28. oktoober 2013 kell 21:00

Tarbijal üle pika aja kindel tunne tagasi

Kui tarbijad tunnevad end kindlamalt, siis tööstusfirmade juhid näevad tulevikku tumedamates toonides. Tööstusettevõte juhtide hinnangud ärikonjunktuurile halvenesid viimase kuuga ja kindlustunde indikaator on alla pikaajalise keskmise.

Samas näeb tarbija oma pere ja riigi majandusolukorda lähiaastal paranemas, selgub konjunktuuriinstituudi (EKI) oktoobrikuu uuringust. Tööstusettevõtete kindlustunde indikaator (–1) on 6 punkti alla pikaajalist keskmist.

EKI direktori Marje Josingu sõnul on kindlustunde langus tingitud mõnevõrra kasvanud ette­võtete hulgast, kes näevad toodangu mahu langust järgnevatel kuudel (saldo –4, septembris +9, ajalooline keskmine +16). “Selliseid ettevõtteid oli enam masinate ja seadmete, ehitusmaterjalide, metalltoodete ja keemiatoodete tootjate hulgas. Töötajate arv lähikuudel oluliselt ei muutu ja müügihinnad püsivad samal tasemel,” selgitas ta.

Tootjad on ettevaatlikuks muutunud. Metall­uste valmistaja Saku Metalli omanikust juhi Tarmo Villemi sõnul on muutusi metallitööstuses põhjustanud närvilisus, mille tingib üldine majandusolukord. “Mõne kuuga võib teist­pidi minna, kui suured kliendid hakkavad tellimusi kinni hoidma,” ütles Villemi.

Tema sõnul on Saku Metallil praegu pigem rohkem tellimusi, kui ettevõte suudab täita. “Samas teine kvartal oli täiesti must auk. See kõigutab nii üles-alla. Hea, kui suudad paadi servast kinni hoida,” ilmestas firmajuht olukorda.

Millest tellimuste suur hulk on tingitud, tekitab Villemis imestust. “Järsku hakkab tulema ja siis keegi annab jälle mingi halva uudise. Tellijad on kikivarvul, ei julge midagi teha ning lükkavad tellimuse edasi,” ütles firmaomanik. Villemi sõnul pole nende kliendibaas seni muutunud, kuid pidevalt tuleb muutusteks valmis olla.

Tugevatele kliendisuhetele tugineb praegu ka metallkonstruktsioonide tootja Kunrexi osanik ja tegevjuht Jaak Kumar, kelle sõnul läheb tema juhitaval ettevõttel hästi. “Tähtis on oma tööd hästi teha, siis tullakse su juurde tagasi,” selgitas Kumar, kes peab oluliseks osapoolte vahelist sõnapidamist. Peamiselt Soome ja Rootsi müüva tööstusfirma tegevjuhi sõnul võib põhjanaabrite juures näha mahtude langustrendi, kuid mitte kõigil. “Meid see otseselt ei puuduta. Kuna Eesti on allhankemaa, siis võib see meieni jõuda väikse viitega,” lisas Kumar. Tegevjuhi sõnul on lähiaastatega suudetud Eesti osakaalu müügitulust isegi suurendada, kuna on tulnud uusi kliente.

Jaan Meikupi juhitavas Paide Masinatehases on tellimuste maht kahanenud. Meikupi hinnangul võib tellimuste muutuse tingida seis, kus tellimusi turul lihtsalt pole. “Üldine foon on praegu tagasihoidlikum,” ütles Meikup. Masinaid ja metallkonstruktsioone tootva firma juhi sõnul põhjustab languse pigem suuremahuliste tellimuste vähenemine. Kuigi Meikup ei oska praegu kindlat lahendust leida, proovib Paide Masinatehas otsida leevendust uute klientide otsimisega.

Hooaeg avaldab oma mõju. Teenindusettevõtete kindlustunde indikaator on oktoobris +11 ja ärikonjunktuur on sarnane eelmise aasta oktoobriga. “Kindlustunne on hea kinnisvara ja  IT-sektoris ning oluliselt parenenud transpordisektoris,” kommenteeris Josing ja lisas, et äri on turismisektoris (hotellid, restoranid, turismiagentuurid, ­autorendifirmad) viimastel kuudel hästi läinud, kuid lähikuud toovad kaasa hooajalise nõudluse languse.

Ehitusettevõtete hinnang turukonjunktuurile on alates juulist halvenenud ja tellimuste portfell õhemaks jäänud. “Oktoobris on kindlustunde indikaator –14 , mis on 16 punkti halvem kui eelmise aasta oktoobris ja halvem pikaajalisest keskmisest (0). Siin on põhjus nii sesoonne langus kui ka avaliku sektori investeeringute vähenemine,” rääkis Josing.

Tarbijate kindlustunne on oktoobris parem kui mullu samal ajal ja parem ka pikaajalisest keskmisest (kindlustunde indikaator –5, pikaajaline keskmine –9). Josingu sõnul on suurenenud tarbijate osakaal, kes näevad nii oma pere kui ka riigi majandusolukorda lähema aasta jooksul mõnevõrra parenevat. Siin aitab kaasa sissetulekute tõus, vähenenud töötus ja väiksem inflatsioon.

Kaubanduse pühademüük alles ees. Kaubandusettevõtete ärikonjunktuur püsib rahuldav, hindas 75% ettevõtete juhtidest. 17% hinnangul oli olukord hea ja vaid 7% juhtidest kurtis halva ärikonjunktuuri üle. “Enam oli ärikonjunktuuri halvaks hinnanuid garderoobikaupluste hulgas, kus igal kolmandal kauplusel müük viimasel kolmel kuul vähenes,” märkis Josing. Tema sõnul on aasta lõpukuud kauplustele alati hea müügiaeg ja ka nüüd näeb 39% ettevõtteid müügi suurenemist – erandiks on mööblit ja ehitusmaterjale müüvad kauplused. Enam kui rahuldav ärikonjunktuur jääb kaubandusettevõtete juhtide hinnangul püsima ka lähemaks poolaastaks, lisas Josing.

Hetkel kuum