Kirjastuste TOP: vaata edukaimaid

09. detsember 2014, 14:07
Äripäeva peadirektor Igr Rõtov soovitab äriplaanis leida tasakaalu paberlehe kulude ja internetiärisse investeerimise vahel.
https://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20141209/NEWS/141209697/AR/0/Igor-Rõtov_Äripäeva-peadirektor.jpg
Ainult tellijale

Kolmandat aastat järjest kirjastustest parimate majandustulemustega ASi Äripäev peadirektor Igor Rõtov ütles, et paberleht võib olla majanduslikult tulusam, kuid ei arene. Investeerida on mõtet veebi, et seal kvaliteetsemat sisu pakkuda.

Globaalset pilti vaadates on Rõtovi väitel trend ühene: tasuta pakkumisel on kriips peal. Tellijate peale on oma mudeli juba üles ehitanud näiteks New York Times, Financial Times ning The Wall Street Journal. „Vabalt pakkumise ajastul võis olla veebis lõdvem, aga nüüd peab veebis olema vähemalt sama kvaliteetne kui paberis ning kasutama kõiki võimalusi,“ sõnas Rõtov.

See ei tähenda, et digitaalmeedia oleks imede põld. Näiteks Äripäeva tellijatest loeb pidevalt veebist artikleid umbes tuhatkond ehk 10 protsenti. Rõtov märkis, et numbrid on väikesed ka teistel väljaannetel nii kodumaal kui ülemaailmselt. „Paberleht on jätkuvalt tunduvalt mõjukam ja majanduslikult võimsam. Probleem on selles, et ta ei arene. Seistaksegi dilemma eest – pabermeediast tuleb lõviosa käibest, aga sinna pole mõtet investeerida. Internetis kõik kasvab, kuid käibed on endiselt väikesed, samas sinna peab investeerima.“

Taoline mäng käib Rõtovi kinnitusel meediavaldkonnas juba 4-5 aastat. Edu alus on tema meelest võime kaht suunda edukalt balansseerida. „Viga on näiteks see, et pabermeediat tehakse liiga suurte kuludega ega saada piisavalt vahendeid, et veebi investeerida. Või liigne optimism – veebi investeeritakse liiga palju ning üldnäitajad on nõrgad,“ selgitas ta.

Äripäev on alates 2009. aastast praeguseni oma käibe kahekordistanud, ent 2007. aasta ehk masueelsete tulemusteni jõutakse ilmselt tuleval aastal. Üldine ärimudel on kunagise buumiajaga võrreldes hoopis teise ilmega.

Seitse-kaheksa aastat tagasi moodustas käibest ja kasumist üle 70 protsendi ajalehe tulemuslikkus. Praegu on see näitaja üks kolmandik. „Jätkuvalt kõige tähtsam, aga käibestruktuur on muutunud. Toona tõi enim sisse reklaam, umbes poole, aga praegu on seegi näitaja üks kolmandik,“ lisas Rõtov.

Mullu olid Äripäeva kontserni ühed silmapaistvamad väljaanded taas ajakirjad Imeline Ajalugu ja Imeline Teadus. Need on ka Eesti loetumad kuukirjad. „Meil õnnestus stabiliseerida lehetellijate arv, mis oli masu ajal järsult kukkunud. Suurendada nii koolituste kui konverentside mahtu. Väga stabiilne oli aasta ka käsiraamatute osas,“ rääkis Rõtov.

Ühinenud Ajalehed edukad veebilugude sulgemisega

Kirjastuste edetabelis teisele kohale tõusnud AS Ühinenud Ajalehed on rakendanud edukalt ärimudelit, kus veebis on lood suletud, kuid paberlehtede tellijad saavad neid seal tasuta lugeda. Nõnda on pidurdunud ka lehetellijate arvu kahanemine. „Lehtede tellijatest on konto aktiveerinud umbes 60 protsenti. Loetavus tõuseb,“ ütles aktsiaseltsi juhatuse esimees Peep Kala. Võimalik on osta ka päevapilet, seda tehakse 250-300 korda nädalas. 2013. aastal tõusis kasutajate arv järsult kohalike valimiste aegu, kui lugejad tahtsid olla kursis oma kodukandis toimuvaga.

Kui üldiselt räägitakse, et veebimeedia on paberajakirjandusele karuteene, siis tasulisel online-meedial võib olla ka vastupidine efekt. „Paberlehtede tellijate arv ikka kahaneb, aga võrreldes varasemate aastatega on see vähenenud. Kuna sidusime tellimise kinnise veebiga, siis pole lehetellimusest loobumiseks enam argumenti, et saan veebist niigi tasuta,“ selgitas Kala ja lisas, et kui üle-eestiliste ja maailmauudiste jaoks on ka tasuta alternatiive palju, siis kohalike uudiste puhul mitte. 

