Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Andkem tõene hinnang püramiidskeemidele
Eestis leviva Lyonessi, nagu kõikide püramiidsüsteemide puhul on äri üles ehitatud masside emotsioonide mõjutamisele. Sealjuures ei küta emotsioone mitte kaup (antud juhtul cashback-kaart) vaid võimalus teenida uute liikmete värbamisega kümneid tuhandeid eurosid. Välja arvatud esimene n-ö löögirühm, satuvad selliste süsteemide võrku aga kümned tuhanded heausklikud, kes sageli panevad mängu oma viimased säästud või ka laenatud raha.
Samal ajal kui Lyoness Eesti juht Ott Neeme eitab kategooriliselt äri seotust püramiidskeemiga, kinnitab neid esindava suhtekorraldusfirma esindaja Diana Aljas oma kirjas, et ettevõte kasutab cashback-stiilis kaarte, mille ostmiseks peab esmalt suure rahasumma välja käima ning järgnevalt otsima ka tuttavaid, kes samuti võrgustiku kliendikaardi süsteemiga liituksid.
Ta mainib muuseas, et “tegemist ei ole traditsioonilise püramiidiskeemiga, vaid sellest välja arenenud ärivormiga, mille kohta inimesed ei oska halba aimata”. Kas sellest ei piisa Lyonessi ärile hinnangu andmiseks? Eestis on varemgi kategooriliselt eitatud seotust püramiidskeemiga. Tegelikkus on osutunud teistsuguseks.
Varasemad juhtumid. Mullu oktoobris ja novembris uurisin imemahla MonaVie võrkturundust Eestis. Samal ajal avaldas ka “Pealtnägija” loo MonaVie ärist. Minu novembri alguses ilmunud artiklis eitas MonaVie liider Vallo Arumäe kategooriliselt nende ärimudeli sarnanemist püramiidskeemiga. Samal ajal tegi tarbijakaitseamet kontrollkäigu NC Eurotax Anstalt OÜ esindusse ning jõudis seisukohale, et ettevõte loob võimalused arendamiseks ja arendab MonaVie LLC püramiidskeemi Eestis. Amet tegi mitmele paragrahvile tuginedes ettekirjutuse, ka püramiidskeemiga sarnaneva äri kohta.
Tänavu jaanuaris vastas teise võrkturundusfirma Kyäni Euroopa juht Janne Heimonen Äripäeva ja Best Salesi lugejate küsimustele. Muu hulgas ütles ta, et kohtus veterinaar- ja toiduameti juhiga, kes kinnitas, et Kyäni on esitanud kõikide toodete kohta Eesti toiduseaduses nõutavad andmed ja et neid tooteid tohib Eestis müüa. Siiski teavitas amet avalikkust, et toidulisandit Kyäni Sunset ei ole lubatud Eestis turustada.
Tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja Hanna Turetski ei olnud oktoobri lõpus Eestis juhtumitest Lyonessi 2000euroste kinkekaartidega veel kuulnud. Ometi toimuvad Lyoness Eesti värbamiskoosolekud juba aasta algusest. Kohtumistel pakutakse teenimisvõimalust neile, kes on valmis soetama Lyonessi kaardi 2000eurose sissemaksega.
Tarbijakaitseseaduse § 123 lg 8 p 14 alusel on keelatud niisuguse müügiskeemi loomine, kasutamine ja arendamine, milles osalemisel tarbija tasub võimaluse eest saada hüvitist tulenevalt peamiselt teiste tarbijate süsteemi kaasamisest, mitte kaupade või teenuste müügist või tarbimisest (püramiidmüügiskeem).
Lyonessi skeem on kaval ja cashback-kaardi varjus on äri tegelik sisu raskemini hoomatav. Piisab siiski vaid ühel värbamiskoosolekul osalemisest, et aru saada, mida tegelikult pakutakse. Ajakirjanduse asi on tuua avalikkuse ette faktid, millest muidu ei räägitaks. Hinnangu andmine MonaVie, Kyäni, Lyonessi või mõne muu sarnase äri seaduslikkusele on tarbijakaitseameti ülesanne.
Äri pole ollagi. Lyonessi kaardi omamine ei tee tõesti kellelegi kahju, v.a ehk väikesed jaekaupmehed, kes loobuvad mingist osast müügimarginaalist. Rääkida aga Lyonessi puhul oma äri alustamise võimalusest on ebaeetiline. Lyonessi ostukogukonna loomise äri põhineb ainult raha ümberjagamisel, ilma et loodaks mingit lisaväärtust. Tegemist ei ole oma äri loomisega, vaid palgatööga, et teenida tulu sind värvanud inimestele ja globaalse haardega ettevõttele.
Mind häirib tõsiselt, et sellistesse püramiididesse meelitatakse inimesi, kes ei saa aru, mida nad teevad, ning ei suuda panustatud aega ega n-ö ettemakstud (sageli laenatud) 2000 eurot teenima panna. Lyonessi kaitseks tuleb öelda, et selle raha eest saab tõesti tulevikus oste sooritada, aga ainult süsteemiga liitunud partnerite juures, keda praegu on üsna vähe. Kui aga valik saab Eestis juba kõikehõlmavaks, on Lyoness jõudnud turu täitumise piirini ning uutel süsteemiga liitujatel pole praktiliselt üldse võimalust ärilises mõttes raha teenida. Püramiid on valmis.