Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Pronksiöö vari endiselt transiidi kohal

    Eesti kaubaveo mahtude kehva seisu põhjuseks peavad logistikaettevõtjad jätkuvalt kasinaid suhteid Venemaaga.

    Eelmisel nädalal avalikustatud uuringu järgi on Eesti kaubavedu viimase kümne aastaga 14 protsenti langenud, samas on naabrid Läti ja Leedu  oma mahte enam kui 30 protsendi ulatuses kasvatanud. Riigikogu majanduskomisjoni esimees Kaja Kallas pidas selle peapõhjuseks Eesti kaubandusettevõtete senist vähest omavahelist koostööd ning uuringut tutvustanud PWC nõustamisteenuste juht Teet Tender nimetas Läti suureks eeliseks Eesti ees aktiivset osalemist transiidimessidel.
    Logistikaettevõtjad ütlevad aga, et põhiliseks mahtude vähenemise põhjuseks on endiselt Eesti-Vene kehvad poliitilised suhted.
    "Majanduslikult on Eesti raudteel kaubaveo mahtude vähenemise põhjuseks Venemaa sadamate suur areng, kuid poliitiliselt on süüdi pronksiöö," sõnas ASi Russian Estonian Rail Services peadirektor Ervin Hasselbach. "Meie endistest terminalidest Venemaal pole pärast 2007. aasta maid enam ühtegi vagunit siia lubatud. Tegelikult on see kaubaveo vähenemise põhipõhjus, poliitilistel kaalutlustel ei armastata seda lihtsalt mainida."
    Autotranspordiettevõtte Kauritel juhataja Marko Novik arvas samuti, et näiteks Läti transiit on ülihästi arenenud just tänu sellele, et nad on väga heades suhetes Venemaaga. "See näitab väga hästi Venemaa mõjuvõimu turul. Riigis liigub transiit täpselt nii hästi, kui heades suhetes nad on Venemaaga. Viimane hea näide tuleb oktoobrikuust Leedust - Venemaale ei meeldinud midagi  Leedus toimuvat ja kohe pandi Leedu piimatoodete import kinni," ütles Novik.
    Hasselbachi hinnangul on Eestist kadunud kaubaveo maht läinud suures osas Lätti. "See on nende mahukasvu põhjuseks, mitte enda edukas tutvustamine messidel, nagu armastatakse toonitada. Meie pronksiööeelne põhitegevus on lõpetatud, oleme püüdnud ellu jäämiseks otsida partnereid vastassuunast. Kui Eesti ja Venemaa vahelised kõrgema taseme poliitilised suhted oleksid ilusti paigas, muutuks ka olukord kaubanduses."
    Kaubanduslik tiivaripsutus
    "Kui me võtsime Aljoša maha, tekkisid meil kohe probleemid. See on valikute küsimus: kas me tahame elada sõltumatus Eestis ja süüa siin kama või supelda rahas ja süüa borši? Tuleb ära otsustada, kumb rohkem meeldib. Kõike ei saa nüüd Venemaa süüks ka panna, kui Eesti on sellest kaubandussuhtest huvitatud, tuleks üritada ikkagi Vene partneritega kaubanduse mõttes pisut tiiba ripsutada," sõnas Novik.
    Hasselbach selgitas, et Venemaal kehtib nõukogudeaegne n-ö telefoniõigus ehk ühtegi dokumenti Eesti eiramise osas pole välja antud, kuid luba saata kaupa otse Eesti suunas ei anta. "Minu meelest hakkas Eesti majanduskriis pihta justnimelt Venemaa-poolse transiidi- ja transpordiblokaadiga, mis käivitas ahelreaktsiooni ka teistes valdkondades," ütles ta.
    Lootust jagub
    Novik on tuleviku suhtes lootusrikkam ning soovitab kaubandusettevõtjatel otsida partnereid teiste naaberriikide seast, nagu on teinud ka Kauritel. "Vaadates seda, kui palju ehitatakse ümberringi uusi ladusid, ei saaks küll öelda, et kaubanduse olukord nii hull oleks. Need, kes on oma prioriteedid seadnud mujale kui Vene partneritele, ei ela praegu üldse lootusetult."
    Uuring kaubavedude kohta
    Eelmisel nädalal avalikustatud uuringu järgi on kaubavedu Eestis vähenenud viimase kümne aastaga 14 protsenti ning reisijatevedu kaheksa aastaga 12 protsenti. Läti ja Leedu on samal ajal oma kaubamahte enam kui 30 protsendi ulatuses kasvatanud.
