Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Veotellimuse vormist sõltub kindlustusvastutus

    Kliendi e-kirjaga saabunud veotellimuse aktsepteerimine tegi ekspedeerimisfirmast Ferroline hilisemas kohtuvaidluses vedaja ja jättis ta kohtu otsusel ilma ekspedeerija vastutuse kindlustuse kaitsest.

    Ekspedeerimisfirma Ferroline Group OÜ tegevjuht Lauri Jürjen räägib hoiatuseks teistele ekspedeerimisfirmadele oma kogemuse 5-aastasest kohtuvaidlusest, mille käigus muutus ekspedeerija kohtu silmis vedajaks, jäi ilma kindlustuskaitsest ning pidi kandma ise transpordi käigus kaduma läinud kauba kahjud.
    2007. aastal saatis klient Ferroline e-kirja, millega tellis Saksamaalt Eestisse täiskoorma veo. Ferroline otsis internetiportaalist vedaja. Samast Cargo LT portaalist kontrolliti ka vedaja tausta, mis tema eelnevate tööde puhul oli olnud laitmatu. Tegemist oli vähemalt 10 aastat vana ettevõttega, kellel oli ka toimiv veebilehekülg. Vedajalt saadi ka CMR kindlustuse. Rohkemat Ferroline ei teinud, kuna oli kindel, et vedaja on usaldusväärne. Tol ajal Ferrolinile ekspedeerija vastutuse kindlustust pakkunud ERGO tingimustes ei olnud nõudmist, et poliisi kehtivust tuleb kontrollida ka kindlustusseltsist.
    Koorem anti Leedu vedajale, kelle autod läksid koormaga kaduma. Ferroline pöördus oma kindlustusseltsi ERGO poole, kelle arvates oli aga vedajat valides käitutud hooletult. Jürjeni väitel jättis ERGO samas ütlemata, mida nad oleksid pidanud teisiti tegema. Selle vaidlusega pöördutigi kohtusse.
    Hilisem pöördumine vedajale CMR kindlustuse väljastanud seltsi poole andis vastuseks, et poliis vedajale oli küll väljastatud, kuid selle eest oli jäetud tasumata. Selgus ka, et mõned kuud enne koormate kadumaminekut oli veofirma vahetanud omanike.
    Maakohus leidis, et Ferroline ei tegutsenud piisavalt hoolsalt. Ringkonna- ja Riigikohus leidsid aga, et Ferroline tegi piisavalt. Küll aga tõi Riigikohus sisse hoopis uue teema paludes täpsustada, kas Ferroline tegutses vedaja või ekspedeerijana.
    Kuna klient oli Ferrolinele saatnud e-meili: "palun teostada vedu", siis leiti, et Ferroline võttis veo vastu kui vedaja, mitte ekspedeerija (vahendaja), mistõttu tema ekspedeerija vastutuse kindlustus ei kehti ja kaduma läinud kauba kahju peab ta kandma ise ning kindlustusselts ei pea seda hüvitama.
    Jürjen on hiljuti lõpule jõudnud kohtusaagast nõutu. "Oleksime pidanud kliendile meili tagasi saatma ja ütlema, et me ei tegele vedudega, vaid vahendame. See on ju jabur," leidis ta. "Kui inimene tellib veo, siis ta ei telli ekspedeerimisteenust vaid transporditeenust," lisas ta ja ütles, et vaatamata sellele kohtuotsusele ei ole nad siiski hakanud klientidele nö ebakorrektselt esitatud tellimusi tagasi saatma, vaid vahetasid kindlustusseltsi.
    INTERVJUU
    Riskide maandamise üle peab hoolitsema kindlustusvõtja
    Ferrolinele kindlustuskaitset pakkunud ERGO ütleb oma juriidilise osakonna juhataja Ivo Viirese suu läbi, et alltöövõtja valikul riskide maandamise piisavuse üle otsustab iga ettevõte ise, kindlustusandja annab selleks vaid juhiseid.
    Kas Ferroline ja ERGO vahelise juhtumi kirjeldus on tõene?
    Ivo Viires: Kirjeldus ei ole päris õige. ERGO keeldus kindlustushüvitise väljamaksmisest just seetõttu, et kauba kadumise põhjustas vedaja, kes oli kindlustustingimuste kohaselt hagejaga võrdsustatud isik.
    Mida tegi Ferroline valesti lähtuvalt tol hetkel kehtinud ERGO kindlustuse üldtingimustest? Mida oleks pidanud Ferroline tegema teisiti?
    Hageja võttis riski, kui otsustas kasutada UAB ZBT teenust veose vedamisel. Meetmed, kuidas seda riski maandada, peab ettevõte eelkõige ise rakendama. Kindlustusandja saab anda vaid juhiseid (nt kehtiva vedajavastutuse poliisi kontrollimine).
    Kui ekspedeerija klient vajab transporti, siis esitab ta oma soovi tavaliselt e-posti teel ning küsib vedu, mitte ei telli ekspedeerimisteenust. Kuidas peavad ekspedeerimisfirmad selle kohtuvaidluse valguses nüüd käituma, et kindlustuskaitse jaoks oleks kõik korrektne? Kas ERGO jälgib kindlustusjuhtumite korral, kuidas tellimus on esitatud (st kas tellimus on esitatud kui vedajale või kui ekspedeerijale)?
