost perioodiliselt alla laadida. Liiklusseadus sätestab juhi kaardilt andmete regulaarse kopeerimise vähemalt 28, sõidukist vähemalt 90 päeva järel.
Suur osa rikkumistest on teadmatusest. Kontrolli käigus on selgunud, et ka analoogsalvestuslehtede kogumise ja säilitamisega on paljudel ettevõtetel probleeme, kuna veoettevõtete juhid arvavad, et neid on vaja säilitada ainult 28 päeva. Tihtipeale käsivad ettevõtte juhid vanemad kui 28 päeva ning rikutud või rikkumistega salvestuslehed ära visata ning seda ka tehakse.
On ettevõtteid, kus veokorraldajad ei kontrolli oma autojuhtide töö- ja puhkeaja registreerimise nõuete täitmist. Tööle asumisel ei teavitata juhte sellest, et liiklusseaduse kohaselt tuleb registreerida oma töörežiimid. Pea igas ettevõttes leidub mõni autojuht, kes registreerib töö- ja puhkeaja (režiimid) lüliteid kasutades valesti, jätab üldse registreerimata või lülitab tööle asudes asendisse “muu töö” ja jätabki sellesse asendisse.
Äripäev küsis tööinspektsioonilt täpsemaid andmed, ent töö ajamahukuse tõttu ei suutnud inspektsioon täpsustada.