    PwC analüütikute hinnangul on üheks põhjuseks Läti kunstlikult madalal hoitud tariifid logistika- ja transpordiettevõtetele, vastandudes Eesti rangetele piirangutele.
    Analüütikud leidsid, et Läti mahtude suure kasvu taga on Läti riiklikult rahastatud osalemine rahvusvahelistel transiidimessidel, kus Eesti aga ei käi.
    Üheks põhjuseks peeti ka Eesti kehva geograafilist asendit transiidimaana - võrreldes Läti ja Leeduga on Eesti ääremaa.
    Riigikogu majanduskomisjoni esimees Kaja Kallas tõi probleemi peapõhjusena välja Eesti transpordiettevõtete kesise omavahelise koostöö, mida nüüd jõudsalt arendatakse.
    Poliitilised suhted teiste naabrite, kuid mitte vaid Venemaaga, olid ka analüütikute hinnangul üheks teguriks kehva olukorra kujunemisel.
    Eelmisel nädalal Äripäeva sõsarlehe Delovõje Vedomosti konverentsil esinenud Raivo Vare pidas transiidiäri olulisemateks probleemideks piirilepingu küsimust, üldist hoiakut sektorile, merevedude ebastabiilsust ning riigieelarve täitmist läbi maksude. Viimane tähendab sadamamaksude kasvu klientide jaoks.
  • Hetkel kuum
Dmitri Fefilov: mida rohkem edasi, seda ohtlikumaks läheb
Euroopa Keskpank jättis eile ootuspäraselt intressimäärad muutmata – ja seda hoolimata euroala majanduse väga süngest olukorrast ja peaaegu ideaalsele tasemele jõudnud inflatsioonimäärast. Kuid tundub, et kriis pole piisavalt tugev, et EKP jõulise otsuse ära teeks, kirjutab börsitoimetaja Dmitri Fefilov.
Euroopa Keskpank jättis eile ootuspäraselt intressimäärad muutmata – ja seda hoolimata euroala majanduse väga süngest olukorrast ja peaaegu ideaalsele tasemele jõudnud inflatsioonimäärast. Kuid tundub, et kriis pole piisavalt tugev, et EKP jõulise otsuse ära teeks, kirjutab börsitoimetaja Dmitri Fefilov.
Suur analüüs: üks vana strateegia aitab laisal investoril turgu edestada
Investorid otsivad pidevalt head strateegiat, et anda oma portfellile hoogu. Üks lihtsamini mõistetav on Dow’ koerte strateegia, mis sobib laisemale investorile.
Investorid otsivad pidevalt head strateegiat, et anda oma portfellile hoogu. Üks lihtsamini mõistetav on Dow’ koerte strateegia, mis sobib laisemale investorile.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Nädala lood: lennujaamas valitseb aastaid üks firma, linnaasutuses paljastati bardakk
Lõppeva nädala olulisemate lugude hulka sattusid nii Tallinna linnasutuse kohta tehtud audit, lennujaamas ligi kümme aastat miljonite eest koristustöid endale haaranud üks firma ja Äripäeva investoriküsitlus.
Lõppeva nädala olulisemate lugude hulka sattusid nii Tallinna linnasutuse kohta tehtud audit, lennujaamas ligi kümme aastat miljonite eest koristustöid endale haaranud üks firma ja Äripäeva investoriküsitlus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eesti 200 saab Tallinnas kaks abilinnapea kohta
Tallinna linna uues võimukoalitsioonis saab erakond Eesti 200 kaks abilinnapea kohta.
Tallinna linna uues võimukoalitsioonis saab erakond Eesti 200 kaks abilinnapea kohta.
Vene teetootja teeskleb tootmist Lätis, eestlased müüvad ja kehitavad õlgu
“Meile teatati, et meil on võimalik võtta Läti firmast, kes toodab, ja kuna tarbija on oodanud seda teed, siis ma ei näinud mingit probleemi, miks ei võiks osta Läti firmast ja Eestis müüa.”
“Meile teatati, et meil on võimalik võtta Läti firmast, kes toodab, ja kuna tarbija on oodanud seda teed, siis ma ei näinud mingit probleemi, miks ei võiks osta Läti firmast ja Eestis müüa.”