Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Puhkepäev. Teater tuleb Tartusse
Teatrifestivalil Draama 2014 on Tartus võimalik vaadata möödunud hooaja parimaid lavastusi, mille on publiku jaoks välja valinud kirjanik Tõnu Õnnepalu.
Nagu juba traditsiooniks kujunenud, kuulub Draama põhiprogrammi kaheksa lavastust, mille on festivali kuraator välja valinud mingit kindlat märksõna silmas pidades.
2010. aastal, kui kuraatoriks oli Madis Kolk, kandis Draamafestival nimetust “Mööndusteta teater”. Aasta hiljem nimetas Priit Raud festivali põhiprogrammi “Allkirjaga teatriks”. 2012. aasta festivali kuraator Anu Lamp valis lavastusi lähtudes nimetusest “Fookus: Näitleja”. Mullune Iir Hermeliini kureeritud Draama festival kandis nimetust “Ruumimaagia”. Tänavuse festivali kuraator Tõnu Õnnepalu on pannud programmile koondnimetuse “Kohaloleku kunst”.
Teater puudutab. Lavastuste hulgas, millest Õnnepalu Draama festivali programmi kokku on sobitanud, on palju neid, mis vaatajat võiksid isiklikult puudutada.
“Mulle on oluline, et inimesel oleks teatrist minnes kergem olla kui enne teatrisse tulemist. Sellist teatrit on palju seekordsel Draamal,” nentis omalt poolt festivali peakorraldaja Margus Kasterpalu. Kogu programm peaks andma ka ilusamat sorti läbilõike hetkeseisust, milliseid lavastusi eesti teatris kaasajal tehakse.
Õnnepalu juhatusel käivitub Draama festivali raames ka Teatro Poetico nimeline kõrvalprogramm, mille puhul avab festival Tartus nädalaks uue, luulekunsti pakkuva teatri Tartu Ülikooli vanas kirikus.
Vaid esietendustest koosnevasse programmi kuulub kuus poeetilist lavastust, millest enamik tuleb etendamisele vaid Draamafestivali raames.
Luulelavastused. Õnnepalu märkis, et kuna poeesia on salajane kunst ja Teatro Poetico on seega veidi ka salateater, jääb see, mida uues teatris täpselt näha saab, enne esietendusi vaid mõne üksiku asjassepühendatu teada. Tõnu Õnnepalu enda lavastajakäe all sünnib Teatro Poetico esietenduste nimekirjas aga muu hulgas Aleksander Suumani luulekogust inspireeritud lavastus “Meil siin Hüperboreas”.
Kuigi Teatro Poetico sünnib vaid nädalaks, on see Õnnepalu sõnutsi püsti pandud lootusega, et midagi temast jääb Eesti teatrisse alles. “Et luule jälle teatrisse tagasi tuleb, mitte ainult luuletuste lugemise või laulmise kujul, vaid ka muidu, tundlikuma, poeetilisema suhtumisena sõnasse,” ütles kuraator.
Stoppardi eri. Draama lisaprogramm keskendub tänavu ühele kirjanikule, Tom Stoppardile, kellelt on Eestis lavastatud viimase veerandsajandi aasta jooksul 14 näidendit. Teatrifestivalil on võimalik näha triloogia “Utoopia rannik” kolme erinevat osa ning samuti lavastust “Rosencrantz ja Guildenstern on surnud”, mis esietendus kevadel Ugala teatris.
Fookuses
Draama 2014
1.–7.09 Tartus
www.draama.ee
Tasub teada
Valitud lavastused festivalilt Draama 2014
"Rosencrantz ja Guildenstern on surnud" (Tom Stoppardi eriprogramm)2.09 kl 18 Vanemuise suur majaTom Stoppardi esiknäidendi keskmes on kaks kõrvaltegelast Shakespeare’i “Hamletist” – Rosencrantz ja Guildenstern, kes kuninga käsul üritavad printsilt saladusi ja plaane välja uurida.
"Petorskoi" (põhiprogrammis) 3.09 kl 19 ja kl 21 Sadamateater“Petroskoi” on ood väikerahvaste elujõule ja vajadusele laulda, tantsida ning jutustada lugusid. Kuidas on võimalik ellu jääda ida ja lääne, vaesuse ja rikkuse, vana ja uue piirialadel? Soome Telakka teatri vastus sellele küsimusele on mosaiik rütmist, muusikast ja liikumisest.
"Illusioonid" (lisaprogramm)3.09 ja 4.09 kl 22 Tartu Uus TeaterAlguses oli Ivan Võrõpajevi raputav tekst armastusest. Armastus teemana peaks samas ju “ammu selge olema”. Aga ootamatult selgus, et ei ole. Lavastaja Pavel Zobnin ongi selle teema lavastuses lahti harutanud.
"Kevad ja suvi ja" (Teatro Poetico programmis)6.09 kl 21 Tartu Ülikooli vanas kirikusAastal 2008 pidas luuletaja Tõnu Õnnepalu päevikut. Samal aastal käis fotograaf Peeter Nahko Eesti metsades ja rabades pildistamas. 2011. aasta oktoobris sattus Tiina Mälberg ühes Londoni klubis kuulama Taavo Remmeli kontrabassimängu. Sellest kokku sündiski antud lavastus.