    Ekspediitori vastutuse kindlustusega kindlustab ERGO ekspedeerija ekspedeerimislepingujärgset vastutust vastavalt Eesti Ekspedeerijate Assotsiatsiooni üldtingimustele, võlaõigusseadusele ja ERGO ekspediitori vastutuskindlustuse tingimustele. ERGO kindlustustingimuste kohaselt loetakse ekspedeerimiseks veose transpordi korraldamist, kui vedamiseks kasutatakse kolmandat isikut (vedajat). ERGO kindlustustingimustes on sätestatud, et kindlustusvõtja peab kasutama vaid usaldusväärseid alltöövõtjaid, kellel on kehtiv vedaja või ekspediitori vastutuskindlustus. Ekspediitor peab saama alltöövõtja kindlustusseltsist kirjaliku kinnituse kindlustuse kehtivuse kohta ning see on meil igapäevane praktika: anname pidevalt ekspedeerijatele infot oma vedajate kindlustuslepingute kehtivuse kohta.
    Ekspedeerija peab valima alltöövõtja kõrgendatud hoolsusega, arvestades kõiki asjaolusid kogumis: näiteks kauba väärtus, eripära, kogus, marsruut, sihtkoht. Kindlustuslepingu olemasolu ei peaks vähendama ekspedeerija hoolsuskohustust. Me ei saa anda ammendavat tegevuste loetelu, erinevatel kaupadel on ka erinev risk. Näiteks toidukaupade veol peab arvestama hoiu- ja kliimatingimustega, kergestipuruneva kauba puhul vajadusega seda spetsiifiliselt hoida, kinnitada ja vedada. Kallihinnalise kauba puhul peab rakendama kõrgendatud hoolsusmeetmeid kauba kaitsmiseks varguse eest. Seetõttu tuleb eraldi hinnata ka vedajatega seotud riske, sh usaldusväärsust. Kui otsida vedaja interneti veoturult ja leppida vedu kokku tundmatu firmaga, vaadates vaid internetist tema tausta, siis võib-olla odava ja väheatraktiivse kauba veoks on see piisav, aga kallima ja hiljem hõlpsamini realiseeritava kauba puhul mitte. Kindlustuse olemasolu ei tohiks muuta klienti hooletumaks, kindlustus on ootamatu sündmuse tarbeks ning eeldab, et klient käitub hoolsalt ja heaperemehelikult.
    KOMMNETAAR
    Lauri Jürjen, Ferroline Group OÜ tegevjuht: Ergo kindlustus kommentaar on ebatäpne. Ferroline Grupp oli oma tegevuses hoolas ja seda leidsid nii ringkonnakohus, kui ka riigikohus. Leiti otsitud põhjus, kus veotellimuse vormile tuginedes keelduti hüvitise väljamaksmisest. Lähtudes kohtu seisukohast, peaks iga klient esitama meile ekspedeerimistellimuse, kuid olles tegelenud ettevõttena 13 aastat transprorditurul, on selge, et see nõue on ebamõistlik.
    ÜKS KÜSIMUS
    Kuidas vormistate kliendi tellimuse, et võimalikus kindlustusvaidluses oleks üheselt arusaadav, et tegutsesite ekspedeerijana?
    Jaan Lepp, AS DSV Transport juhatuse esimees: DSV omab kontsernisisest kindlustusfirmat, kus meie tegevus on kindlustatud nii ekspedeerijana kui ka vedajana ja meie puhul ei saa analoogset vaidlust tekkida. Minule teadaolevalt on enamikul Eesti ekspedeerijatel sellised kindlustused.
    Janek Saareoks, AS Schenker tegevjuht: Meie oleme läinud seda teed, et toimetame üldjuhul kui vedaja. Oleme kindlustanud nii ekspedeerija kui ka vedaja vastutuse. Samuti on tellimusekinnituse rutiin paigas. Seega analoogne juhtum meie puhul ei saaks aset leida. Lisaks kasutame maaklerit, et oleks sõltumatu ekspert, kes töötab meie kasuks, mitte vastu ning tagaks ka turuhinna kindlustusteenusele. Reaalselt tellib klient muidugi, kuidas jumal juhatab..., seega meie roll on nii majandada, et seljatagune puhas ja riskid maas. Antud juhul tuleb valida partnereid hoolsalt ja olla ise hoolas.
    Mati Kärt, AS DHL Estonia juhatuse liige: AS DHL Estonia on  alati kliendile vedaja ja klienditellimused on kui veoleping. Kõik toimingud reguleeritakse vastava transpordiliigi konventsiooniga. Toodud näite puhul siis CMR konventsiooniga. Laondus ja tollimaaklerlus on meil reguleeritud erinevalt. 100% selliste juhtumite jaoks kaitset ei ole, aga meil on korporatiivne tegevuse  vastutuse kindlustus. Meil oli hiljaaegu ,suvel, analoogne juhtum, küll mitte Eestis aga Lätis. Klient sai hüvitise oma kauba eest DHLilt ja DHL sai pool aastat hiljem tänu Poola politsei heale tööle raha kätte ka vedajalt
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Reedel tehti kõige enam tehinguid Tallinna börsil
Balti börsil tehti reedel kokku 3198 tehingut kogukäibega 1 258 397 eurot. Kuue kuu koondindeks lõpetas päeva 2,58protsendilise plussiga.
Balti börsil tehti reedel kokku 3198 tehingut kogukäibega 1 258 397 eurot. Kuue kuu koondindeks lõpetas päeva 2,58protsendilise plussiga.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.