Venezuela otsus devalveerida oma valuuta mõjutab mitmeid USA ja Euroopa ettevõtteid, kes müüvad sealses riigis oma tooteid. Venezuela kehtestatud hinnakontrolli tõttu on nendel ettevõtetel ka raskem oma kasumeid kaitsta, kirjutas Reuters.
Reedel devalveeris Venezuela oma boliivari 32 protsenti, mis on viies kord kümne aasta jooksul. USA ja Euroopa ettevõtted, kes teevad riigis äri, teenivad nüüd oluliselt väiksemat kasumit, kui vahetavad boliivarid ümber oma riigi valuutaks. Seetõttu hoiatas Colgate-Palmolive esmaspäeval, et võib uue vahetuskursi tõttu 120 miljonit dollarit kahjumit saada. Iiri pakendiettevõte Smurfit Kappa, mis eelmisel nädalal teatas teisest oodatust paremast kasumist viie aasta jooksul, vähendas oma varade koguväärtust boliivari devalveerimise tõttu 142 miljoni euro võrra. Prantsuse vautšeritootja Edenred ütles, et devalveerimise tõttu kahaneb firma maksueelne kasum üle 2 protsendi. Esmaspäeval langesid Hispaania börsil nende ettevõtete aktsiad, mis tegutsevad Venezuela turul. Analüütikud ootavad Telefonica ja BBVA kasumile 3% langust. Kuigi Venezuela on ka varem oma valuutat devalveerinud, võib analüütikute sõnul praegune liigutus oluliselt rohkem ettevõtete kasumeid mõjutada, kuna tuhandete toodete hinnad on alates 2011 olnud inflatsiooni kontrollimise tõttu fikseeritud. “Praeguse devalveerimise mõju hindamine kestab kauem hinnakontrolli ja valitsuse regulatsioonide tõttu,” ütles Stifeli analüütik Mark Astrachan.
Tulekul võib olla uus devalveerimine. Analüütikute sõnul oli viimane devalveerimine oodatav ja vajalik, kuid see ei toonud ametlikku vahetuskurssi lähemale musta turu kursile. See tähendab, et uut devalveerimist võib oodata õige pea. Kaubandusekspertide arvates on Venezuela probleemideks president Hugo Chavezi suund sotsialismi poole ning see režiim jätkub ka siis, kui vähihaige Chavez peaks surema või tagasi astuma.
“Seni, kuni Venezuela režiimis ei ole muutust, on oodata valuuta väärtuse langemist,” ütles Rahvusvahelise Kaubanduskomisjoni tippametnik Peter Morici.
Artikkel jätkub pärast reklaami