Äriliselt veebiväljaanded eriti tulusad pole. Näiteks veebireklaam moodustab napilt viis protsenti Ühinenud Ajalehtede kogukäibest. Portaalidega seotud kulud katab, aga ei enamat. Põhiline reklaamitulu tuleb ikkagi paberlehtedest.

Trükitöösturite kirjastamishobi muutus edukaks äriks

Kirjastuste TOPis on kolmandal kohal kirjastus Helios, mis veel aasta tagasi parimate hulka ei mahtunudki. Firma taga on trükikoja Print Best tegevjuht Tanel Vendeström ning müügidirektor Janno Joosep. „Meile mõlemale meeldib lugeda ning esialgu sai kirjastamisega tegeletud rohkem hobi korras. Mingi hetk nägime, et hobist oli saanud midagi enamat. Siis otsustasime kaasata veel kaks sõpra, kes kuuluvad ka Print Besti omanikeringi,“ rääkis Joosep firma taustaloost.

Kirjastus panustab lastekirjandusele. Mõneti ootamatult on trükitöösturid aktiivselt asunud avaldama ka e-raamatuid. Joosep nentis, et e-raamatute müügitulu osakaal on kahjuks väike. E-raamatute müüjatelt kuulevad nad küll statistilist tagasisidet, et müüginumbrid on tõusuteel, kuid paberkandjatega pole need võrreldavad. „Momendil me siiski ei pea e-raamatut paberraamatule konkurendiks. Kirjastus teenib raha ju mõlema müügist,“ möönis ta.

Kirjastuste TOPis osalenud 56 ettevõtte kogukäive kasvas eelmisel aastal 3,6% jõudes 98,9 miljoni euroni. Kirjastustekoguärikasum oli eelmisel aastal 4,17 miljonit eurot.

 

Kirjastuste TOP aastal 2013

Koht Firma nimi Müügitulu 2013 (EUR) Kasum enne makse 2013 (EUR)
1 Äripäev AS 11712804 1088035
2 Ühinenud Ajalehed AS 4932000 406000
3 Helios Kirjastus OÜ 243686 72033
4 Eram Books OÜ 591741 102942
5 EOMAP Kaubanduse AS 416121 70990
6 Nordic Publications OÜ 249527 34506
7 Varrak AS 3343051 130068
8 Felistella OÜ 189511 49023
9 Ajakirjade Kirjastus AS 8041814 283658
10 Tänapäev AS 1175571 151603
11 Pilgrim Group OÜ 624480 78174
12 Menu Kirjastus OÜ 1463671 104119
13 Saarakiri OÜ 236213 22548
14 Celsius Healthcare OÜ 581381 28643
15 SL Õhtuleht AS 7385319 362890
16 SKP Media OÜ 305377 22075
17 Koolibri AS 3802641 215395
18 Presshouse OÜ 1964484 230618
19 Sinisukk AS 965410 32058
20 Egmont Estonia AS 1506125 101180
21 Ajaleht OÜ 154430 11588
22 Ühinenud Ajakirjad AS 1495777 56396
23 TEA Kirjastus AS 2544292 170588
24 Võru Teataja AS 411848 26117
25 Studium OÜ 495257 122926
26 Guide Marketing OÜ 746253 19923
27 Pirkora OÜ 162346 35805
28 Paletti Eesti AS 1277815 70051
29 Tammerraamat OÜ 449582 44519
30 BIT AS 4333108 23791
31 Petrone Print OÜ 313577 41101
32 Hea Lugu OÜ
987326 53632
33 Ten-Team OÜ 275825 47404
34 Grenader Grupp OÜ 571378 18035
35 Best Press OÜ 212594 13736
36 Argo TTP OÜ 368256 22297
37 Kuma AS 2043767 48135
38 Postimees AS 13746000 -98000
39 Seitung AS 285936 5550
40 Director Meedia OÜ 687133 9667
41 Lääne Elu OÜ 376349 -11239
42 Kultuurileht 497971 4403
43 Eesti Raamat OÜ 180450 6946
44 PR Põhjarannik AS 679902 2657
45 Põlva Koit AS 249925 4140
46 Eesti Ajalehed AS 12678825 -9959
47 Nädaline OÜ 253139 2922
48 Atlex AS 196189 556
49 Fookus Meedia OÜ 905687 -56976
50 Casus Tax Services OÜ 110977 1505
51 Kirjastus Kunst AS 105173 347
52 Meedium OÜ 172586 -7465
53 Tartu Ülikooli Kirjastus OÜ 442217 -22846
54 Agitaator OÜ 340751 -15631
55 Juura OÜ 172437 -16519
56 IO Halduse OÜ 227632 -38636
Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
09. December 2014, 14:40
Otsi:

Ava täpsem otsing